Rutine

Firstimemother

Forelsket i forumet
hvordan kom dere igang med 'god sove rutine? Jeg har en som liker å sove flere ganger om dagen og vil være opp sen på kvelden til 12-2 begynner å bli slitsom. Også sover han lenge på morgen til 11-12. Vil helst han sover fra 19 eller 21 til 7-8 om morgen sånn at vi kan gjøre noe.
 
Jeg tror de er født med et visst program bare! [emoji28] vi har senest vært i seng kl 22, akkurat som han følger min rytme fra graviditeten! Nå er han i seng kl 20, d vare skjedde av seg selv :)
 
Her skjedde rutinene også av seg selv. Sover mange ganger på dagen, siste dupp mellom tre og fire. Klokka sju vil hun at vi starter legging. Etter ca 20 minutter ca sovner hun om vi får sitte helt i fred (veldig nysgjerrig på de rundt), så besøkende kastes ut til leggetid. Sover til et sted mellom sju og åtte. Men jeg har en sovebaby, hun elsker å sove! Tror beste tida på døgnet er leggetid. Hun lyser opp når jeg spør om hun vil legge seg og klokka ikke er blitt sju enda, sånn type ti eller fem på. Blir klokka få minutter over sju og jeg ikke har starta, så klager hun. Innebygd klokke, og den er presis! [emoji15]
 
Her fant han nattrutinene helt selv når han var 7 uker gammel. Å siden har den vart:)
 
Han sovner som regel greit, men har perioder han er oppe fra 22-midnatt for å bæsje... litt kjedelig når storebror helst vil opp kl 5, og de begge våkner noen ganger i løpet av de fem timene vi kan sove :p

Jeg må ligge med ham i minst en time for at han skal sove for seg selv, da, og nå etter vaksine og når han er syk har jeg ham i bæresele hele kvelden til jeg legger meg selv.
 
Her har vi fulgt døgnrytmen hennes, så leggerutinen kan variere fra kl19-23! Men som oftest begynner vi leggingen mellom 20 og 21. Jeg prøvde i to-tre dager å bestemme at hun skulle legge seg rundt 19.30, men det funket ikke så bra. Hehe. Hun bestemmer! Hun elsker å sove og sover hele natten og vel så det!
 
Har hatt samme rutine siden han ble født omtrent. Ihvertfall prøvd. Han sov i stua mens vi var våkne når han var bitteliten, men etter noen uker (5-6 uker) så sov han bedre av å bli lagt i senga si på soverommet vårt. Vi står opp mellom 06-07 hver dag. Da får han flaske, så ligger han å leker mens jeg lager meg frokost og spiser den. Så leker vi litt sammen og etter det er det på tide med første dupp. Da får han flaske også sover vi sammen i dobbeltsenga (jeg er som regel trøtt også så da sover vi sammen). Så står vi opp etter 1-2 timer. Da gjør vi oss klar for dagen om vi skal noe, om vi bare er hjemme så daffer vi rundt i pysj hele dagen begge to. Så leker vi og spiser ca hver tredje time. Rundt klokka 13 er det tid for ny dupp, den tar han i sprinkelsenga si. Sover 30min-1time. Så er det tid for leking og spising igjen. Sover ny dupp ca klokka 16. Varer ca 30 min. Etter det så leker vi, spiser et eller annet (avokado, banan, søtpotet, grøt eller lignende). Ca 17:30. Så leker vi og koser til ca 18:00 og da begynner vi med kveldsstell. Legger seg senest klokka 19. Og da sover han til ca 6-7 på morgenen :) vi har bare gjort det samme hver dag og bryter aldri rutinen vi har. Da blir det bråk og han sover dårlig

Og når vi legger han så sitter vi i en stol på rommet hans og gir mat, så legger jeg han i senga og går ut av rommet. Enten sovner han med en gang ellers kan han pludre for seg selv i 10-15 min før han sovner :)
 
hvordan kom dere igang med 'god sove rutine? Jeg har en som liker å sove flere ganger om dagen og vil være opp sen på kvelden til 12-2 begynner å bli slitsom. Også sover han lenge på morgen til 11-12. Vil helst han sover fra 19 eller 21 til 7-8 om morgen sånn at vi kan gjøre noe.
Begynn å stå opp 7-8 om morgenen og legg opp dagen deretter, evt ta et bad før leggetid! Du kan også legge lille 30min før den originale leggetiden over tid.
Men som regel har de lille sin egen mening om hva de vil! Hvordan ser dagen deres ut da?
 
Her justerte døgnrytmen seg i stor grad selv, og med litt påvirkning fra oss har vi nå leggetid mellom 18 og 19. Hvis baby våkner for mat før 11-12 på formiddagen så prøv å stå opp da. Følg med på signalene og legg inn nok hviler på dagtid, og unngå for langt våkenstrekk mellom siste hvilen og legging. Lag dere en leggerutine og følg denne hver dag, da vil baby etterhvert forbinde den med leggetid og natt. Prøv å legge for natta f.eks 30 min før du vanligvis pleier, hold den nye tida i noen dager og legg så nye 30 min tidligere osv. Kan ellers tipse om podkasten søvn med sove-karin på foreldrerådet:happy:
 
Lagde denne til pappa'n når jeg skulle av gårde 2 dager [emoji4] vi har egentlig bare kommer inn i rutiner utifra hva vi har merka er best for ungene. Testing og prøving av hvor lenge de skal være våken før legging osv. Men de er jo kjempetrøtt rundt 18 så da legger vi de da :)
5578ed72a9d1dcc5b8ff943c9651c3aa.jpg
 
Her justerte døgnrytmen seg i stor grad selv, og med litt påvirkning fra oss har vi nå leggetid mellom 18 og 19. Hvis baby våkner for mat før 11-12 på formiddagen så prøv å stå opp da. Følg med på signalene og legg inn nok hviler på dagtid, og unngå for langt våkenstrekk mellom siste hvilen og legging. Lag dere en leggerutine og følg denne hver dag, da vil baby etterhvert forbinde den med leggetid og natt. Prøv å legge for natta f.eks 30 min før du vanligvis pleier, hold den nye tida i noen dager og legg så nye 30 min tidligere osv. Kan ellers tipse om podkasten søvn med sove-karin på foreldrerådet:happy:

Men legger dere så tidlig? Her går ikke før 22-23 selvom den lille sover ender jeg opp med å gjøre noe eller ha litt 'egen tid. Det tipse høres bra ut!
 
Hos oss er det slik: stå opp: mellom 06.30 og 7. Dupp kl 9,12 og 15. Fast leggetid 18.30 :)
 
Back
Topp