Rutiner

NasseNøff2014

VenterJente2014
Hei mammaer

Har dere begynt med div. Rutiner?

Jenta mi er litt over 2 mnd - og vi har såvidt startet med rutiner. Har vært mye ute og reist mye små turer i sommer - så det er nesten ingen rutiner her.

Jenta vår ligger forsatt i samma seng som meg, føler jeg burde snart legge henne i egen seng...

Fortell gjerne om dagene deres og hvilken rutiner og erfaring dere har :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Hei :)
Her har vi ikke så mange rutiner enda.. Lille er 7 uker og sover veldig godt ved siden av meg. Stresser ikke med det heller:) Så lenge han sover så er alle glade :)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Hei :)
Her har vi ikke så mange rutiner enda.. Lille er 7 uker og sover veldig godt ved siden av meg. Stresser ikke med det heller:) Så lenge han sover så er alle glade :)

Min er nesten 3, så vi begynner å flytte ham til hans seng nå ;D det begynner å bli litt lite plass for meg med magen, mannen min og den prinsen som tar nesten hele dobbelsenga :) Ellers han sov ved siden av meg siden fødselen, da jeg fikk sove mellom ammingen. Jeg har prøvd å legge ham i hans seng fra fødselen av, men det var UMULIG. Han våknet om noen min etter jeg lagt ham, men sovnet med en gang i vår seng :)

Vesla mi er snart 1 mnd (akk 20 dager i dag) hu har egen rutine. Hu sover og våkner til nesten samme tid fra vi kom hjem fra barsel. Også her har hu ligget i egen seng, har henne i senga mi kun om morgenen for amming også er det tilbake til senga si. Er redd for å ha henne i senga mi, er redd for å sove oppå henne :/ det er det jeg frykter aller mest.

Vi PRØVER å ha rutine. Legger han sånn at han har sovnet til kl 22. Før det er det enten bad eller lett stell, pysj og siste amming liggende på mørkt rom. Han sovner lett i senga si. Varierer litt hvor lenge han sover før det er mat igjen. Vi står opp rundt kl 10. Prøver å få han til å sove igjen kl 12 (blir fort overtrøtt). Ellers har vi ikke noe fast. Han var 6 uker på tirsdag.

Her er hun 1,5 måned og vi har ikke så veldig mange rutiner i løpet av dagen, men siste mating for kvelden og legging begynner å ta form.

Hun våkner på morgenen mellom 7 og 8. Da spiser hun, blir stelt og pludrer litt. Så kommer hun med ah-lyden sin, som viser at hun begynner å bli trøtt. Da har hun vært våken i 1-2 timer. Vi henne i vogna si, så sover hun i 2-3 timer før hun våkner og spiser igjen og er våken en stund. Så varierer ettermiddagen litt i forhold til hva som skjer når.

På kvelden har hun de siste dagene spist den siste maten sin rundt 20-20.30. Så er hun våken en stund og bader, ligger litt på lekematta si og får masse kos. Så blir hun lagt rundt 21.30-22 og sover gjennom natta uten å spise.

Nå har vi de to siste ukene vært på ferie, så da har hun sovet i bagdelen sin, men når vi kommer hjem skal hun i senga si igjen. Så håper jeg rytmen og rutinene fortsetter, og at vi etter hvert får pressa ned leggetida litt.

Virker som at dere begynner å få litt rutiner på plass. Her er det ingen dager det samme. Sliter vel mest med at jenta er så glad i kos og å bli båret.

Hu våkner ofte med engang man legger henne ned :( så blir ofte sittende å bære henne :(

Har prøvd nå å la hu ligge alene med smokken - men ender med sutring så hylgrining :(

Ide på hva jeg kan gjøre?

