Rutine ultralyd: Når noe går galt

VS30

Andre møte med forumet
Hei.
Jeg var gravid med nr 2.
Ble henvist til tidlig ultralyd i uke 14. Alt var fint. Ca 3 uker etterpå var jeg på rutine ultralyd. Da raste verden min sammen. Fikk vite at hodemål var etter antall uker, men det var ikke mage og lårbein. Etter flere uker med ultralyd og fostervannsprøve, ble jeg sendt til Trondheim. Der mistenkte de skjelettdysplasi, og at brystkassen var så flat at lungene ikke ville utvikle seg, mens overlegen i Stavanger mistenkte dverg. I uke 21+6 (siste liten) tok jeg mitt livs vanskeligste valg. Vi tok abort. Ukene gikk og vi ventet på svar på obduksjonen. 6 uker etter abort, var vi til etterkontroll. Der var skjelettdysplasi ikke bekreftet. Det var noe med hodet som var litt unormalt som de skulle ta flere undersøkelser for, organene var ok, men milten var veldig liten, var noe med ryggraden nederst, men dette kunne opereres.

Jeg ringte sykehuset 1 uke etter. Da hadde jeg reagert på at på obduksjonen var det skrevet "foreløpig obduksjonsrapport" og var datert 3 dager etter abort. Jeg ville vite om det kom noen endelig rapport og ikke minst den undersøkelsen som det stod om.

Konklusjon er at vi ikke føler at vi har fått nok svar. Det står at noe er galt, men så utelukket de noe annet. Man får en følelse på at "det ikke var så gale". Andre som har opplevd noe lignende? Vurderer å ringe Pasientombudet etter påske. Muligens de kan hjelpe med noe. Føler det er noe som ikke stemmer.

Noen råd og tips?
 
Leit dere måtte avbryte og mistet babyen deres.
En endelig obduksjonsrapport kan ta opptil 6 måneder å få svar på. Ofte kalles man inn til en ettersamtale ca tre måneder etter dødsfallet. Ihvertfall når det er snakk om senere tap.

Det finnes et underforum for de som har mistet både før og etter 12 uker samt et lukket forum.
Det er dessverre fler som har vært gjennom senaborter her inne.
 
Har også hatt en senabort i uke 21, men ikke samme erfaring som deg med ulike svar på obduksjonsrapport. Kom gjerne inn til oss i "vi som har mistet etter uke 12", der er det mange som vet en del om det du går gjennom nå. Vil sende deg en god klem!
 
Har også hatt en senabort i uke 21, men ikke samme erfaring som deg med ulike svar på obduksjonsrapport. Kom gjerne inn til oss i "vi som har mistet etter uke 12", der er det mange som vet en del om det du går gjennom nå. Vil sende deg en god klem!

Takk.
Da prøver jeg det.
I følge sykehuset sier de at det ikke kommer flere....
 
Back
Topp