Rutiner?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Irene
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Irene

Guest
Har dere funnet en grei døgnrytme eller er hver dag litt forskjellig? :)

Min er 2,5 uke gammel og en ny «rutine» har begynt å gjøre seg gjeldende: sover og spiser fint på dagtid, med ca 4 timers mellomrom. På kvelden derimot når jeg er på mitt trøtteste begynner kalaset. Gjerne med amming i ca 40 min-1 time ( kan bare amme på den ene puppen pga den andre er fryktelig vond og sår, på den pumper jeg bare) da er gjerne den ene puppen ikke nok, så vi må begynne å bruke av lageret i kjøleskapet. Har fram til nå klart å ha ca 150 ml oppumpa brystmelk før jeg legger meg ca kl 2300. Så overtar far og mater henne med brystmelken som er igjen fram til ca 03:00. Så ammer jeg på nytt 3:30, pumper på nytt på det vonde brystet og gir henne den brystmelka rett etterpå (ca 50 ml) men da er klokka gjerne rundt 06:00 før hun sovner igjen. Så sover jeg til ca 09:00 før jeg pumper igjen.
Håper jeg etter hvert blir bra i det andre brystet så jeg kan amme på det igjen. Utrolig slitsomt å måtte legge opp dagen etter pumping og vaske alt og sterilisere en gang daglig.
Håper andre her kan bidra med en detaljert beskrivelse av dagen sin, artig å sammenligne ❤️

Har en som liker seg best våken på natten, dessverre. I går la vi oss 23:30 han sovnet rundt kl 01 og sov 1 time før vi var oppe for å mate/skifte bleie. Fikk ikke han til å sovne før 05. Voknet igjen i 06 tiden og igjen en gang 07:30. Nå er klokken 11:30 og solen skinner ute og vi ligger fortsatt i sengen. Skulle ønske vi klarte andre rutiner. Skulle egentlig på helsestasjonen for å veie i dag, men det utsatt jeg pga lite søvn i natt. Mye urolig/grining. Vurderer å prøve smokk i dag. Han er 3 uker i morgen.

Vi har også fått samme "rutine" som de over. Alt fra 23.00 og ut til 03.30 er lys våken tid, hvor jeg gjerne må amme to eller tre ganger før hun til slutt sovner.
På dagtid kan jeg legge henne fra meg ganske fort etter at hun har sovnet, men på natten er det totalt umulig.
Da sover hun på meg, eller tett inntil siden min.
Jeg må sove lunsj med henne hver dag for å ikke bli gal på kveldstid :wtf:

Har en som liker seg best våken på natten, dessverre. I går la vi oss 23:30 han sovnet rundt kl 01 og sov 1 time før vi var oppe for å mate/skifte bleie. Fikk ikke han til å sovne før 05. Voknet igjen i 06 tiden og igjen en gang 07:30. Nå er klokken 11:30 og solen skinner ute og vi ligger fortsatt i sengen. Skulle ønske vi klarte andre rutiner. Skulle egentlig på helsestasjonen for å veie i dag, men det utsatt jeg pga lite søvn i natt. Mye urolig/grining. Vurderer å prøve smokk i dag. Han er 3 uker i morgen.

Vi har startet med smokk nå. Hun er 3 uker og 4 dager.
Så langt vil hun ikke ha den mye, men de få gangene den funker så er det ganske fint :)

Han her er flink til å sove, heldigvis! Men er stort sett våken fra 18-22/23. Da er han veeeeldig urolig før han faller til ro. Sover da ca 4 timer første runde før mat, deretter ca 3 timer. Så står vi opp en gang mellom 8-10 stort sett. Da er han våken en times tid, før han sover igjen. Våkner for mat og bleie med 2-3 timers mellomrom resten av dagen.

Vi begynte med smokk da han var 2 dager! Fornøyd med det!

Her står vi opp ca klokka 10-11 på morgenen, da spises det. Han er våken til ca 13-14 og spiser noen ganger før han sovner. Da kan han sove lenge, i går sov han fra 14-1930. Da er han våken til ca 22.30-23, og spiser seg opp til natta. Oppe igjen ca 02-03 tiden og sovner og mat igjen 0630 og sovner til 10-11 :) Her begynte vi med smokk første natta hjemme. Han bruker den kun hvis han har behov, ellers spytter han den ut/bryter seg da den puttes i. Det er helt greit :-)

