Rutiner for de små

Winkie

Forelsket i forumet
Septembermødre <3
Hei, gutten min er nå 2,5 mnd, og jeg føler det snart er på tide å etablere noen rutiner for han. Per i dag spiser han hver 2.-3. time, men han får mat når han ønsker, så ammer ikke etter klokka. Han pleier som regel å sovne i armene mine ved 20-21-tiden, og jeg legger oss samtidig etter en stund da. Han har hele veien skilt mellom dag og natt ved at han våkner for mat på natta, og sovner kjapt igjen etterpå. Vi pleier å skifte til pysj ved 19-tiden.

Hvordan gjør dere det? Hvilke rutiner har dere, og hvordan gjør dere det?
 
Lillejenta legger seg til samme tid som lillemor, ca 19-19.30. Vi bruker ca en time i senga før hun sover godt nok til at jeg kan gå.
På dagtid har vi ingen rutiner. Hun spiser når hun er sulten og sover når hun er trøtt. Jeg gleder meg til vi får rutiner på dagen. I dag tok hun en dupp på 5 min mens jeg fikset ting for å trille tur, og var våken hele turen. Kunne ha lagt henne i vogna før hun sovnet, men hun sovnet på puppen. Trodde ikke hun var trøtt akkurat da.
 
Tror ikke jeg kommer til å se noen rutiner på en god stund enda, og min er 4 måneder.
Eneste jeg har lagt merke til nå i det siste er at han på dagtid er våken ca.2 timer om gangen før han trenger en dupp igjen.
Om natten er han våken alt fra en gang i timen til max 4-5 timer mellom.
Slitsomt..
 
Den eneste rutine vi har er kveldsrutinen; bad/stell, pupp, kos og soving 20-21 tiden.

På dagtid styrer hun selv. Jeg må amme oftere siden hun er en gulper.
 
M har begynt med ganske faste rutiner, de kom av seg selv. Hun har en lang dupp på formiddagen fra rundt 11 og sover da alt fra 2 - 4 timer, kommer an på hvor hun legges. Resten av dagen sover hun når hun er trøtt, ofte ulike tidspunkt og lengde på duppene. Steller for kvelden i 18tiden, legges rundt 19 og sover da til jeg legger meg før hun får mat og sover videre.

Synes det er veldig godt at vi har fått litt mer struktur på dagene, men egentlig hadde jeg håpet at rutinene skulle vente på seg, da vi blir mye mer "låst" spesielt på kveldstid når M vil legge seg for natten. Har ikke gjort noe for å etablere rutinene, har bare fuglt hennes signaler :)

Før vi begynte å legge kl 19, så var det mye kaving ved puppen og suttring på kveldstid, noe jeg tolket som klassisk kveldsuro. Da sov hun i armene våre, men bare minutter om gangen. Men det var tydeligvis et tegn på at hun trengte å legge seg for natten!
 
Dagen begynner som regel mellom 06 og 08. Da ligger han med meg i sengen. På dagtid får han sove og spise som han vil selv. Storebror legges 19, lillebror får på pysjamasen 19:30 og legges i egen seng når han har sovnet på puppen. Våkner mellom 04:30 og 06 for nattmat/dagens første måltid i sengen. Heldig som har de rutinene, rett og slett. [emoji122] [emoji2]
 
S våkner som regel alltid 09, er våken i time-halvannen før han sover til ca 12. Så er han våken i en time eller to før han dupper av igjen, sover alt fra halvtime til halvannen, våken i en time eller to, sovner igjen og sover halvtime til halvannen, våken frem til kvelden og sovner i 8-9 tia. Våkner som regel 2-3 ganger ila natta. Vi har prøvd å lage noen rutiner, men dette er klokkeslettene jeg må følge om vi skal gå etter hans egne rutiner og da fungerer det best.:) 3 1/2 mnd
 
Her står vi opp rundt 7. Så sover hun igjen fra 10-11. Så en litt lengre hvis fra 12-14 ca. Så er neste hvil fra 16-18. Vi legger henne i 19-20 tiden. Skal som regel ha mat på natten rundt kl 00 og 3 :)
 
Back
Topp