Rutiner på stell/bleieskift

Pernille88

Betatt av forumet
Hei :)
Hvordan rutiner har dere på bleieskift, skifter dere f eks bleie på natta hvis det er bæsjebleie? Det skjer nesten hver natt med min lille skatt og jeg har ikke hjerte til og la henne ligge med den. Jeg skifter også bleie etter hvert måltid for da er hun mest rolig, hvis jeg skifter andre tider er hun helt hysterisk på stellebordet hvilket ikke gjør det så veldig koselig :/ noen som har det likt eller har noen tips og komme med?

Skifter før måltid og hver gang han bæsjer selv på natten. Har fast kveldsstell rundt åtte tiden, da er det enten bading el vasking og får på seg pysjen. Han legger seg ikke før jeg legger meg, men føler det er greit å prøve å føre inn noen rutiner. Så håper jeg leggingen kommer etterhvert. Vil kun sove på meg for tiden. Litt over 3 uker nå.

Min trives på stellebordet så har dessverre ingen gode råd der.

Vi skifter før han skal spise. Spisetiden kan varierer fra 15 minutt til en time og han er alltid kjempetrøtt når han er ferdig. Bæsjebleier taes fortest mulig uansett når på døgnet det er. Heldigvis sjeldent han bæsjer om natten:p

Vi skifter også bleie før måltider, og etter hun har bæsja uansett når det er på døgnet. Hender hun er hysterisk sulten når hun våkner, men siden vi likevel må varme melken først så er det greit med bleieskift før mat for å dryge ut ventetiden litt. (Hun er flaskebarn)

Vi skifter før hvert måltid og med en gang det kommer en bæsjebleie uavhengig av når på døgnet det er. De blir fort såre om de blir liggende timesvis i bæsj og det syns jeg ikke noe om.

Hvis bleien er våt om natten skifter jeg den før amming slik at den ikke blir full og om hun da bæsjer så vil det jo lekke oppover ryggen.

Vi skifter også før måltid og alltid ved bæsjebleie! Gutten min har mye bæsjebleier hele døgnet så må opp å skifte på natten også!!

Skifter vel 2-3 ganger på natta også. Men har kjøpt sånn engangstisselaken som jeg har på rommet slik at jeg skifter på han i senga hans. I starten sto vi opp og skiftet men han ble så lys våken av det at vi måtte finne annen løsning.

På dagtid skifter vi som oftes en liten stund etter måltid.

Vi skifter etter måltidene. Liker å legge han til før han skriker og er illsint. Bæsjebleier tas når de kommer - dag eller natt.

Skifter stort sett etter amming. Han sovner ganske ofte på puppen, våkner halvveis til under skiftet og sovner greit igjen etterpå. Grunnen til at jeg liker å skifte etter amming er fordi det stort sett er da det kommer noe. Jeg tar av bleia og holder ham i "squatte"-stilling over vasken, og det kommer stort sett alltid noe. Det meste av bæsjen har havna der de siste dagene. Så får han ligge naken på magen på et håndkle og lufttørke litt, det liker han godt. Vi gjorde det sånn med storebror og, og han var aldri sår.

Det er fascinerende hvordan man kan kommunisere med babyen ift tissing og bæsjing, når de er helt nye har de som "refleks" å slippe seg når de er nakne og/eller holdes i squatte-posisjon, og det er sånn de klarer seg uten bleier i mange land, mens hos oss "avlærer" vi dem det. Kalles elimination communication (ec) hvis noen er interessert i å vite mer.

Skifter stort sett etter amming. Han sovner ganske ofte på puppen, våkner halvveis til under skiftet og sovner greit igjen etterpå. Grunnen til at jeg liker å skifte etter amming er fordi det stort sett er da det kommer noe. Jeg tar av bleia og holder ham i "squatte"-stilling over vasken, og det kommer stort sett alltid noe. Det meste av bæsjen har havna der de siste dagene. Så får han ligge naken på magen på et håndkle og lufttørke litt, det liker han godt. Vi gjorde det sånn med storebror og, og han var aldri sår.

Det er fascinerende hvordan man kan kommunisere med babyen ift tissing og bæsjing, når de er helt nye har de som "refleks" å slippe seg når de er nakne og/eller holdes i squatte-posisjon, og det er sånn de klarer seg uten bleier i mange land, mens hos oss "avlærer" vi dem det. Kalles elimination communication (ec) hvis noen er interessert i å vite mer.
Vi har også prøvd oss på dette - men ikke fått det til. Han hylgriner når vi holder han i den posisjonen så vi gjør nok noe feil. Men han er veldig glad i å både tisse og bæsje mens han ligger på stellebordet da:D

Vi har også prøvd oss på dette - men ikke fått det til. Han hylgriner når vi holder han i den posisjonen så vi gjør nok noe feil. Men han er veldig glad i å både tisse og bæsje mens han ligger på stellebordet da:D

