Rutiner 6 måneder

Lykkedrøm

Gift med forumet
Juliknøttene 2022
Maisløyfene 2024
Hei! :) Lurer sånn på hva slags rutiner dere har etablert nå som de små har blitt rundt et halvt år. Fant en tråd fra da de var rundt 3 måneder, men alt er jo snudd på hode allerede. Både mat, dupper og legging. Er førstegangsmamma, og synes det er vanskelig å finne en god rutine egentlig. Tenkte baby skulle få finne sin egen flyt, men synes ikke den har kommet så tydelig frem enda. :laughing002

Dette lurer jeg også på som litt avslappet andregangsmamma ;) Vår eneste rutine er leggetid mellom 18-1830, hun får pupp i senga og så legger jeg henne i hennes seng etterpå. Hun spiser igjen når jeg legger meg (legger meg gjerne litt sent) og en eller to ganger til før vi står opp kl 09ish. Dvs hun er egentlig våken fra ca. 07, men jeg prøver ofte å hale det ut litt. Blir som oftest tre korte hviler i løpet av dagen, men ikke til faste tider. Hun får et grøtmåltid og en runde med smaksprøver, men her varierer det når det blir gitt.

Dette min nr. 2 også, så eg er veldig mykje meir avslappa no enn forrige gang. Har ikkje stressa med å få inn rutiner, og lar babyen styre dagane meir no enn med nr. 1. Men det har likevel blitt ganske forutsigbare dagar.

Han våkner ca 7, men prøver å holde han i senga til 8. Då står me opp. Neste kvil i ca. 9:30-10-tida ein gong, oftast 30-45 min. Deretter legges han når han er trøytt, ca 12. Då kan han sove alt frå 1-2,5 time. Ny kvil rundt 15-16, alt etter når han våkna sist. Denne er kort, 20-30 min. Innimellom dropper eg denne. Leggetid kl. 18. Då ammer eg i senga, løfter han bort i si seng, der han sovner for seg sjølv. Han våkner for pupp kl 22, deretter eit par gonger i løpet av natta.

Eg ser tydeleg på babyen når han er trøtt, så 9 av 10 gonger kan eg legge han i vogna eller senga, og han sovner av seg sjølv etter 5-10 min.

Eg fullammer fram til han blir 6 månader, så foreløpig ingen smaksprøver.

Synes denne babyen er veldig mykje enklare enn førstemann. Samtidig hjelper det nok veldig at eg har fått øvd meg på storebror og er trygg på meg sjølv som mamma :)

Dette lurer jeg også på som litt avslappet andregangsmamma ;) Vår eneste rutine er leggetid mellom 18-1830, hun får pupp i senga og så legger jeg henne i hennes seng etterpå. Hun spiser igjen når jeg legger meg (legger meg gjerne litt sent) og en eller to ganger til før vi står opp kl 09ish. Dvs hun er egentlig våken fra ca. 07, men jeg prøver ofte å hale det ut litt. Blir som oftest tre korte hviler i løpet av dagen, men ikke til faste tider. Hun får et grøtmåltid og en runde med smaksprøver, men her varierer det når det blir gitt.

Det var som å høre om oss hehe bare at de siste par ukene har hun nesten konsekvent våknet hver tredje time på natt. Hun er også våken tidligere, gjerne fra 5-6, og vi prøver å hale det ut :angelic:

Står opp 0730-08 kommer litt ann på hvor mye jeg har fått sove iløpet av natten, av og til slumrer jeg til 0745 :angelic:

Frokost som regel rundt 0815-0830 en plass der. Da får de grøt, så får de litt over halv porsjon mme en time ca etter grøten.

Så sovner de på et eller annet tidspunkt som regel i nærhet av 10-11. Men siden vi da legger de i seng så er det sjeldent det soves mer enn 30-40 minutt :dead:

Så er det lunsj med mme rundt 1230-13 ca.

Etter dette er det ut på trilletur(eventuelt ha vogna på terrassen) sånn at de får sove 2 timer(ja da går jeg ute i to timer).

