Rutiner igjen...

Sonja Borge

Gift med forumet
Det går temmelig greit hos oss om dagen, og jeg synes vi har fine leggerutiner om kvelden. På dagen har vi foreløpig ikke hatt noen rutiner, men spist når han har vært sulten og sovet når han har vært trøtt.

Men når lillegutt blir seks måneder, tenkte jeg å prøve å få litt mer system på sakene. Ikke minst for pappaen sin skyld når han skal ha sin permisjon i april. Han kan jo ikke bare slenge ut puppen hvis lillegutt har behov, så da må det være litt mer system i spisingen.

Før jeg setter meg ned og lager en slagplan, lurer jeg på:

Hva slags rutiner har dere gjennom dagen? Skriv gjerne om sovetider og spisetider.

Sonja Borge skrev:
Det går temmelig greit hos oss om dagen, og jeg synes vi har fine leggerutiner om kvelden. På dagen har vi foreløpig ikke hatt noen rutiner, men spist når han har vært sulten og sovet når han har vært trøtt.

Men når lillegutt blir seks måneder, tenkte jeg å prøve å få litt mer system på sakene. Ikke minst for pappaen sin skyld når han skal ha sin permisjon i april. Han kan jo ikke bare slenge ut puppen hvis lillegutt har behov, så da må det være litt mer system i spisingen.

Før jeg setter meg ned og lager en slagplan, lurer jeg på:

Hva slags rutiner har dere gjennom dagen? Skriv gjerne om sovetider og spisetider.

Har vært det samme her hos oss. Jeg følger hennes rytme og hun får sove når det passer henne. Men i og med at hun har vært såpass enkel, sover om natten og har et par noen-timers-dupper på dagen, så passer det fint inn med oss andre. Det eneste som er litt kjedelig er at hun nesten alltid sovner rett før jeg skal hente de store i barnehagen. Så jeg må vekke henne og det er litt dumt. 

Men en gjennomsnittlig dag er ca sånn: 
* Våkner og får melk ca seks  -  er senere med og leverer i barnehagen. 
* Vel hjemme leker hun litt på gulvet - så får hun ny flaske og dupper etterpå
(hender vi er på trilletur, handel, barseltreff el på denne tiden)
* Det varierer litt når hun legger seg og hvor lenge hun sover, men minst en time i alle fall. 
* Så får hun lunsj en gang mellom tolv og to. Da prøver vi med litt grønnsaksmos eller annen middagsmat, men ender ofte opp med melk...
* Lek og kos på teppet, dupper eller sitter litt i vippestolen mens mamma lager middag
* er med og henter søsknene ca halv fire- firetiden
* Om hun har drukket melk til lunsj prøver vi igjen med middag når vi spiser i femtiden. Har hun spist litt middagsmat tidligere får hun nå melk. 
* Leker på gulvet med søsknene, får grøt og/eller melk før legging ca sju

Hun dupper alltid to dupper på dagen altså, men det varierer litt når det skjer. Er vi på farten sover hun gjerne litt i bilen, er vi hjemme sover hun lenger i vogna eller senga. Men som sagt, jeg har ikke tvunget henne inn i noe spesielt mønster. Foreløpig styrer hun showet selv. 

vanligvis ser det ca slik ut:
står opp i 8tia, 1/2 pors grøt etter en stund,
leker litt,
får pupp og sovner ca 11 tiden og sover noen timer,
leketid, pupp minst 1 gang
pupp og sover
litt middag i 4tiden
leker ol. pupp 2 ganger
grøt i 8 tiden og sovner ca 21
pupp en gang før 24, minst 1 gang mellom 24-7 og prøver å drøye med pupp om morgenen når vi egentlig vil stå opp :)

sovinga kan variere litt vis vi er på tur, kjører bil ol.

Jeg tenker det samme som deg Sonja... :-) Prøver å få litt rutiner inne her og ikke pupp i hytt og pine! Står opp mellom kl 7 og 9, pupp. Våken ca 1 time før en soving på ca 30 min. Pupp i 11 tiden, våken ca 1,5 time, får fruktpure før han sovner igjen. Pupp når han våkner, middagsglass ca kl 15-16... Pupp rett før han sovner i 17-tiden. Grøt og pupp til kvelds ca kl 18. Legger seg ca 19.30. Og sånn går dagene :-) Han nekter å ta flaske, så jobber med det hveeer dag.

Våre dager består av

kl 5-6        270 ml velling, for så sove videre
kl 7.30      står opp
kl 9-10     grøt + fruktmos
kl10-11    sove ca 1 time
kl 13-14   smaksprøver + 240 ml mme
kl 14         sove 1-2 timer
kl 16.30    grøt
kl 18         240ml mme (dvs det han orker)
kl 18.30    natta, Zzzzzzz

(dytter smokk 1-3 ganger ila en natt, ellers sover han)

Back
Topp