Rutiner

Mamamoo13

18.10.13 <3
Sensommerbarna 2016
Har dere begynt å etablere rutiner på soving og mating? Her begynner rutinene å falle på plass automatisk. Jeg begynte å skrive opp når lillegutt sov på dagene. Jeg så et mønster og begynte å følge det opp. Han har en fast hvil i 0930 tiden. En hvil i 1230 tiden. Og en i 1600 tiden. Så legger han seg for kvelden i 1900 tiden. Hvilene på dagen er alt fra 1-3 timer i lengden. Han ammes rett før han legges for å sove. Etter 1900 får han pumpemelk på flaske. Jeg pumper meg klokken 2200. Grunnen til det er at da kan jeg komme meg ut litt på kveldene. Han våkner for mat 2-3 ganger iløpet av natten. Første mating pleier å være i 2 tiden.
Syns det er deilig å få etablert litt rutiner på dagen :)

Begynner så smått å få noen rutiner nå ja. Dagen starter rundt 9 (jeg står opp ca 8 for å stelle meg før han våkner). Da er han våken 1-2 timer før han sover formiddagsluren som er stort sett mellom 2 og 3 timer. Så er han våken et par timer før han igjen sover 2-3 timer, også har han gjerne en halvtimes dupp på meg på kvelden. Han legger seg rundt 21-22 for natta, da får han en flaske med erstatning. Så våkner han ca hver tredje-fjerde time for pupp på natta.

Her har vi bleieskift og kos i sengen kl 08 :-) sover videre begge to til kl10. Mat og litt gøy en times tid før det er dupp igjen kl 11, sover en time eller to. Da spørs det litt når neste dupp er, men ca 14-15 etter mat. Sover Max en time. Begynner å bli veldig grinete på ettermiddagene nå, så legger henne 18:00 etter mat og bad. Vurderer å legge henne 17.-17:30. Da er det mat igjen ca 02 og 06.

Litt rutiner her også..men litt vanskelig på dagtid ennå, for da er det henting på skole/SFO, kjøring på aktiviteter osv. Søvnen til lille blir oppbrutt da han våkner med en gang jeg setter fra meg bilstolen, eller prøver å flytte han over en annen plass. Vi steller han i 20 tiden på kvelden, kos og pupp i senga til rundt 21. Sover da som regel til mellom 03 og 05. Ammes og sover til 08. Da er det morgen. Første hvil er nokså fast i 09.30 tiden. Ca 1 1/2 time. Han har en lang hvil i løpet av dagen på 2-3 timer, litt forskjellig ennå når dette er. Så ett par småhviler til i løpet av dagen, enten i bilstol, tur i vogna eller på fanget :)

Eneste rutine nå er at han spiser seg opp på kvelden og vil ha mat kl 17, 18, 19, 20 og 21 og deretter sovner han og sover nå over til kl 05. Ellers er det lite rutiner for soving på dagen. Han sover nesten ikke på dagen, men spiser rundt hver andre time på dagen.

Eneste rutinen her er legging 19, bleie og mat når jeg legger meg 22-23, bleie og mat i 5-6 tiden og nye 3t med søvn. Eneste "faste" luren er en på formiddagen på kanskje 30 min. Hun sover dessverre lite på dagen uten om hurtigladninger på 20-30 min 3 ganger til dagen.

Han har laget seg ca. rutiner selv:P
Opp 07.30 med de andre
Mat og morgenstell 08.30
Sove 09-10
Mat 12.00
Sove 12.30-15/16.00
Spise 16.00
Sover ett par korte lurer innimellom levering og henting av de andre på aktiviteter og diverse andre ting
Mat og kveldsstell 19.30
Natta 20.00
Mat og ny bleie mellom 04-06.00 en gang:)

Her har vi hatt rutiner siden fødsel. Har gjort likt med alle mine. Lille våkner kl 07, da skal mellomste avgårde i bhg. Er da våken til 08.30. Sover til 9. Er våken til 11 og sover da til 12. Er våken igjen til 14, sover til 15. Bades 17.15, får siste mating 17.30 og sover godt i sengen sin kl 18. Sover helt til kl 07 igjen. Får mat ca hver tredje time om dagen, har ikke tid til å ligge i ro og spise lengre så varierer litt mår og hvor mye hun tar til seg. Sovner i vognen av seg selv på alle duppene. Om vi er mye ute og triller sover hun mer, eller døser hvertfall. Så greit å få tredje babyen på rad med denne døgnrytmen☺️

Eneste rutinen her er legging 19, bleie og mat når jeg legger meg 22-23, bleie og mat i 5-6 tiden og nye 3t med søvn. Eneste "faste" luren er en på formiddagen på kanskje 30 min. Hun sover dessverre lite på dagen uten om hurtigladninger på 20-30 min 3 ganger til dagen.
Min driver også med sånn hurtigladning.. rart det der. Men jeg har snakket med en veldig dyktig barnelege,og så lenge babyen legger på seg og utvikler seg,så er ikke søvn en utfordring. Annet enn for oss mammaer da :p

Har dere begynt å etablere rutiner på soving og mating? Her begynner rutinene å falle på plass automatisk. Jeg begynte å skrive opp når lillegutt sov på dagene. Jeg så et mønster og begynte å følge det opp. Han har en fast hvil i 0930 tiden. En hvil i 1230 tiden. Og en i 1600 tiden. Så legger han seg for kvelden i 1900 tiden. Hvilene på dagen er alt fra 1-3 timer i lengden. Han ammes rett før han legges for å sove. Etter 1900 får han pumpemelk på flaske. Jeg pumper meg klokken 2200. Grunnen til det er at da kan jeg komme meg ut litt på kveldene. Han våkner for mat 2-3 ganger iløpet av natten. Første mating pleier å være i 2 tiden.
Syns det er deilig å få etablert litt rutiner på dagen :)

Var det vanskelig å introdusere flaske? Og om kvelden? Her har jeg prøvd å gi flaske med morsmelk om natten, men hun våknet fordi hun fant ut at det ikke var pupp :/ så hun ville ikke ha.. tips?

Var det vanskelig å introdusere flaske? Og om kvelden? Her har jeg prøvd å gi flaske med morsmelk om natten, men hun våknet fordi hun fant ut at det ikke var pupp :/ så hun ville ikke ha.. tips?
Lillegutt vil ikke ha flaske med mindre han er kjempe sulten. Han vil kun ha Avent flasker. Så du må nesten prøve forskjellige merker. Tar jenta di smokk? Isåfall kan du jo teste flasker med lignene flaskesmokk?

Lillegutt vil ikke ha flaske med mindre han er kjempe sulten. Han vil kun ha Avent flasker. Så du må nesten prøve forskjellige merker. Tar jenta di smokk? Isåfall kan du jo teste flasker med lignene flaskesmokk?
Det er akkurat det samme her. Tar når hun er kjempesulten. Pupp kan hun ta nesten når som helst. Bare Avent-flasker her, og tar hun smokk så er det Avent sine det også. Men hun tar egentlig ikke smokk. Kan roe seg i bilen når hun er utålmodig, men da er det bare gomling, ikke sutting.. :p

Back
Topp