Lille ble født sånn at mannens permisjon neesten overlappet med julen og litt fri og i romjulen jobbet han kvelden så vi begynte ikke vanlig hverdag med våre vanlige rutiner før på tirsdag. Vi har lagt oss alt fra 00:00-02:00, da har hun fått mat på sengekanten og sovnet i sin egen seng. Hun har våknet og fått mat hver 3-4 time frem til vi har stått opp 10:00-11:00. På dagtid har vi vært veldig mye på farten (julaften, juleselskap, bursdag, vært ute og handlet, helsestasjonen) og da har hun stort sett sovet. Jo mer som skjer rundt henne, jo mer sover hun virker det som og hun elsker å kjøre og å trille i vogna. Hvis vi har vært hjemme har hun sovet mye i Babynestet. Vi har hatt mye besøk og, og de vil jo holde henne så da har hun sovet på fanget. Hun har vært litt mer urolig om kvelden en ukes tid men det har blitt litt bedre.

Nå har mannen begynt å jobbe igjen så da prøver vi å få lagt oss rundt 00:00 og sover så lenge som mulig med mindre vi skal noe. Jeg er B-menneske og trenger mer søvn når jeg må opp flere ganger om natta. Foreløpig følger hun mitt sovemønster, med noen matpauser, og synes det er greit å sove i egen seng :)

Vi begynte med smokk da hun var et par uker. Hun bruker den ikke så mye, da, og spytter den fort ut om hun ikke vil ha. Og hun forveksler den ikke med mat så hun spiser godt likevel.

Lille er 10 dager og vi har ikke noe særlig rutine . Det som går igjen er at jeg ammer han når vi våkner om morgenen, da sover han godt når vi leverer de største i barnehagen. Så hjem og amme igjen og da pleier han å ha en lang soveøkt hvor jeg ligger å ammer han . Så mat igjen og sånn går det på dagen + masse bleieskift :D
Jeg har prøvd å legge han først , men han liker virkelig ikke å ligge alene så noen ganger kan jeg amme han i søvn i vår seng eller så legger han seg når jeg legger meg og så ammer han jeg han da. Hvor mange ganger han ammer om natten vet jeg ikke og kikker ikke på klokken om natten . Hvis han våkner er det ofte for mat eller at bleien er våt eller har avføring. Han pleier å sovne etter skift eller mat. Noen ganger funker ikke det så da må han ligge på brystet mitt (sittende oppe) for å få en rap. Han vil ikke ha smokk, blir illsint så det gidder jeg ikke prøve lengre :p

Morgenene er litt forskjellige, den kan starte kl 6 eller kl 8 typisk. Så er det amming før jeg vekker frøkna og gir henne frokost kl 9. Han pleier å være veldig våken den tiden frøkna er våken så litt stressende til tider ;)
Så er det amming i tide og utide i løpet av dagen, så sovner han som regel i 19tiden i stua hos meg. Da ligger han ved siden av meg til vi legger oss ca kl 23-00 en gang (jeg er litt for glad i kveldene).

Nettene kan han sove 1-2timer i vugga før han våkner og skal ha mat igjen, og da sovner jeg som regel under ammingen. Så da blir han liggende hos meg til neste amming, etter kanskje 2-3 timer :p

Å! Det høres kjent ut! Mini her er skikkelig sovegutt på dagtid, men kan banne på at når vi går på soverommet for å legge oss så er han helt våken og som oftest frem til kl 04/05. Og her skal storesøsken opp 06.30-07.00 for skole og bhg så da blir det til at jeg sover en del på dagen når han sover. Foreløpig ingen faste rutiner. Han sier selv fra når han er sulten. Han er 5 uker i dag, men vi har kun vært hjemme fra sykehuset i 2 uker.

Å! Det høres kjent ut! Mini her er skikkelig sovegutt på dagtid, men kan banne på at når vi går på soverommet for å legge oss så er han helt våken og som oftest frem til kl 04/05. Og her skal storesøsken opp 06.30-07.00 for skole og bhg så da blir det til at jeg sover en del på dagen når han sover. Foreløpig ingen faste rutiner. Han sier selv fra når han er sulten. Han er 5 uker i dag, men vi har kun vært hjemme fra sykehuset i 2 uker.
Håper det går seg til. Kjenner det er tungvindt og mister så mye av dagen.

Han sover stort sett fra rundt 02.00 på natta, fram til 08 tida :) så er det mat og stell. Etter maten sover han gjerne litt igjen. Vi prøver å gå tur sånn rundt 13-14. Da sover han godt i vogna [emoji106] så begynner kvelduroen sånn rundt 17. Da er det mye amming og bæring, sover noen korte økter innimellom. Tar kveldsstell sånn i 22 tida :) vasker, bytter bleie og tar på pysj. Og sånn går no dagan [emoji14]

Back
Topp