Så er det kvelds ca 17-1730 og grøt igjen, denne gangen full porsjon med grøt. Også her prøver jeg å la det gå en time før de får litt over halv porsjon med mme.

Så blir det legging når jeg ser de er trøtte, som regel er de trøtte etter melk, men må ofte pendle mellom dem :smiley-ashamed004 i dag sovnet de 1915 ca. Men da kan du jo si jeg brukte ca 1 time på legging. Heldig at tv2 kan klare å sovne selv :bag:

Også får de et siste måltid med mme ca 23-2330.

Så begynner de kanskje å kave alt fra 5-6. Er jeg heldig så begynner de 7

Snuppa våkner ca kl 7, får da første flaske mellom 7.30 og 8. Jeg prøver hale ut morgenen i senga, men en storebror drar oss ofte opp. Hun blir trøtt igjen mellom 9 og 9.30, sover da som regel i senga, for det mest 45-60 min. Så får hun grøt ca 11. neste lur er rundt 12-12.30 tiden, her sover hun i vogna, enten på verandaen eller at vi triller tur. Hun sover godt nå, alt fra 1,5 time til 3 timer. Flaske igjen når hun våkner. Avhengig av lengden på den mellom-luren om hun trenger å sove en gang til. Evt som regel 30 min, og aldri senere enn kl 17. hun får middag med oss i 17.tiden, og så ny flaske i senga vår i 18.30 tiden. Noen ganger sovner hun til den, mens andre ganger så legges hun over i sin seng og blir koset/sunget til. Er hun rolig kan vi trekke oss tilbake og hun finner søvnen selv, andre ganger må vi kose litt ekstra til hun roer seg. Sover som regel gjennom natta, men har hatt en periode med litt tull på natta. De siste dagene har vært bra, og hun har funnet roen selv igjen uten at jeg må blande meg aldri «jobbet» for disse rutinene, hun har funnet de selv. Rutinene endres stadig, så vi følger med på signalene hun gir.

Ååå, ser flere her har kvelden fri. Det savner jeg litt kjenner jeg. Vi legger han rundt 22-23 tiden, så sover han til 09 faktisk. Så der er vi heldig da, men han våkner mye på natt. Alt fra 5 til 13 ganger, så det er veldig slitsomt. Han sover tre ganger på dagtid, to lenger (45-90 min) dupper, også en kort en til kvelden (30 min). Men han blir ikke klar for senga før sent på kvelden. :dead: Så føler liksom aldri at vi har tid til å være bare oss to, som par lenger. For etter samboeren kommer hjem fra jobb er det ofte bare den lille duppen på 30 min igjen, også legger vi oss sammen med lille når han skal sove, for å få mest mulig søvn. Funker ikke supert, men det er liksom den rutinen han vil ha da. :laughing002 Skal sies at vi har prøvd å legge tidligere, men da våkner han hver halvtime natten igjennom. Men når han blir eldre og klar for det, så kutter han kanskje den siste kveldsduppen og blir klar for senga tidligere. Alt er jo en periode, og det endrer seg jo egentlig relativt fort med disse små. :happy090

Baby sovner mellom 19 og 20 stort sett, og sover til 7-8 om morgenen. Legges i egen sprinkelseng, og sover i alle fall første del av natten der. Sover i 2-3 timer på kvelden, og våkner deretter ofte, gjerne hvert 45.-60. minutt, og vil ammes...sover i tillegg urolig. Gir opp i løpet av natten og samsover resten. :dead: Tre dupper på dagtid, hver på ca. 30-45 minutter, ca. kl. 10:30, 13:30 og 16:00. Så ja, vi har rutiner, men mye avbrutt søvn for min del. Prøvd mye forskjellig for å få baby til å sove i lengre strekk uten oppvåkning, men lite endring.

Last edited:
Hei! :) Lurer sånn på hva slags rutiner dere har etablert nå som de små har blitt rundt et halvt år. Fant en tråd fra da de var rundt 3 måneder, men alt er jo snudd på hode allerede. Både mat, dupper og legging. Er førstegangsmamma, og synes det er vanskelig å finne en god rutine egentlig. Tenkte baby skulle få finne sin egen flyt, men synes ikke den har kommet så tydelig frem enda. :laughing002
Her skifter frøkna rutiner periodevis, så det eneste som er satt for nå, er at hun sover om natta og formiddagen. Og en dupp på ettermiddagen. Sovner da mellom kl. 14 og 17, og sover stort sett bare 40 minutter.

