Rulle fra rygg til mage

millemari

Elsker forumet
♡ Maibarna ♡
Vesla mi har enda ikke rullet fra rygg til mage. Det sies jeg skal nyte det så lenge det varer. :) Hun er snart 6 mnd så jeg er egentlig ganske klar for at hun skal få det til nå. Hun snur overkroppen men får ikke beina med seg.
Er det flere som ikke har rullet rundt enda? 

har rullet begge veier men er nok ikke helt bevist ennå. faller på rygg når han ikke vil og kommer seg ikke på magen når han ønsker det 

Har rullet bevist fra rygg til mage siden hun var 4 mnd, og i går knakk hun koden for å komme seg fra mage til rygg :) Har også begynt å krype framover, skubbe seg bakover og snurrer rundt sin egen akse :) Her er trappegrinden kommet opp og barnesikringer på plass, for nå er ingenting trygt lenger :P

Her begynte han å rulle begge veiene, men nå har han ikke gjort det på 2-3 uker.. så håper han skal begynne snart igjen! 

Lille tuppa er et bedagelig vesen! Blir 6 mnd om en uke, og ikke noe rulling rundt!
Hun tipper over på siden når hun tar tak i tærne sine, og mangler bare å få med beina når hun snur seg og kikker bakover
!Godt å høre at det ikke bare er vi som ikke har kommet oss rundt.....

Her i gården er det opp på alle fire og prøve å krabbe. Det er enklere å dytte seg bakover og det ender som regel under bordet eller lampa og det er jo ikke noe gøy for er det jo enda lengre vekk fra den tingen han skulle ha tak i

Lillegutt her ruller begge veier som bare det....

Men da han holdt på å lære seg det, eller "trene" på det, om du vil., sa helsesøster at det gikk an å gi han en liten dytt når han lå sånn på siden og vrei seg og nesten fikk det til.

Bare for at han skulle få opplevelsen av hvordan det var. Jeg gjorde det noen ganger, og så tok det ikke lang tid før han fikk det til. (Kan jo være han hadde fått det til da uansett, men kan kanskje være verdt et forsøk?)

Her er det som hos Sonja Borge, hjalp han litt i starten og så tok det ikke lang tid før han kunne det, men han ruller bare over venstre skulder fra rygg til mage, over på ryggen er det både bevist og bekking så litt usikker på om han gjør det bevist begge veiene.

Lillegutt har heller ikke begynt å rulle enda. Han tar tak i beina sine og snur seg til begge sider, men virker ikke interessert i å komme helt rundt. Storesøster var også bedagelig av seg, så jeg stresser ikke med det .

Småen ruller heller ikke. Vi går til oppfølging hos fysioterapeut og manuellterapeut fordi han har slitt litt med nakken og bekkenet (tar heller ikke tak i tærne), men jeg spurte fysioterapeuten sist om når det var vanlig å rulle og han sa det var vanlig at de rullet mellom 5 og 7 måneder. Så det er nok ingen grunn til bekymring enda :)

Uansett, vi fikk beskjed om å trene litt på rulling når han er i godt humør. Rett og slett legge ham på ryggen og hjelpe ham til å rulle både den ene og den andre veien. Som oftest tar jeg bare tak i baken på ham og dytter litt, andre ganger hjelper jeg ham til å dra til seg beina før jeg dytter på baken. Det er mye lettere for dem å rulle om de skjønner at de kan trekke opp beina først.

Men som sagt, det normale er 5-7 måneder :)

Back
Topp