Ryggleie/vena cava

Mada

Forumet er livet
Septemberhjertene 2018
MayDay2021
Hei Katrine!
Jeg leser om vena cava syndrom og hører mange sier at man skal unngå ryggleie fra ca midten av svangerskapet og ut, at man burde ligge på siden. Det jeg lurer på er om det gjør noe å ligge på ryggen om man ikke opplever ubehag? Jeg sover desidert best på ryggen, og når jeg forsøker å ligge på siden får jeg fort vondt i skuldrene selvom jeg bytter mellom høyre og venstre side. Jeg er nå 24 uker på vei og merker ikke noe ubehag ved ryggleie.

Hei:)

Det er ikke altid at du blir plaget av vena cava. Det kommer at at livmoren tygde trykker på hovedpulsåren din som kan skape svimmelhet og følelsen av å bli uvel når en ligger nesten flatt. Uansett plager eller ikke vil dette også kunne påvirke blodtilførselen til livmoren og da til barnet. I hvor stor grad og om barnet evt får skade av dette er litt omdiskutert. Derfor anbefalt å ligge på siden for å være på den sikre siden.Dette ser en ofte under undersøkelse, ligger en på ryggen finner en en lavere fosterlyd enn hvis mor ligger litt på siden. det er ikke mye som skal til, bare en liten pute bak ryggen så du ikke ligger flatt på ryggen:) Spør jordmoren eller legen din om de kan veilede deg i gode liggestillinger:)

Håper det var til litt hjelp, og kos deg masse med svangerskapet og den kommende tiden:)

Back
Topp