Rund 7 åring

StorBonden

Blir kjent med forumet
Jeg vet man ikke skal slanke barn, men min 7 årige datter veier nå 37 kg. God og rund mao. Men jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne.
Hun er svært aktiv, og sitter sjelden i ro. Løper rundt, trampoline, sykler, ja.. i det hele tatt.

Hun virker også konstant sulten.
Vi spiser ikke snop annet enn litt på lørdagkvelder. Drikker ikke brus i det hele, litt saft av og til men ellers vann og melk.
Vi spiser ikke på Mcdonalds f.eks. og veldig lite ferdigmat. Jeg lager så mye som mulig fra bunn.
Spiser en del frukt og bytter gjerne ut lørdagsgodt med dette.

Jeg forstår bare ikke hvorfor vekta er som den er..
Tips mottas med takk!
 
Jeg vet man ikke skal slanke barn, men min 7 årige datter veier nå 37 kg. God og rund mao. Men jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne.
Hun er svært aktiv, og sitter sjelden i ro. Løper rundt, trampoline, sykler, ja.. i det hele tatt.

Hun virker også konstant sulten.
Vi spiser ikke snop annet enn litt på lørdagkvelder. Drikker ikke brus i det hele, litt saft av og til men ellers vann og melk.
Vi spiser ikke på Mcdonalds f.eks. og veldig lite ferdigmat. Jeg lager så mye som mulig fra bunn.
Spiser en del frukt og bytter gjerne ut lørdagsgodt med dette.

Jeg forstår bare ikke hvorfor vekta er som den er..
Tips mottas med takk!
Høres ut som at dette er noe hun kommer til å vokse av seg. Ellers kan sikkert helsesøster i kommunen bistå med hjelp :)
 
Høres jo ut som dere gjør alt riktig, men ville kanskje snakket med hs og sett hva hun mener. Er mulig jenta vil vokse det av seg, men hs vil i alle fall kunne vurdere om det trengs noen tiltak :)
 
Vår 7 åring er også litt rund. Har ikke veid henne på en god stund, så vet ikke vekta. Men ser at hun er litt større, også myyye lengre, enn de fleste andre jentene i klassen.

Merker også på bukser at det er vanskelig å få de store nok oppe. må opp i str. 140-146.

Hun har breie hofter da, og synes ikke hun er tjukk....

Kan jo være greit å høre med helsesøster om råd :)
 
Hvor store porsjoner gir dere da? Middag f.eks? Får hun ta mer enn en porsjon? Kan jo være nyttig å bytte ut pasta med fullkornspasta, kneip med grovt brød osv, slik at det metter mer, og hun kanskje ikke går og er sulten. Det finnes jo også noen kaloribomber vi ikke tenker på, som f.eks nøtter, banan, kokosmelk og kjeks. En uskyldig liten kjeks kan ha et vanvittig høyt kaloriinnhold. Men nå spiser jo dere sunt som du sier, så jeg tenker kanskje heller på porsjonene. Kan hun eventuelt spise ekstra i smug? Får hun ukepenger f.eks? Nå er hun jo veldig ung, så hun går nok ikke så mye fritt på kiosk osv vil jeg tro. Hvis hun er sulten og har lyst på noe godt kan du jo prøve å kutte opp f.eks gulrot, en skive kålrabi og agurk, som hun kan få spise ubegrenset av. Gi henne en kavring, eller en nepe, det fikk jeg som snop som liten, og jeg elsket det :) Selv om frukt inneholder mye bra og er sunt, er det mye sukker i det. Det er mye bedre enn hvitt sukker, men fremdeles sukker, og fører til søtsug. Jeg veide 37 kg som 13åring jeg da, men jeg var veldig lita og nett lenge. Høres mye ut når hun bare er 7 år.
 
Når det gjelder overvekt hos barn ville jeg snakket med helsesøster og eventuelt lege om dette.

Det kan være hva dere spiser, hvordan dere spiser eller det kan være underliggende grunner.
Eksempelvis, er porsjonene tilpasset et barn? Er det mye mat som er stekt i fett? Kan allergi/sensitivitet på matvarer utløse noe?
Er fordøyelsen god/regelmessig og er avføringen normal? Bruker man mye salt? Får man i seg nok vitaminer og mineraler?

Det kan være så mye, men hos et barn som beveger seg mye og overvekt likevel er et tema, så vil jeg sjekket fordøyelsen og intoleranse ovenfor eventuelle matvarer. At mage tarm ikke fungerer optimalt kan gi overvekt og skyldes da trolig intoleranse ovenfor feks melkeprodukter ol

Jeg håper dere finner ut av det og forhåpentligvis er det ingenting og noe hun vokser av seg :)
 
Kanskje ta en titt på stoffskifte hos legen? Kanskje hun er intolerant mot hvete? Melk?
Jeg legger på meg av brød, da jeg har intoleranse og kroppen min ikke greier å ta nytte av det.
 
Back
Topp