@NasseNøff2014: Har du prøvd å ha henne ved siden av deg i sengen og så amme henne i søvn? Når Lille Smule har vært litt sånn har vi ligget slik i flere timer på natta, han har ammet til og fra og sovet (og rett og slett brukt meg som smokk) og jeg har også sovet litt. Blir ikke den beste søvnkvaliteten for mamma'n av det, men er man desperat nok så tar man det man får ;-)

Her er Lille Smule 6 uker gammel nå, og vi har ingen andre rutiner enn de han lager selv. Han sovner som ofest rundt kl 22.00, og så våkner han med gjevne mellomrom (aldri lenger enn 3 timer) for amming og eventuelt bleieskift gjennom natten. Sånn holder vi på til utpå formiddagen en gang, og vi er skjelden oppe før 12.00. Han har en periode på formiddagen og på kvelden hvor han er veldig våken og vil "oppleve" noe (ligge litt på magen og trene eller se på uroen i vogga og sånt). Ellers så sover han stort sett. <3

Jenta vår er snart 7 uker og vi har enda ikke styrt noe med å få til spesielle rutiner. Både fordi det har vært ferie og fordi det uansett er en viss form for rutine på dagsrytmen hennes.

Hun sovner som regel for natten i 21-22-tiden, og våkner ca. 3 ganger for amming frem til ca. klokken 09. I og med at pappa'n og jeg deler på å stå opp med storesøster, så hender det noen ganger at vi (jeg og lillesøster) sover videre til kl 10-11 når pappa'n står opp med storesøster, eller så står vi opp sammen med storesøster i 7-8-tiden. Resten av dagen er hun som regel våken ca. 2 timer før hun sover alt fra 30 minutter til 2 timer. På ettermiddag/kveld er hun gjerne våken litt lengre før hun sovner for natta.

Hun legges i babynestet i vugga si, men når jeg tar henne opp for å amme i løpet av natten så lar jeg henne ofte bli liggende i senga mellom meg og pappa'n. Synes det er veldig koselig å dele seng med henne, selv om det av og til kan bli litt vonde liggestillinger og mindre søvn. Om jeg har behov for å sove bedre legger jeg henne tilbake i vugga.

NasseNøff2014: Det er helt naturlig at de vil bæres og koses med, men skjønner at det kan oppleves som slitsomt. Kanskje hjelper det om du gradvis trapper ned og vender henne til at det ikke er så mye bevegelse og nærhet. Og når hun ligger i senga kan du jo prate rolig og stryke på henne, så hun hører og kjenner at du er der og at hun ikke brått har blitt lagt alene. Og om du ikke allerede har gjort det, så kan det være lurt at soveplassen hennes er lun/litt trang, for babyer er jo vant til å ha det trangt - og varmt - inni magen vår.

Min er nesten 3, så vi begynner å flytte ham til hans seng nå ;D det begynner å bli litt lite plass for meg med magen, mannen min og den prinsen som tar nesten hele dobbelsenga :) Ellers han sov ved siden av meg siden fødselen, da jeg fikk sove mellom ammingen. Jeg har prøvd å legge ham i hans seng fra fødselen av, men det var UMULIG. Han våknet om noen min etter jeg lagt ham, men sovnet med en gang i vår seng :)

Jeg har det samme som deg. Min lille er litt over 2 mnd. Elsker kontakt og bli holdt i armene mine dagen lang. <3

Vi har det veldig likt som mange andre her, men noen rutiner har kommet på plass.

Hun er trøtt hver dag kl 23, da er det leggetid. Hun spiser til faste tider på natten, Kl. 12, 02, 04, 06, 08, 10 på morgen. Hun tar flaske ikke pupp (grunnen - jeg har ikke mer melk etter 3 uker med amming).

Hun har egen seng som er knyttet vår seng, slik at det føles som om hun sover ved siden av meg. Hun lå i vår seng første 2 mnd. men da ble det veldig trangt og jeg sov kun på den enne siden. Fikk vondt i ryggen etter 2 mnd. og vi måtte legge henne ved siden av oss. Det fungerer veldig bra, og kan anbefalle en slik seng. Dette har gitt oss et helt nytt liv.

http://lekmer.no/barnevarelse/senger/vugger-o-kurver/chicco-vugge-next2me-dove-grey

ejwp3k.jpg

På dagen elsker hun å sove på meg. Nekter å sove alene. Jeg prøver å legge henne ned, men da våkner hun kun etter 5 min. Mulig hun søker ekstrakontakt ettersom hun ikke får morsmelk?

