Rubellavaksine ivf ?

Preggi2017

Elsker forumet
Marsboere 2020
Hei,

Til dere som fikk beskjed om at dere måtte ta vaksine. Fikk dere beskjed om dette på forsamtalen eller når dere tok blodprøvene før ? Har nettopp tatt blodprøvene men usikker på om de tester for det da ?

Hei,

Til dere som fikk beskjed om at dere måtte ta vaksine. Fikk dere beskjed om dette på forsamtalen eller når dere tok blodprøvene før ? Har nettopp tatt blodprøvene men usikker på om de tester for det da ?
Jeg trenger den, men fikk beskjed om å vente til etter graviditet, ellers måtte jeg vente 3 mnd etter vaksinen på forsøk...

jeg må ta den etter fødsel... kan ikke huske om de testet etter antivirus mot rubella... uansett jeg fikk beskjed fra fastlegen om at jeg må ta den rett etter fødsel... så det står i mine papirer jeg har med meg opp til kk og skal få den der så fort som mulig. om de ikke gir meg den sprøyta så må jeg innom helsestasjonen ganske raskt etter at vi har kommet hjem...

Ok. Fikk ihvertfall beskjed om at det ikke var noe ventetid på oppstart og at dersom jeg tok vaksinen nå var jeg ute i god tid. Men usikker på om jeg bør vente på svar fra blodprøvene, Men er jo ikke sikker på om de har testet for dette engang? Stod bare i brevet at jeg måtte sjekke om jeg var vaksinert for rubella. kjedlig å komme på oppstartsamtalen og få vite da at jeg må ta vaksinen før vi kan starte isåfall.

Ok. Fikk ihvertfall beskjed om at det ikke var noe ventetid på oppstart og at dersom jeg tok vaksinen nå var jeg ute i god tid. Men usikker på om jeg bør vente på svar fra blodprøvene, Men er jo ikke sikker på om de har testet for dette engang? Stod bare i brevet at jeg måtte sjekke om jeg var vaksinert for rubella. kjedlig å komme på oppstartsamtalen og få vite da at jeg må ta vaksinen før vi kan starte isåfall.

Ringte sykehuset i dag. var ikke noe de testet, var bare noe de anbefalte oss å finne ut av..

De testet dette i standar blodprøvene før kons hos meg. Jeg hadde ikke antistoffet i meg og måtte derfor velge. Ta den nå å vente 3 mnd før ivf eller hoppe rett på ivf og ta vaksinen etter fødsel :) var farlig om en fikk røde hunder under graviditeten, men sjansen er så liten..

Jeg fikk påvist lave antistoffnivåer og fikk beskjed om at rubellavaksinen måtte tas før vi kunne starte med IVF, så her var det ikke valgfritt.

Da vi tok blodprøver i forbindelse med at vi sendte henvisning fikk jeg tilbakemelding om at jeg trengte vaksinen, så da tok jeg den med en gang. Man trenger bare én pausemåned etter vaksinasjon om man prøver på egenhånd, så da hadde vi en måned med kondomer. I forhold til IVF så var det uansett seks måneder fra henvisning til oppstart, så vaksinen var tatt lenge før mitt IVF forsøk (ble ikke gravid på egenhånd i ventetiden nei). :)

Back
Topp