Rutiner fra start

Lillii

Glad i forumet
Julimammaer 2016
Jeg har med begge mine barn, hatt rutiner fra start. Jeg har foreksempel så å si aldri skiftet bleie på natten, og har det vert behov for det har jeg gjort det i veldig dempet/mørk belysning. Ungene har kun sovet i sengen sin om natten, og i vognen eller vogga på dagen :) Dette for å understreket at i sengen og på natten skal den lange søvnen være, da er det ikke våkentid ;) Åsså har jeg drøyd lengst mulig mellom måltidene for å la barnet spise seg skikkelig mett når han/hun først spiser
Flere som har gjort lignende? Syns det er gøy med nye tips, eller bare høre hvordan andre gjør det :)
 
Jeg skiftet i mørket på natta sist :)
Utenom det så fikk jeg en baby som ikke kunne være uten meg, så alt av søvnrutiner ble prøvd uten hell. Jeg hadde rett og slett valget om en våken baby som sutret, eller en som sov på fanget mitt. Så jeg hååper jeg får en baby som kan ligge litt alene denne gangen :p

Jeg husker ikke så mye ellers. I starten dekker jeg alle behov som må dekkes, så tilpasser jeg det etter alderen og hvordan ungen er senere. Håperhåperhåper bare at lillebror ikke er like sutrete og vanskelig å få til å sove som storesøstra. Der gikk det ikke i orden før ho nærmet seg 3 år :eek: Vurderte nesten å ha bare ha ei ;)
 
Jeg kommer nok til følge samme opplegg som Mozarella.:) De to eldste var veldig ulike ang søvn og mat. Storebror skulle ligge på meg hele tiden, sleit med reflux og måtte ammes ofte. Han sov ikke natten rundt før han var 2,5 år, så vi vurderte nesten å ikke få flere barn pga minimalt med søvn. :rolleyes:

Lillesøster sov nesten hele natten i egen seng fra vi kom hjem og likte helst å ligge litt for seg selv. Ikke ville hun ha mat like ofte heller, selv om hun også hadde reflux.

Å skifte på natten, gjorde vi omtrent aldri.

Etter hvert så fikk vi inn bedre rutiner på dagsøvn, legging og mat. Det går seg som regel til, uansett metode man velger:)
 
Jepp, ble lagt i senga på vårt rom kl 21 fra hun var noen uker gammel. Da hun var tre mnd la hun seg 1930.

Aldri skifter bleie eller gitt mat på natta.

Hun har lagt seg kl 18.30 fra hun var 7-8 mnd og gjør det enda.

Har ikke helt bestemt meg for hva vi skal gjøre denne gangen, hadde heller ikke det sist. Blir det som er mest naturlig og passer barnet.

Vi er veldig nøye med leggetidene da, vi er aldri lengre ute en hennes leggetid og tuller aldri med det.
 
Jeg er litt skeptisk til å prøve å styre sånt. Tror at ungene er forskjellige uansett og at vi kanskje bare lager mer jobb og stress ved å prøve å endre på de. Men interessant å lese tips. Til en viss grad hadde vi selvfølgelig rutiner. Men det med nattesøvn kom f.eks av seg selv. Kanskje hadde det noe å si at jeg var dødstrøtt selv?:p var mye skriking om kveldene/nettene pga vondt i magen. Mener vi har hatt henne inn på badet hvis det var behov for bleieskift om natta. Men er det en tung tissebleie så gidder jeg selvfølgelig ikke det, da er det skift i senga.

Lurt å tenke gjennom dette før bebis kommer:) så får jeg se hva jeg gjør denne gangen.
 
Jeg skiftet i mørket på natta sist :)
Utenom det så fikk jeg en baby som ikke kunne være uten meg, så alt av søvnrutiner ble prøvd uten hell. Jeg hadde rett og slett valget om en våken baby som sutret, eller en som sov på fanget mitt. Så jeg hååper jeg får en baby som kan ligge litt alene denne gangen :p

Jeg husker ikke så mye ellers. I starten dekker jeg alle behov som må dekkes, så tilpasser jeg det etter alderen og hvordan ungen er senere. Håperhåperhåper bare at lillebror ikke er like sutrete og vanskelig å få til å sove som storesøstra. Der gikk det ikke i orden før ho nærmet seg 3 år :eek: Vurderte nesten å ha bare ha ei ;)

Off, det skjønner jeg var slitsomt! Håper du får en sovebaby nå :)
 
Vi begynte å legge for kvelden kl 1830 fra han var 2 måneder, mest for at vi skulle få litt voksentid på kveldene. Da innførte vi kveldsstell med vask og pysj og kos og sang, og etterhvert "tannpuss" selv om han ikke fikk tenner før 9mndr. Funka bra, tissebleieskift i senga, bæsjebleieskift på badet. Han sov vel natta gjennom fra han var 9-10måneder, hadde én nattamming som hang igjen lenge...

Ellers amma vi ca hver 3. time døgnet rundt de første 6 månedene hvertfall. Lot han styre det, ingen restriksjoner eller noe der.

Dagsovinga var alltid og er fortsatt alltid i vogna.

