Rutineultralyd

Lillemy91~

Forelsket i forumet
er tydeligvis i uke 17-20 har jeg lest på nettet, men mener det ble bestemt for ikke så lenge siden at nå skulle vi få ultralyd i uke 12? er iallefall ikke så lenge siden det sto om dette i aviser ol. Noen som har peiling på når rutineultralyd egentlig er? :p er ganske blank på alt dette ;)
 
Det er nok som du har lest at ordninær ultralyd skjer i uke 18-12. Dette er også den eneste ultralyden man får med mindre det er noe ekstraorninært. Vil man kikke på magemoeren eksempelvis før eller etter må man ordne med privat ultralyd som koster fra 700-1200,-, alt etter som.

Det du sikkert har lest er en omstridt debatt om innføring av UL før uke 12. Argumentene som jeg har  registrert meg er at det kan resultere i flere aborter dersom man får vite at barnets utvikling ikke er helt normal - mens noen mener at man bør få muligheten til slik informasjon mener andre at det ikke er gunstig å vite så  mye.
 
Er rundt uke 17-20. Men har vært snakk om å forandre det til uke 12 ja. Noe som ikke har blitt vedtatt ennå. Jeg var på vanlig rutine UL med mine to første, da det var vanlige svangerskap uten noen spesielle plager. Men denne gangen har jeg hatt blødninger, og skal få tidlig UL for å være sikker på at alt er normalt.
 
Okei, takk for svar! :) er lenge å vente, men har ikke noen privatklinikker her i nærheten..
 
Har vel snakk om en ekstra ultralyd, i tillegg til den i uke 17-20, ikke isteden, så vidt jeg har skjønt:) Men ble vel ikke noe av... Kanskje like greit, de har d i Danmark etter d jeg har lest, og der fødes d ikke lenger barn med Down's Syndrom omtrent, mange som syns det er veldig trist at de aller fleste velger å abortere bort disse barna...
 


Storesøster2013?? skrev:
Har vel snakk om en ekstra ultralyd, i tillegg til den i uke 17-20, ikke isteden, så vidt jeg har skjønt:) Men ble vel ikke noe av... Kanskje like greit, de har d i Danmark etter d jeg har lest, og der fødes d ikke lenger barn med Down's Syndrom omtrent, mange som syns det er veldig trist at de aller fleste velger å abortere bort disse barna...



I tillegg til dette (som etter min mening er ille nok) så kan det være vanskelig å si helt klart ut fra ultralydbildet om noe er normalt / ikke normalt på denne tida. Flere blir unødvendig bekymra på grunn av noe man ikke helt ser hva er / ligner avvik, men som viser seg å være helt ok når man ser på det seinere. Det har hendt at friske foster aborteres, eller at man er maks uheldig etter fostervannsprøve / videre undersøkelser og det blir spontanabort på friske foster. Leste endel om dette da debatten raste nå sist, og aner ikke hva jeg vil mene ang. obligatorisk inkalling av alle til tidlig UL... Det er jo endel positive effekter også.
 
Back
Topp