Vi får fortsatt ikke lagt henne for natta når vi ønsker(rundt kl. 20), men jeg prøver like håpefullt hver kveld :hilarious: . Vi voksne får godt med søvn uansett, så det er ikke noe problem. Vi må bare holde ut til hun blir litt eldre med å justere mønsteret hennes. Vi har mye kos på kvelden med b.la. dupper i bæresele, men det stopper altså med dupper.

Her våkner hun som regel i 06-07 tiden av pappaens vekkerklokke. Da tar jeg henne over i min seng og vi ammer/sover til sånn 09-10. skikkelig late! Pappaen tar brødrene på skolen. Vi (hun) spiser grøt ved 10-11 og så sover hun som regel en dupp, enten går vi en tur eller bare i vogna inne. Sover 1-2 timer. Ammer når hun våkner, leker litt og så videre. Muligens en dupp til før vi spiser middag, og da smaker hun litt på det vi spiser. Ammer og så er det grøt til kvelds i 19-tiden. Legger seg i 20/21-tiden og så tar vi henne opp og gir flaske før vi legger oss ca kl 23/24. Etter det sover hun til neste morgen. Ellers har hun uregelmessige dupper ila dagen, legger henne bare når jeg ser behovet og ser aldri på klokka.

Ååå, ser flere her har kvelden fri. Det savner jeg litt kjenner jeg. Vi legger han rundt 22-23 tiden, så sover han til 09 faktisk. Så der er vi heldig da, men han våkner mye på natt. Alt fra 5 til 13 ganger, så det er veldig slitsomt. Han sover tre ganger på dagtid, to lenger (45-90 min) dupper, også en kort en til kvelden (30 min). Men han blir ikke klar for senga før sent på kvelden. :dead: Så føler liksom aldri at vi har tid til å være bare oss to, som par lenger. For etter samboeren kommer hjem fra jobb er det ofte bare den lille duppen på 30 min igjen, også legger vi oss sammen med lille når han skal sove, for å få mest mulig søvn. Funker ikke supert, men det er liksom den rutinen han vil ha da. :laughing002 Skal sies at vi har prøvd å legge tidligere, men da våkner han hver halvtime natten igjennom. Men når han blir eldre og klar for det, så kutter han kanskje den siste kveldsduppen og blir klar for senga tidligere. Alt er jo en periode, og det endrer seg jo egentlig relativt fort med disse små. :happy090
Åneida, du er ikke alene om sein legging. Her legger vi oss ganske seint og tror vu skal fortsette med det. I går sovnet hun mens hun ammet i sofaen kl 20. Sov videre da vi gikk og la oss kl 21 og kl 02 inatt var der full fest! Da syntes frøkna at hun hadde sovet nok nemlig. Så våken sikkert en gang i timen etter det før det var morgen kl 07 :nailbiting:
Og hun har fortsatt veldig korte dupper på dagen, som regel ikke mer enn 30 min per gang og sover da helst på meg eller i selen/sjalet.

Her prøver vi å legge mellom 18 og 19 på kvelden, sover da ca 20 min og så e det party i senga. Ligger å pludrer, snur seg alle veier og setter seg "fast" i sprinkelsenga :hilarious: prøver å amme og bysse men hun tar ikke kvelden før kl 21-22 uansett. Da sover hun noen timer å ska ha mer pupp. Våkner med jevne mellomrom og så gir æ opp å så samsover vi frem til ca 08. Ny lur 9-10 i ca 1-2 timer og får da litt grøt eller frukt. Klar for ny kur kl 13-14 sover ca 1 time. E da våken spiser middag med oss, smaksprøver me potetmos eller grønnsaker til æ prøver å legge ho ca kl 18. Av og til en tredje lur ca kl 16.

Back
Topp