Rulle seg over på magen i søvne...

Sonja Borge

Gift med forumet
Lillegutt har fått den leie vanen å rulle seg over på magen i søvne. Jeg prøver å snu ham tilbake når jeg kan, men når han ruller seg stille rundt i nattens mørke, er det jo ikke alltid jeg oppdager det.

Hvor farlig er det å sove på magen nå? Han kan i teorien rulle seg tilbake, dvs. han kan det på golvet, men jeg har aldri sett ham gjøre det i senga.

Han har ei ganske høy, men smal sofapute i senga, for å gjøre det litt trangere. Denne elsker han å gni hodet mot for å få sove, så jeg har ikke lyst til å fjerne den. Men gjør denne det enda farligere at han legger seg over på magen?

Hva tenker dere?

Min sønn vil helst ligge med nesa begravd ned i puta si.
Jeg drev en periode å snudde han men det fant jeg ut var helt meningsløst. For snudde jeg han når jeg kikket inn til han før jeg stelte meg til kvelden så snudde han seg innen tannpussen var ferdig.
Han har baby pute og en elefant sutteklut som ligger over/under/ved siden av han når han sovner.
Jeg legger det som kan hindre luft som filla og sutter som ligger å slenger nederst i senga når jeg legger meg. Så lar jeg han bare sove som han vil. Kan jo ikke stå over han hele natta
Så jeg hadde nok bare latt han ligge ja, og er du redd for den puta kan du jo forsøke uten og kanskje ha et helseteppe el.l.

Har du sengekant i senga? For den ligger mini ofte trøkt nesa inni hvis suttekluten er havnet "på feil side"
(Av å til finner han et luftehull mellom kan og sprinkler og da ser jeg bare en liten nese stikke ut, det er litt morsomt;))

Her har knøttet heldigvis ikke begynt med det enda, knerten snudde jeg til han var 1,5 år, sikkert overdrevet, men jeg klarte ikke å la være. Hvor farlig det er vet jeg ikke, i prinsippet skal de jo kunne ligge sånn når de kan snu seg tilbake, men jeg kommer nok til å snu knøttet en stund hvis han starter med det også.

Det gjør min og. Snur han som regel tilbake når jeg er inne å sjekker han, men rett som det er snur han seg igjen. Mener å ha hørt at så lenge de gjør det selv er det OK

Her har mini snudd seg begge veier i sikkert snart to mnd.
Man tenker jo litt på om det er veldig farlig, men vi har kommet frem til at vi lar han styre det selv.

Jeg mener, når vi var små skulle man legge babyene på magen, og vi lever. :)

Birkepia skrev:
Man tenker jo litt på om det er veldig farlig, men vi har kommet frem til at vi lar han styre det selv.

Men akkurat det er et elendig argument om man gløtter på statistikken. De som ikke var så heldige, er her ikke for å fortelle om det. Jeg snur snuppa når hun legger seg på magen, men kan selvsagt ikke garantere at hun ikke havner på magen når jeg sover selv. Det er umulig å passe på 100% av tiden, men så langt jeg har mulighet snur jeg henne. Nå har jeg opplevd å måtte ringe 113 og foreta HLR på et av mine egne barn, så det er mulig synet mitt på dette er litt farget av det. Men så lenge hun ikke snur seg tilbake selv, tar jeg ingen sjanser. Og jeg vekker henne heller ved å snu henne, enn å oppleve at hun aldri våkner igjen. 

Papillon skrev:

Birkepia skrev:

Men akkurat det er et elendig argument om man gløtter på statistikken. De som ikke var så heldige, er her ikke for å fortelle om det. Jeg snur snuppa når hun legger seg på magen, men kan selvsagt ikke garantere at hun ikke havner på magen når jeg sover selv. Det er umulig å passe på 100% av tiden, men så langt jeg har mulighet snur jeg henne. Nå har jeg opplevd å måtte ringe 113 og foreta HLR på et av mine egne barn, så det er mulig synet mitt på dette er litt farget av det. Men så lenge hun ikke snur seg tilbake selv, tar jeg ingen sjanser. Og jeg vekker henne heller ved å snu henne, enn å oppleve at hun aldri våkner igjen. 

Altså, det hørtes kanskje verre ut enn det det er. Vi har også alltid snudd han, frem til han gjorde det bevisst selv. Har satt ved senga hans ett par ganger helt i begynnelsen, og vært helt sikker på at ikke det er tilfeldig at han snur seg på rygg. 

Vi hadde nok også vært litt mer skeptiske hvis vi også hadde vært igjennom noe sånt. 
Det er noe jeg ikke unner noen altså. :(

Jenta vår begynte for 3 ukers tid siden, problemet er at hun våkner HVER GANG hun snur seg, gjerne 3 ganger i timen og vil ikke sovne igjen uten pupp/byssing... SÅÅÅÅ slitsomt. Noen tips? Jeg vil ikke la henne ligge å hyle så det er ikke et alternativ :)

Back
Topp