Rutiner om natten med baby

Bkno2044720

Første møte med forumet
Jeg sliter litt med å lande på en slags rutine om natten med baby på to mnd og lurer på hvordan dere andre gjør det? Akkurat nå tar jeg og pappan hvert vårt halve natteskift (del ammer), som igjen resulterer i at vi nesten aldri får vært sammen hele familien. Prøver å legge oss på soverommet sammen, men ender stort sett opp med å bare stå opp og være våken på stuen. Sliter med å få baby til å sove og å holde på søvnen mer enn 30-40 min.

-Ammer du eller gir du flaske?
-Bedsidecrib, samsove eller egen seng?
-Når og hvor legger du baby, og hvordan får du baby til å sove?
-Hvordan deler evt du og pappa/medmor på natten?
 
Jeg har pumpet og gitt flaske, amming var ikke mulig. Jeg tok nettene de dagene pappaen skulle på jobb dagen etter. De dagene pappaen ikke skulle på jobb, dvs helger, tok pappaen babyen på morgenen så jeg kunne sove.
Begynte med leggerutiner når de var 2 1/2 - 3 mnd. Babyer får som regel ikke en normal døgnrytme med lenge søveøkter før de er nærmere 3 mnd - før det er det litt unntakstilstand. Man kan derfor ikke forvente all verden. Vi la de i egen seng på eget rom, sa natta og gikk ut (hadde selvsagt en tilvenningsprosess)
 
Jeg tok hele natta på den tiden, med unntak av bæsjebleier. Da vekket jeg pappaen også fikset han det. Jeg har ammet begge og de har stort sett villet spise med 60-90 min mellomrom på natta, noen ganger kunne det gå 2-4 timer mellom ammingene også (med det ene barnet, alltid hver time med hun andre).

Etter to barn har vi funnet ut at alt i huset fungerer dårlig om vi begge skal sove dårlig. Så som regel er det en som tar mest på natt og den andre står for mer av husarbeid.

Hva er grunnen til at babyen din ikke vil sove videre etter mat og at dere er i stua og ikke på soverommet? :)
Mine har IKKE villet sove noe særlig i bedside/egen seng, så her har baby sovet i vår seng og pappaen la seg på et annet rom fordi vi alle synes det ble litt trangt med baby i senga. Og jeg sover bedre når jeg kan ligge litt unna babyen og ikke er redd for å rulle på den.
 
Først av alt: Absolutt alt er faser når babyen er så liten. Sånn det er nå kommer ikke til å vare, og selv om du antakelig må regne med oppvåkninger i lang tid ennå vil sannsynligvis strekkene bli lenger enn 30-40 minutter helt av seg selv. :) Også kan det nok virke som at alle andre babyer sover natta gjennom, men det er virkelig ikke det som er normalen.

Når det gjelder ordning om natta har vi løst det på samme måte som Veivalsa. Jeg tar netter alene, men vekker som regel mannen for bæsjebleier (det skjer ikke så ofte nå, men det var oftere da babyen var så liten som din). Jeg har fullammet, så da har det ikke vært mye mannen kan gjøre om natta uansett. Da har heller han tatt babyen om morgenen når han kan slik at jeg får sove litt mer.

Vi har babyen vår (som straks er sju måneder) i sprinkelseng omgjort til bedsidecrib, også havner han ofte i midten av senga vår mot slutten av natta. Far har i perioder sovet litt på gjesterom, men stort sett sover han uansett gjennom nattammingene, så vi ligger mest på samme rom alle tre.

Jeg ammer som regel i søvn, eller ligger tett inntil ham mens han får sutte på fingeren min.

Hva er grunnen til at du tar med babyen på stua? Det er sikkert gode grunner til hvorfor dere gjør det sånn, men jeg vil i hvert fall anbefale å ha det så mørkt som mulig om natta, og helst holde dere på soverommet fram til morgenen starter. To måneder er for tidlig til å tenke noe særlig på søvnvaner, men å ha det mørkt om natta og lyst om dagen er uansett fint for at babyen klarer å skille bedre på natt og dag.
 
  • Liker
Reactions: B
Denne tida der var vrien med begge våre, plutselig vanskelig å roe ned om kvelden. Enig med det som er sagt over: prøv å roe ned, bruk lys og mørke aktivt for å signalisere kveld - og vit at det er en fase som går over. Med yngste vår måtte vi en periode ut og trille om kvelden, og jeg måtte stå og rugge dem i hendene en kort periode i den alderen før de sovnet. Vanskelig, og hver baby har sin egen "oppskrift " men det går over. Kan noe a la nattlys eller i kombinasjon med musikk være noe? Da ligger babyen og følge med til de bare sovner, men for noen blir det for stimulerende.
 
Back
Topp