Rs virus, noen babyer som har hatt det her ?

x1x2 tette_og en til

Flørter med forumet
Vi var hos legen idag, får lille snupp har hostet stygt og hun har hatt piping i bryste i ett par dager. Legen sa hun lå helt på grensa til Rs viruset så vi har fått "åpen dør" til barneavdelingen på sykehuset ikveld om det forverrer seg..

Lurte på om det var noen andre her som har hatt det, hva gjør de hvis vi evt blir lagt inn på sykehus ?

Sorry langt innlegg...

RS-virus er forkortelse for respiratorisk syncytialvirus. I vintermånedene er denne gruppen virus den hyppigste årsak til akutt bronkitt hos små barn. Typisk rammes barn under to år, og oftest er barna under seks måneder. RS-virus gjør seg mest gjeldende i vintermånedene og tidlig på våren. Barnet kan bli veldig medtatt og sykehusinnleggelse kan bli nødvendig. Men tilstanden er uhyre sjelden livstruende, og de fleste barn kommer seg uten mén. RS-virus smitter typisk fra person til person via hendene. Når en voksen eller et eldre barn bare vil være forkjølet, blir det lille barnet oftest mer medtatt av sykdommen.

Symptomene hos små barn starter gjerne med at nesen renner og barnet nyser. Så følger feber omkring 38,3 - 39,4 grader. Barnet utvikler hoste og har vanskelig for å puste inn. Symptomene utvikler seg ofte i løpet av få timer. Den mest kritiske perioden pleier å oppstå cirka to til tre dager etter at hosten er startet. De små luftveiene i lungene er nå påvirket, og pusting blir tungt og kan være smertefull. Raslende lyder i brystkassen, blekhet og blåfarge omkring munnen og under fingerneglene kan være tegn på at sykdommen er blitt alvorlig. Det samme gjelder hurtig pust. Barn under seks måneder får vanskelig for å die, og søvnen blir hurtig påvirket fordi pusteproblemene gjør at barnet kun sover kortvarig.

Barn under seks måneder blir oftest innlagt på sykehus hvis de får RS-virus. Det gjelder spesielt hvis barnet har pustebesvær og har vanskelig for å spise, drikke og sove. Eldre barn kan ofte passes hjemme. Antibiotika har ingen virkning, fordi symptomene er forårsaket av virus. Noen barn har nytte av medisin som utvider bronkiene. Barnet får ofte oksygen for å bedre pusten. Hvis barnet lider av stor væskemangel, kan det bli nødvendig å gi barnet væske intravenøst. Selv om barnet kommer seg over sykdommen i løpet av uken, fortsetter mange barn med å hoste lenge etter - spesielt i forbindelse med forkjølelse.

Forebygging:
Barn under seks måneder bør holdes på avstand fra personer som er forkjølte. Grundig håndvask med vann og såpe er nødvendig. Det gjelder før matlaging og spising samt etter hvert toalettbesøk og hver nesepussing. Spesielt i vintermånedene, og hvis barnet i forveien er skrøpelig som følge av at det er født for tidlig eller født med f.eks. en hjertefeil er det viktig å følge opp disse rutinene. Amming har en viss forebyggende effekt mot luftveisinfeksjoner, herunder RS-virus.

Hun eldste hadde det når hun var baby, ble lagt inn med rs og falsk krupp.
Hun fikk adrenalin (?) inhalasjon og en måler under benet for å sjekke pulsen, det var alt.

Kunne reise hjem etter ei natt eller to så reiste jeg heller til legevakten for inhalasjonen.

Ok, jeg håper vi slipper sykehus...

Storebror her hadde RS-virus da han var ca 5mnd. Han fikk adrenalin inhalasjon hver 2.time, og hadde sånn som måler O2metninga på foten. Han måtte også få sonde, siden han ikke fikk i seg no mat/drikke.
Men han var veeeldig dårlig altså. Han jobba kjempehardt med å få puste. Vi var på sykehuset i 5 dager.
Etter det hadde vi 3 runder til på sykehuset som han måtte få adrenalin inhalsjon. at han fikk flutide-inhalasjon fast hjemme og ventoline-inhalasjon ved behov, men når de ikke virker så var det inn på sykehuset igjen.
Han hadde siste innleggelse på sykehus da han var 9 mnd og ble friskmeldt da han var 1 år [:)]

Uff da, stakkars gutt.. Det satt jammen lenge i.. Min virker ikke så medtatt nå, men jeg vet jo ikke om det blir værre [:(].. Veldig usikker på om vi skal dra en tur på sykehuset for sikkerhetsskyld [&o]....

ORIGINAL: Liam og Stellanurket

Uff da, stakkars gutt.. Det satt jammen lenge i.. Min virker ikke så medtatt nå, men jeg vet jo ikke om det blir værre [:(].. Veldig usikker på om vi skal dra en tur på sykehuset for sikkerhetsskyld [&o]....

Vet du hva, hvis du er usikker så tar du en tur inn på sykehuset for en sjekk. Følg morsinstinktet ditt [:)]
Bedre det enn at du går og bekymrer deg [:)]

Ja her satt det lenge i, men gjør ikke det hos alle altså. Nå er han frisk som en fisk [:D]

Back
Topp