Rutiner mat baby 10 mnd

SN94

Betatt av forumet
Maiskolbene 2023 :-)
Jeg lurer på om sønnen min på 10 mnd får i seg nok med mat i løpet av dagen? Hvordan er deres rutiner med mat? Noen tips å få? Han er svært kresen på mat generelt.

Sånn ser dagen ut her:

06/07-morsmelk

08 -nestlegrøt 1/2- 1 dl

11 -1/2 brødskive og 1 klemmeyoghurt skyr

14 -morsmelk

15 -middag 1/2 glass eller det vi spiser

18 -nestlegrøt med morsmelkerstatning 1,5 dl

19:15 -morsmelk

23 -morsmelk

04 -morsmelk

Er generelt sett ikke glad i frukt og bær. Noen klemmesmoothier liker han, men vil ikke gi det hver dag. Prøver å blande inn litt frukt most i grøten. Det fungerer. Er heller ikke glad i brødskive. Virker for det meste uinteressert i mat. Virker aldri sulten. Prøver å la han spise selv. Men som regel havner alt på gulvet. Brekker seg ofte av litt større biter.

Min andre sønn er litt større nå, men husker at han hadde så sykt stor matlyst i denne alderen. Spiste 2 skiver til frokost og lunsj og ofte 1 - 1,5 glass middag. Han var også veldig interessert i maten og spiste selv. Alt gikk ned på høykant. Er så uvant med to så forskjellige babyer. Så lurer på om han får i seg nok mat. Føler jeg presser i han maten. Han snur seg ofte bort og er helt uinteressert.

Mine har aldri fått middagsglass, men med eldste prøvde jeg å gi middagen vår most og mate han. Men det førte ikke frem. Han spiste ingenting hverken grøt eller annet fra 6-7 mnd, så fullammet i prinsipp til da og han var 11kg tung så det ble innmari mye melk. Men hn gikk fortsatt opp i vekt :hilarious:

uansett, blåste i mating og satt meg inn i BLW i stedet. Så begynte å la han spise selv. De brekker seg masse i starten og det er vanlig. Det er for å flytte større biter frem i munnen for å tygge litt mer. De har ikke trent opp muskulatur til å flytte maten rundt i munnen så derfor kraftig brekningsrefleks. Du kan søke opp solidstart på Instagram for inspirasjon til hva og i hvilke biter du kan gi ulik mat i babyens alder :)
Rundt 10-12 mnd en gang har mine begynt å brekke seg mindre og lært å tygge, men da har de holdt på siden 6-7 mnd. Minste har fått grøt men hun vil bare spise den selv som regel.

men mengde mat høres egentlig grei ut synes jeg :) noen spiser masse mat i denne alderen og andre mer melk enn mat. :)

Tusen takk for svar! Skal søke opp solidstart. Skal også prøve å la han spise mer selv.han legger jo på seg så regner med han får det han trenger. Er jo enig i at alle barn spiser forskjellig i denne alderen. Er jo først nå når han har blitt 10 mnd at han har klart å spise biter og brødskive. Satser på det går bedre og bedre nå framover. Han begynner i barnehagen om 4 måneder så håper appetitten er bedre til da hvertfall.
Mine har aldri fått middagsglass, men med eldste prøvde jeg å gi middagen vår most og mate han. Men det førte ikke frem. Han spiste ingenting hverken grøt eller annet fra 6-7 mnd, så fullammet i prinsipp til da og han var 11kg tung så det ble innmari mye melk. Men hn gikk fortsatt opp i vekt :hilarious:

uansett, blåste i mating og satt meg inn i BLW i stedet. Så begynte å la han spise selv. De brekker seg masse i starten og det er vanlig. Det er for å flytte større biter frem i munnen for å tygge litt mer. De har ikke trent opp muskulatur til å flytte maten rundt i munnen så derfor kraftig brekningsrefleks. Du kan søke opp solidstart på Instagram for inspirasjon til hva og i hvilke biter du kan gi ulik mat i babyens alder :)
Rundt 10-12 mnd en gang har mine begynt å brekke seg mindre og lært å tygge, men da har de holdt på siden 6-7 mnd. Minste har fått grøt men hun vil bare spise den selv som regel.

men mengde mat høres egentlig grei ut synes jeg :) noen spiser masse mat i denne alderen og andre mer melk enn mat. :)

Tusen takk for svar! Skal søke opp solidstart. Skal også prøve å la han spise mer selv.han legger jo på seg så regner med han får det han trenger. Er jo enig i at alle barn spiser forskjellig i denne alderen. Er jo først nå når han har blitt 10 mnd at han har klart å spise biter og brødskive. Satser på det går bedre og bedre nå framover. Han begynner i barnehagen om 4 måneder så håper appetitten er bedre til da hvertfall.

4 måneder er LANG tid i denne alderen - helt sikker på at det løsner til barnehagestart :) ❤️
Med 1-åringen min synes jeg det løsna skikkelig en gang mellom 11 og 12 mnd. Nå spiser hun mye mat og mye forskjellig, grøt til kveldsmat men ellers det samme som oss. Og ammer fortsatt ganske mye når vi er hjemme men om jeg jobber klarer hun seg fint uten flaske.

Back
Topp