Det er jo også en del av refleksen, å gjøre fra seg når de er nakne :) det kan kanskje hende at det er noe som er ubehagelig for han i den holdestillingen, eller at det er litt skummelt å vendes utover. Det funker kanskje når han blir litt større, med storebror her begynte jeg ikke før mellom 2-3 mnd (før det gikk det ørtogførti kluter og håndklær ved hvert skift). Vi stresser ikke med å få alt i vasken eller do, men tar det ved skift og så lenge han synes det er ok. Storebror her pleide alltid smile til seg selv i speilet mens han holdt på, og viste tydelig at han likte det. Og det er digg å slippe unna mange bæsjebleier :)

Det er jo også en del av refleksen, å gjøre fra seg når de er nakne :) det kan kanskje hende at det er noe som er ubehagelig for han i den holdestillingen, eller at det er litt skummelt å vendes utover. Det funker kanskje når han blir litt større, med storebror her begynte jeg ikke før mellom 2-3 mnd (før det gikk det ørtogførti kluter og håndklær ved hvert skift). Vi stresser ikke med å få alt i vasken eller do, men tar det ved skift og så lenge han synes det er ok. Storebror her pleide alltid smile til seg selv i speilet mens han holdt på, og viste tydelig at han likte det. Og det er digg å slippe unna mange bæsjebleier :)

Squatte-stilling, som å sitte på huk?

Squatte-stilling, som å sitte på huk?

Ja, holde babyen i en stilling som ligner den når vi sitter på huk, dvs skikkelig bøy i hofta, knærne opp. Jeg holder med peke- og langfinger inni knehasen, babyens rygg mot min mage, og underarmene mine støtter opp på sidene av babyen. Passer på at det ikke blir for mye krum på ryggen. Det er og en gunstig stilling for å åpne opp endetarmsåpningen, og kan være nyttig hvis babyen er hard i magen eller det går lenge mellom avføringene.

Ikke så veldig mye rutiner på det, egentlig. Skifter sånn innimellom :) Bæsjer gjør hun jevn gjennom hele dagen, så skulle jeg skiftet ved hver lille fis, hadde jeg ikke gjort annet ;) Hun har aldri vært sår, så det virker ikke å være et problem at hun ligger med litt bæsj. Merker jeg at det kommer en skikkelig ladning skivfter jeg selvfølgelig. Pleier å skifte en gang or natt foreløpig.

Her skifter vi før hvert måltid, og mot kvelden får hun et bad/vask rundt 19-19:30 og på med pysj og sover ganske dypt når hun legges etter mat. Blir det bæsjebleie på natten så skifter vi, men ikke tissebleie. Hun spiser siste måltid kl 00:00 og da sover hun rundt :happy: Straks to måneder gammel :)

Ikke så veldig mye rutiner på det, egentlig. Skifter sånn innimellom :) Bæsjer gjør hun jevn gjennom hele dagen, så skulle jeg skiftet ved hver lille fis, hadde jeg ikke gjort annet ;) Hun har aldri vært sår, så det virker ikke å være et problem at hun ligger med litt bæsj. Merker jeg at det kommer en skikkelig ladning skivfter jeg selvfølgelig. Pleier å skifte en gang or natt foreløpig.
Ganske likt som meg! Skifter på natten hvis han har bæsjet. Heldigvis ikke ofte. Puh

Føler jeg må skifte ved hver amming på natten... dvs i 2-3 tiden og 5-6 tiden også når vi står opp i 9-10 tiden. Bleia er ofte smekkfull, og da jeg hoppet over ett stell ble det nesten alltid lekkasje i senga :o

Ja, holde babyen i en stilling som ligner den når vi sitter på huk, dvs skikkelig bøy i hofta, knærne opp. Jeg holder med peke- og langfinger inni knehasen, babyens rygg mot min mage, og underarmene mine støtter opp på sidene av babyen. Passer på at det ikke blir for mye krum på ryggen. Det er og en gunstig stilling for å åpne opp endetarmsåpningen, og kan være nyttig hvis babyen er hard i magen eller det går lenge mellom avføringene.

Jøssda, fungerer som bare det! :D

Har ingen spesielle rutiner på det, men hvis vi vet eller mistenker bæsjebleie så skifter vi med en gang. Kan lett lukte forskjellen også, så sjekker det ofte :p
På natten skifter vi hvis vi hører bæsjen, såklart :) Skifter aldri før mat, kun etter. Da slapper hun mest av og ender gjerne med å bæsje eller slippe noen særs våte fiser :D Siden hun har hatt mye trøbbel med magesmerter, så er det best å vente til hun er avslappet. Da glemmer hun å klemme igjen bakluken.... ;)

Back
Topp