Morgenstell kl 10, badet henne Mandag, Onsdag, Fredag og annenhver søndag :-) Hun elsker å bade. Det hjelper også mot magevondt.

Samboeren min lager middag Mandag & Onsdag, og jeg lager middag Tirsdag & Torsdag, Fredag lager vi middag sammen, og Lørdag prøver å spise ute (kommer ann på lille prinsessen er i godt humør). Søndag spiser vi enkel mat.

Vi vasket sjeldent leiligheten 1 gang i uken, men nå tar pappaen seg av det 1 gang i uken, vi kaller det babyrengjøring for å unngå asma, siden han har det i familien sin.

Andre rutiner kommer jeg ikke på. Men vi prøver å leve så normalt som mulig, og den lille styrer mye av hvilke planer vi har og hva vi gjør i helgene. Vi tar det som det kommer.

Virker som at dere begynner å få litt rutiner på plass. Her er det ingen dager det samme. Sliter vel mest med at jenta er så glad i kos og å bli båret.

Hu våkner ofte med engang man legger henne ned :( så blir ofte sittende å bære henne :(

Har prøvd nå å la hu ligge alene med smokken - men ender med sutring så hylgrining :(

Ide på hva jeg kan gjøre?

Noen ganger er dattera mi også sånn. Så lar henne ligge i senga vår med smokken, og jeg legger meg ved siden av, hu åpner øynene for å se om jeg er der, og når hu ser meg, sovner hu. Etter sånn 10 min, tar jeg henne i senga hennes, og puff hu sover i 3 timer.

Godt å høre at det er flere som har unger som elsker kos - at det gjør at rutiner ikke alltid er så lett å få på plass.

Her i huset er det far som er veldig på med faste rutiner, hun skal være til seng klokken syv ifølge han. Veldig tungvint føler jeg, med tanke på å dra på besøk til andre å kunne gjøre noe på kvelden. Jeg stresser ikke med legging, for vet hun ikke sovner ordentlig før i 22-23 tide . Hun sover i egen seng, lå I vår ett par dager etter vi kom hjem, men alt går fint i sprinkelsenga :-) Våkner opp mellom klokken 03/04 hver natt å skal ha mat, sovner igjen å våkner i 6-7 tiden får mer mat :-) da blir hun liggende i vår seng (kos)
På dagen sover hun ikke så mye, så vi Skravler å ler masse :-D elsker lille Petter edderkopp! Ellers så går alt på skinner her :-)

Vi har ikke mange dagrutiner annet enn grundig vask om morgen og kveld med klut, evt bad eller dusj med en av oss. Hun spiser ca hver tredje time og siste uken har hun lagt seg i sprinkelsengen på rommet vårt mellom 21-22 og sover da til 03-04. Da blir det første amming og hun blir liggende ved siden av meg til neste amming 06-07 og frem til jeg står opp. Hun pleier å ligge litt lengre enn meg og purke og mannen har i ferien tatt seg av morgenkos og stell. I morgen skal han tilbake på jobb, så da blir det jeg som er den heldige.

Hun er 8 uker til tirsdag.

Vi har ikke mange dagrutiner annet enn grundig vask om morgen og kveld med klut, evt bad eller dusj med en av oss. Hun spiser ca hver tredje time og siste uken har hun lagt seg i sprinkelsengen på rommet vårt mellom 21-22 og sover da til 03-04. Da blir det første amming og hun blir liggende ved siden av meg til neste amming 06-07 og frem til jeg står opp. Hun pleier å ligge litt lengre enn meg og purke og mannen har i ferien tatt seg av morgenkos og stell. I morgen skal han tilbake på jobb, så da blir det jeg som er den heldige.

