Rundvask av hus

Litt ajax, og evt salmiakk i vannet ti f.eks. kjøkkentaket.

Ajax eller jiff sprayer, og grønnsåpe i vaskevannet

Ingenting. Er ikke bra for noe som helst med såpe. Vasker kun med grønnsåpe før jul pga tradisjon og bruker resten av året med å få av såpe hinna på gulvet.
Har ett skrekkeksempel: tanta til mannen er glad i å vaske med salmiakk. De anses som fattige og har nok med regninger. Men pga salmiakk bruk har de byttet ut nesten hele huset pga ødeleggelser av såpe. De har til å med måtte kjøpe ny tv pga det. Gulvet dems var skikkelig ødelagt. Hu har har ikke lært og vasker med det enda.

Huset til grantanten til mannen hadde blitt vasket med såpe hele tiden. Når mine svigerforeldre arvet det begynte de å vaske med kun vann. Det stygge grå gulvet begynte å skumme av all såpen på det. Etter noen mnd med vasking med kun vann ble gulvet seende nytt ut igjen.

Salmiakk er supertfint å bruke på vinduer så lenge du ikke sølet på karmen. På både og kjøkkenet er jo noe annet da man som regel har fliser der. I dusjen bruker jeg jif og ellers på bader blir det brukt såpe som brukes på institusjoner.

Ajax på gulvet på stue, kjøkken, soverom, bod og gang.
Klorin på badet.
Vinduskarmer, tv-bord, skap osv får seg en grønnsåpevask.

Liker at det lukter rent!

Kommer an på hva som er anbefalt for hva som skal vaskes.
Har feks ubehandlet tregulv og ubehandlet skifer på gulvet.
Skiferen tåler kun rent vann. På tregulvet bruker jeg svakt grønnsåpevann. På vask/servanter bruker jeg enten eddik oppløsning eller jif.
På toalettet bruker jeg sterkere saker.

Vi har ubehandlet furu i nesten hele huset, så her brukes grønnsåpe og salmiakk. :)

Nesten bare vann :)
En dråpe vann i bøtta når jeg vasker gulv. Edikk når jeg vasker badet.

Nesten bare vann :)
En dråpe vann i bøtta når jeg vasker gulv. Edikk når jeg vasker badet.
En dråpe vann i bøtta? Altså du tørrvasker gulvet da eller?

Grønnsåpe i vaskevannet.
Klorin/eddik brukes i dusj/toalett..
Ellers vindusvask osv..
Bruker ajax med sitron om sommeren pga lukta :p

Back
Topp