Jeg tror det er lurt å legge inn litt rutiner tidlig, men helt klart se an babyen også. Vi kommer sikkert til å prøve oss på det nå også, at baby legger seg kl 18 feks, så kan storebror bli med på leggeritualet :) han selv legger seg fortsatt 1830 liksom :)
 
Her har det vært ulikt med de to store. Likheten er at jeg har latt begge "bestemme" tempo og rutiner og innfunnet meg med det de første mnd. For min del har det vært viktig/riktig å ha de tett på kroppen hele tiden, så leggerutiner osv har jeg blåst helt i:)

Førstemann måtte byttes på 3-6 ganger pr natt, første tiden, men gikk ganske kjapt over til å sove hele natten, så sant hun fikk ligge i sengen vår. Ble flyttet på eget rom og egen seng etter ca 4 mnd. Null problem. Sov som en Stein natten rundt:)

Andremann var "håpløs"og måtte ha hudkontakt 24/7.
Han sov på meg og kunne ikke legges i vogge, seng eller vogn uten å skrike. Han slet med kolikk og refluks og hadde nok mye vondt stakkar.
Ingen rutiner der i gården:)

Kommer nok ikke til å kjøre noen rutiner med lillebror heller, men praktiserer "go with the flow".

Tror en må finne ut hva som funker for en selv og for resten av familien og leve deretter:)
 
Sniker fra april forumet :) Vi har det akkurat slik som dere :) Her skiftes det bleie om natten hvis det er bæsj eller hvis nattisen er gjennomvåt av tiss... Også har vi vennet på lillemann senga si om natten så han får mat kun i vår seng så rett i sin egen etter på :) Her liker vi ikke bæring fordi vi årker ikke å bære han til søvn om natten... Han sover ca 2-4 timer så mating så sove en god stund igjen :p Jeg synes det å innføre rutiner fra dag en er lurt, de legger seg fort til vaner :)
 
Første baby på vei så få se hvordan rutinene blir. Men hun skal få spise når selv ønsker det og skifte bleie om natta er vel ikke til å unngå. Vet faktisk ikke hva jeg går til så blir nok ingen rutine i begynnelsen. Tenkte å bare la hun ligge å sove på sofaen med oss på kveldene til hun blir et par mnd.
 
Takk for dette! Fint å se at det er håp for rutiner, selv i starten. Er førstegangs, og har lest mange forum som bare fokuserer på at baby må ligge til brystet hele tiden om nødvendig, også om natten. Og at det ikke hjelper å forsøke med rutiner. Har nesten sett for meg 2-timersintervaller med søvn de første 6 månedene... Men alle er forskjellig, får bare se hvordan dagene går når den tid kommer :)
 
Her har rutinene kommet naturlig:) har både gitt mat og skiftet på natta.Hatt de i senga osv..
Styrer ikke med rutiner første måndene her i huset:)
 
Takk for dette! Fint å se at det er håp for rutiner, selv i starten. Er førstegangs, og har lest mange forum som bare fokuserer på at baby må ligge til brystet hele tiden om nødvendig, også om natten. Og at det ikke hjelper å forsøke med rutiner. Har nesten sett for meg 2-timersintervaller med søvn de første 6 månedene... Men alle er forskjellig, får bare se hvordan dagene går når den tid kommer :)

Frøkna hadde aldri sovet i senga vår før hun ble 2 år.
Sov i egen ordentlig seng (ikke bedside crib) fra første natta.
 
Har to barn fra før, aldri stått opp for å skifte på natta, var vel heldige med at de aldri bæsja om natta Rutiner får vi ta å finne ut av når barnet kommer
 
Minstejenten .... nå 3.5år hadde aldri kolikk og er alltid smilenes, synger og er blid.
Men hun vil sovne i vår seng og når min mann flytter henne til hennes seng hender det hun åpner øyne men sovner igjen.
Hun har..... hmmm ingen rutiner på søvn. Noen ganger 7 andre ganger 11 osv
 
Vår jente skal ikle sove på dagtid i sofaen, på armen, vår seng osv, hun skal bli lagt på rommet sitt i sin seng eller vogna si. første skal vi ha henne i vugge på soverommet vårt, men hun får ikke sove i vår seng, bare kose :) synes rutiner er viktig fra start 1
 
Hvordan er det blitt med rutinene?
Jeg hadde en plan om å ha faste rutiner fra start, men det ble litt annerledes enn jeg hadde tenkt...
 
Her har lille styrt rutinene ganske mye helt selv. Men han legges i sin egen seng på natten (helt inntil min), og legger seg med når jeg legge meg i 23.30 tiden etter siste flasken. Og har de siste nettene sovet helt til 6.15. Og det passet helt perfekt, for da står vi opp, spiser og gjør oss klar og leverer storesøster i barnehagen. Men om han våkner på natten og vil ha mat får han det, og sover gjerne videre i min seng :) Og på dagen skal han kun ligge på meg eller i vognen om den er i bevegelse. Også spiser han ganske på slaget vær 3 time på dagtid. Så har kommet inn i en ganske fin rutine, helt uten at jeg har gjort noe med det.
 
Her er det fullstendig kaos. Ikke en rutine i sikte:-/
Håper at lillebror etterhvert øker intervallene på nattmatingen:-/
 
Back
Topp