Rutiner? :)

KristinaJ

Andre møte med forumet
Hvordan er dagene deres med de små ? Kommet i rutiner på mating og soving ? :)

Her er lille 5 mnder og 3 uker. Sover bra på natten, våken en gang å spiser før det er morgen. Får pupp i sengen, står opp å steller. Så ca halv porsjon grøt etter liten stund og sviskemos og vann fra tutkopp eller glass. Våken ca 2,5 time, så dupp ute i vogna. Vi har ikke noen fast klokke slett på ting, alt avhenger når han står opp om morgenen. Når han våkner og er sulten får han pupp og fruktmos (enten frukt i babyfeeder eller smoothie fra Nestle). Neste måltid pupp. Sover en lur til, og helst ikke etter 17. Neste måltid pupp og smaks prøve av grønnsaks mos (har til nå smakt litt gulrot mos og mos av søtpotet). Så er han sulten igjen etter ca 2 timer. Får da pupp først, tar kveldsstellet også får han en porsjon med grøt + vann. Så er det natt i 20-tiden :)
 
Hvordan er dagene deres med de små ? Kommet i rutiner på mating og soving ? :)

Her er lille 5 mnder og 3 uker. Sover bra på natten, våken en gang å spiser før det er morgen. Får pupp i sengen, står opp å steller. Så ca halv porsjon grøt etter liten stund og sviskemos og vann fra tutkopp eller glass. Våken ca 2,5 time, så dupp ute i vogna. Vi har ikke noen fast klokke slett på ting, alt avhenger når han står opp om morgenen. Når han våkner og er sulten får han pupp og fruktmos (enten frukt i babyfeeder eller smoothie fra Nestle). Neste måltid pupp. Sover en lur til, og helst ikke etter 17. Neste måltid pupp og smaks prøve av grønnsaks mos (har til nå smakt litt gulrot mos og mos av søtpotet). Så er han sulten igjen etter ca 2 timer. Får da pupp først, tar kveldsstellet også får han en porsjon med grøt + vann. Så er det natt i 20-tiden :)

Her blir hun 6 månder på fredagen. Vi har det nesten det samme. Hun får grøt 3 ganger pr dag +2 måltid med frukt/moss grønsaker i tillegg til melk. Hun våkner en gang på natta for mat ellers sover 20-6:30. Vi jobber med at hun skal lære å finne soven selv ellers det er 2/3 dupper pr dag:)
 
Mi blir 5 mnd til helga. Ho våkner 0630, får pupp på senga og grøt til frokost saman med meg ca kl 8. Dupp kl 9, alt mellom 30 min til 1 time. Så våken og klar for pupp kl 11 + frukt/grøt ca 1130/12. Ny dupp kl 13, ca 1-2 timar. Middag med grønnsaksmos Iblanda litt grøtpulver ca 1630, natt kl 18. Ho spise masse på natta, ca kvar 2-3 time. Begynte med det igjen samtidig som vi introduserte fast føde.. Ho får pupp sporadisk/når ho vil ha utover dagen også, forresten.. :)
 
Mini ble 5 mnd forrige uke, og rutinene er godt etablert :)
Står opp mellom 0630-0800, også etter 2,5 time er han klar for å sove igjen. Første duppen er på ca 40 min, så er han våken i 2 timer til.
Dupp nr to varer i 1,5-3 timer. Også legger han seg 1830-1900 hver kveld.

Når det kommer til mat så får han mme ca 5 ganger i døgnet og en grøtporsjon på kvelden. Har ingen rutiner ift andre måltider med grønt/frukt. Han får nå og da ettersom når det passer :)
 
Vi hadde fantastiske soverutiner med to korte og en lang (3-4timer) lur i løpet av dagen, men nå har vi vært/er på reise og hun sover kun korte lurer på under 30 min. Så håper vi klarer å finne tilbake til e gamle rutinene når vi kommer hjem. Sover godt på natta , sovner i sjutiden og sover til ca seks med ett par puppemåltider. Hun har ikke smakt på noe som helst annet enn melk, jeg ønsker å fulamme henne så lenge som mulig. Har ikke tenkt å la henne smake på noe som helst før hun er seks mnd om hun ikke viser tydelige tegn på at hun trenger noe mer før. Hun får pupp når hun viser tegn til å ville ha det. Ser ikke på klokka så aner egentlig ikke hvor ofte det er :)
 
Rutinene er godt etablert her også nå heldigvis. Han er nå 5mnd og 1uke. Han legger seg i 19-tiden og våkner i 23- og 04-tiden for litt melk før han står opp i 07-08-tiden. Da er han våken i ca. 2,5 timer før første dupp på 45-60min, så får han litt grøt+vann til lunsj, våken et par timer til før han tar en lenger sovepause på 2-3-timer. Han får grøt+vann til kvelds. Morsmelk får han når han vil ha det. Jeg tilbyr alltid pupp før han får grøt. Han får smaksprøver innimellom, men det er ikke faste rutiner på det.
 
Vi har rutiner gjennom hele dagen, men jobber hardt for å få lengre dupper og dermed ikke fire små dupper, men to lange.
 
Har nå i 3-4uker hatt veldig fine og bra rutiner! Jeg har jobba beinhardt for å holde på dem, og igår var første gang vi brøt dem pga et selskap. Men det gikk greit :)
Vi står opp rundt halv 8
- dupp i 10-tiden
- grøt/frukt/grønnsaker i 12tiden
- dupp rundt 14tiden (sover da til 16—16.30)
- kveldsgrøt kl 19 etterfulgt av bading og amming. Er som regel i senga si rundt 20.30, noe før av og til.
Noen netter sover han 6t i strekk, andre ganger 40min....
 
Back
Topp