Rubella/røde hunder

Utålmodigemeg

Gift med forumet
Julibaluba 2017
Oktoberfruene 2018
Da vi skulle i gang med IVF testa de oss for allslagsen via blodprøver, bl.a. rubella. Fikk tilbakemld på at jeg ikke hadde antistoffene i meg og burde vaksineres før jeg gikk i gang med IVF. (Har fått vaksinen, men den har ikke funket som den skal). Nå ble jeg jo gravid på egenhånd uten denne vaksinen. Men tror ikke røde hunder er særlig vanlig å komme oppi lenger?! Andre i samme båt?

Det er en del ting du bør passe på så lenge du mangler antistoffer, men jeg husker ikke på stående fot hva det er :P Legen din kan garantert fortelle deg mer :)

Har heller ikke det og på fertilitetsklinikken min sa de at det svært sjeldent forekommer i Norge. Derimot bør man ikke henge i en barnehage eller dra utenlands :)

Hadde "grenseverdi" på blodprøven min, og dermed usikker beskyttelse ved rubella. Eneste kommentar fra lege var at ny vaksinasjon bør vurderes etter graviditeten. Men, har ikke fått pratet med lege/jm om det enda.

Hadde "grenseverdi" på blodprøven min, og dermed usikker beskyttelse ved rubella. Eneste kommentar fra lege var at ny vaksinasjon bør vurderes etter graviditeten. Men, har ikke fått pratet med lege/jm om det enda.

I teorien så skal du ta hensyn som om du ikke var beskyttet. Ergo holde deg ganske langt unna de som har røde hunder, heldigvis så er ikke det mange! Mer får du ikke gjort... Og få en ny vaksine rett etter du har født, da er nemlig sjansen størst for at du ikke blir gravid igjen ;) Og man har jo karantene etter vaksinen, de sa tre måneder før, men lurer på om man sier en måned nå, men er ikke sikker!

I teorien så skal du ta hensyn som om du ikke var beskyttet. Ergo holde deg ganske langt unna de som har røde hunder, heldigvis så er ikke det mange! Mer får du ikke gjort... Og få en ny vaksine rett etter du har født, da er nemlig sjansen størst for at du ikke blir gravid igjen ;) Og man har jo karantene etter vaksinen, de sa tre måneder før, men lurer på om man sier en måned nå, men er ikke sikker!
Jo, det kan man nesten tenke seg til da [emoji14]
Om de er "usikker på beskyttelsen", så er det jo veldig.. teit, å oppsøke røde hunder.
Men nå har jeg ikke sett et tilfelle av røde hunder så lenge jeg kan huske, så tviler på at det blir noe kjempetiltak altså. Så får jeg bare ta vaksinen som det kommer etter fødsel. :)

Jo, det kan man nesten tenke seg til da [emoji14]
Om de er "usikker på beskyttelsen", så er det jo veldig.. teit, å oppsøke røde hunder.
Men nå har jeg ikke sett et tilfelle av røde hunder så lenge jeg kan huske, så tviler på at det blir noe kjempetiltak altså. Så får jeg bare ta vaksinen som det kommer etter fødsel. :)

Hehe! Nei, har heller ikke vært borti røde hunder, så hvis du skulle klare å bli smittet så er du god :P

Hehe! Nei, har heller ikke vært borti røde hunder, så hvis du skulle klare å bli smittet så er du god :P
Ikke sant. [emoji14] Jobber på tannklinikk, og folk unngår jo oss for enhver pris nesten. Om de er litt syke, så avbestiller de [emoji14] Tenker nok det går fint altså. Verre i bhg og legekontor tror jeg.

Hadde heller ikke antistoffer mot rubella mitt første svangerskap. Tok vaksinen etter fødsel. Søsteren min har fått 3 unger uten å ha antistoffer da vaksinen ikke har hjulpet. Jeg jobber et utsatt sted, så var ikke så veldig kjekt den perioden, men alt gikk fint :)

Hm, okei :) fikk beskjed om 3 måneder i oktober fra klinikken vi skulle ta prøverør på. Men det, som alt annet, svarer dem vel ulikt...

Ja, ikke sant! Men jeg tror dette er veldig ferskt altså... Og heldigvis er det i hvertfall ikke "feil vei" som klinikken anbefaler!

Jeg har ingen antistoffer for rubella og både jeg og ungen må ta rubellavaksine innen 1 mnd etter jeg har født. Er selv helsepersonell så vet hvor viktig det er iforhold til smitte osv.

Back
Topp