Rubella (Røde hunder)

010000100

Forelsket i forumet
Sommerfuglene <3
Jeg fikk vite at jeg ikke er immun mot Rubella. Jeg har fått de to barnevaksinene (som spedbarn og litt senere på skolen), men er da altså ikke immun. Det ble da ytterligere en ting å være redd for i tillegg til generelle bekymringer rundt fosterets helse og mat-relaterte parasitter/bakterier. Er det noen flere som har opplevd det samme?

Jeg er i gråsonen, men jordmor sa ikke noe om at jeg måtte passe på noe spesielt i forhold til det. Måtte bare ta den etter fødsel.

Jeg har heller ikke nok antistoffer i mot rubella. Alt man kan gjøre er å holde seg unna folk man vet er smittet.
Det som bekymrer meg er å treffe på fremmede som er smittebærere og som ikke nødvendigvis har symptomer selv. Når man tenker på hvilke konsekvenser en rubellainfeksjon vil få for fosteret er det ikke rart man bekymrer seg....

Jeg har heller ikke nok antistoffer i mot rubella. Alt man kan gjøre er å holde seg unna folk man vet er smittet.
Det som bekymrer meg er å treffe på fremmede som er smittebærere og som ikke nødvendigvis har symptomer selv. Når man tenker på hvilke konsekvenser en rubellainfeksjon vil få for fosteret er det ikke rart man bekymrer seg....
Ja jeg tenker det samme. Det eneste jordmor sa til meg var at det er godt jeg ikke jobber med barn.

Jeg hadde det på forrige svangerskap, å har tatt påfyllingsdose før vi planla nr 2. Hun på vaksinekontoret sa da at det var veldig liten sjanse for å bli smittet ( ihvertfall i mitt område, da hun visste om alle som ikke var vaksinert mot det her). Hold deg unna barn og voksne som har røde prikker fikk jeg beskjed om sist. Ikke bekymre deg, liten sjanse!! Tror ikke jeg har hørt om et eneste tilfelle med røde hunder siden jeg var gravid med 2 åringen min.

Jeg mangler også antistoffer og skal ta ny vaksine etter fødselen. Men legen sa at det var svært sjelden man hørte om noen som hadde det og at den nesten var utryddet. Så jeg skulle bare være litt ekstra forsiktig på generelt grunnlag :)

Forstår veldig godt bekymringen din, men vi blir jo vaksinert som barn (de som følger vaksinasjonene da) så er veldig sjelden sykdom nå til dags. Det går nok veldig bra det. :-) lykke til!

Back
Topp