Hun er 8 uker til tirsdag.

Ganske likt som oss :) Bortsett fra at baby sover sammen med meg hele natten ;)

Her er det ikke så mange rutiner som er på plass. Men han sovner mellom 23-24 hver kveld og sover da til i alle fall kl 6. Noen ganger til kl 8 om han har vært våken mye dagen før. Han får flaske da jeg ikke fikk melk.

Han sov litt i vår seng de første dagene hjemme ellers har han lagt i sin egen seng.

Vask hver morgen og kveld med klut. Ellers er det bading ca hver tredje dag :-) Her er det ingen rutiner på hvem som gjør hva. Vi gjør det som passer best der og da.

Han sover en del enda, og kan sove hvor som helst :-)

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Vi har det veldig likt som mange andre her, men noen rutiner har kommet på plass.

Hun er trøtt hver dag kl 23, da er det leggetid. Hun spiser til faste tider på natten, Kl. 12, 02, 04, 06, 08, 10 på morgen. Hun tar flaske ikke pupp (grunnen - jeg har ikke mer melk etter 3 uker med amming).

Hun har egen seng som er knyttet vår seng, slik at det føles som om hun sover ved siden av meg. Hun lå i vår seng første 2 mnd. men da ble det veldig trangt og jeg sov kun på den enne siden. Fikk vondt i ryggen etter 2 mnd. og vi måtte legge henne ved siden av oss. Det fungerer veldig bra, og kan anbefalle en slik seng. Dette har gitt oss et helt nytt liv.

http://lekmer.no/barnevarelse/senger/vugger-o-kurver/chicco-vugge-next2me-dove-grey

ejwp3k.jpg

På dagen elsker hun å sove på meg. Nekter å sove alene. Jeg prøver å legge henne ned, men da våkner hun kun etter 5 min. Mulig hun søker ekstrakontakt ettersom hun ikke får morsmelk?

Alle hos oss har endt opp som flaskebarn, og selv om de ikke fikk/får morsmelk, så får de masse kontakt, så jeg tviler på om det er grunnen. Jeg bare lurte på hvor mye hun får når hun spiser? Siden hun spiser så ofte på natta, og nettopp fordi hun våkner så fort når hun blir lagt ned. Eldste her var sånn før hun ble ordentlig mett nemlig. I tillegg hjalp det å pakke soveplassen hennes trang. Altså at hun kjente noe når hun vred på seg, rett og slett at det føltes som hun fremdeles ble holdt. Et annet tips er å legge en varmeflaske i vogna/senga (der hun sover på dagen), som du tar vekk før du legger henne ned. Da er plassen varm, og hun vil ikke merke så godt at det blir varmeforskjell.

Vi PRØVER å ha rutine. Legger han sånn at han har sovnet til kl 22. Før det er det enten bad eller lett stell, pysj og siste amming liggende på mørkt rom. Han sovner lett i senga si. Varierer litt hvor lenge han sover før det er mat igjen. Vi står opp rundt kl 10. Prøver å få han til å sove igjen kl 12 (blir fort overtrøtt). Ellers har vi ikke noe fast. Han var 6 uker på tirsdag.

Ligner veldig på hvordan vi har det! :)
Jenta vår er 10 uker idag og hun sover i babybaysenga si ved siden av meg. Vi bader ca halv ti, så amming og legging. Står opp rundt ti om morgenen. Hun har en liten våkenperiode på morran, men jeg lat henne sprekke og prate i dobbeltsenga før nytt stell og siste dupp på soverommet :)

Jeg lurer også på hvor mye hun spiser av gangen siden du mater hver 2. Time på natten :) jeg gar selv flaskebarn, på dagen spiser han ca hver 3 time, legger seg i 21 tiden og sover til rundt kl 2, spiser og sover til 5-6. Spiser og sover til 7-8. Da står vi opp for storebror skal i bhg :)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Back
Topp