Ryggkrise!

englemamma18

Elsker forumet
Jeg har sikkert skrevet dette før, men jeg får ikke sove og trenger desperat råd.
Jeg har smerter i høyre side av korsryggen som stråler ned i rumpa og låret. Det er skikkelig ubehagelig og til tider skikkelig vondt. Hva slags smertestillende kan man ta som gravid? Og kan det hjelpe? Er det noe annet jeg kan gjøre som kan hjelpe til med å lindre smertene litt??

Sniker litt her... Unnskyld!

Du kan ta en paracet.

Men når du legger deg, prøv å ha en dyne/stor pute mellom beina når du ligger på siden. Det gjorde underverker for meg sist svangerskap..

Også kan du selvfølgelig bruke enten varme eller kalde poser for å kjøle litt ned/varme opp.

Er det varmt og hovent?
Gå deg en tur på 10-15 minutter. Jeg postet noen øvelser som kan hjelpe på sikt.
I morgen ringer du og får nødtime til kiropraktor. Dette går ikke over av seg selv iløpet av natta.
Gravide kan ta paracet.

Man kan ta Paracet. Ikke bruk Ibux. Vil anbefale deg å snakke med legen din om du har veldig vondt. Han kan og henvise deg videre :-)

Sniker litt her... Unnskyld!

Du kan ta en paracet.

Men når du legger deg, prøv å ha en dyne/stor pute mellom beina når du ligger på siden. Det gjorde underverker for meg sist svangerskap..

Også kan du selvfølgelig bruke enten varme eller kalde poser for å kjøle litt ned/varme opp.
Så varmeflaske kan kanskje hjelpe? Tror kanskje jeg har det her et sted :)

Er det varmt og hovent?
Gå deg en tur på 10-15 minutter. Jeg postet noen øvelser som kan hjelpe på sikt.
I morgen ringer du og får nødtime til kiropraktor. Dette går ikke over av seg selv iløpet av natta.
Gravide kan ta paracet.
Ikke som jeg kan kjenne i hvert fall. Og det gjør bare vondt å gå, stikker langt opp i ryggen.. Jeg har sett øvelsene du la ut, og skal virkelig prøve. Kiropraktor skal også ringes i morgen, jeg trengte bare litt råd nå så jeg får sove og ikke forsover meg til første jordmortime :) Takk for tips :)

Man kan ta Paracet. Ikke bruk Ibux. Vil anbefale deg å snakke med legen din om du har veldig vondt. Han kan og henvise deg videre :-)
Kan man ta 1g Paracet?
Går til kiropraktor i førsteomgang, da jeg ikke kommer inn til legen før om et par-tre uker.. Har prøvd å si at det haster og går utover søvn osv, men til ingen nytte..

Kan man ta 1g Paracet?
Går til kiropraktor i førsteomgang, da jeg ikke kommer inn til legen før om et par-tre uker.. Har prøvd å si at det haster og går utover søvn osv, men til ingen nytte..
Det vil jeg tro. Men mye burde man nok ikke ta uten samråd med lege eller liknende :-/ Får håpe kiropraktor kan hjelpe deg så lenge ❤

1g Paracet er en helt vanlig og ufarlig dose :happy:

Om du ikke får komme til fastlegen din så synes jeg du skal be om en akuttime hos en av de andre legene ved legekontoret. Eller bruke legevakten. Du blir ikke noe bedre av å vente så lenge, og man har krav på helsehjelp!

Last edited:
Ikke som jeg kan kjenne i hvert fall. Og det gjør bare vondt å gå, stikker langt opp i ryggen.. Jeg har sett øvelsene du la ut, og skal virkelig prøve. Kiropraktor skal også ringes i morgen, jeg trengte bare litt råd nå så jeg får sove og ikke forsover meg til første jordmortime :) Takk for tips :)

Håper du fikk sove. Spør kiropraktoren om øvelser og få de demonstrert!
Og håper det gikk bra til jordmor :)

Håper du fikk sove. Spør kiropraktoren om øvelser og få de demonstrert!
Og håper det gikk bra til jordmor :)
Jeg fikk sove etter en dose Paracet og med en varmeflaske. Heldigvis ikke like ille i dag, og har snakket med kiropraktor så jeg får hjelp der. Skal også snakke med legen om henvisning fysio dersom det kan hjelpe på. Hos jordmor fikk vi høre en fin hjertelyd på 130 slag/min :)

Høres ut som du har fått bekkenløsning. Jeg har de samme smertene. Hatt det i 3 uker nå. Jeg ble henvist til fysioterapaut. Det er lite du kan ta for det da paracet ikke er egnet for slike smerter. Men varme pute hjelper. Ikke gå lange turer om gangen. Ta pauser. Ta små skritt, ikke lange skritt. Bruk pute om natta. Anbefaler fysioterpaut som tilrettelegger øvelser for akkurat deg.

Høres ut som du har fått bekkenløsning. Jeg har de samme smertene. Hatt det i 3 uker nå. Jeg ble henvist til fysioterapaut. Det er lite du kan ta for det da paracet ikke er egnet for slike smerter. Men varme pute hjelper. Ikke gå lange turer om gangen. Ta pauser. Ta små skritt, ikke lange skritt. Bruk pute om natta. Anbefaler fysioterpaut som tilrettelegger øvelser for akkurat deg.
Og fysio får man vel dekket noe av hvis man har henvisning?

Husk å ha samlede bein ut av senga og bilen. Jeg bruker ammeputa jeg har kjøpt til å ha mellom beina :-) La mannen håndtere oppvaskmaskin og støvsuging! De to tingene er ingen god bevegelse for bekken.

Back
Topp