Rotavirus vaksinen- ja eller nei?

Sommerbarn88

Elsker forumet
Julimammaer 2016
Var hos hs i dag, og da sa hun at neste gang jeg kom måtte jeg vite om lille skulle ha vaksinen eller ikke. Uten å gi meg så veldig mye informasjon om den. Jeg er for vaksiner, og lille skal ta alle andre vaksinene, akkurat som stor søster. Men akkurat denne er jeg veldig usikker på, og har lest at de små kan få en del vondt i magen etterpå. Og lille er litt plager av luft fra før, og vil ikke gjøre det verre for han.

Så, skal deres små ta den vaksinen?
 
Min følger alle vaksiner som anbefalt:)
Fikk du ikke med deg et skriv? Jeg fikk med meg et hefte med informasjon jeg.
 
Skal ta den og alle anbefalte vaksiner:)
 
Ja, tenkte det. Har ikke vurdert det så mye, tenker bare det er en del av programmet som de andre vaksinene:) vi fikk en brosjyre om rotavirusvaksinen og hs fortalte at den svelges, to doser. Første etter 6 uker. Kanskje du kan spørre mer på helsestasjonen?
 
Min har mye mage problemer i tillegg til annen sykdom.
Jeg er likevel ikke i det minste tvil om å ta vaksinen:)

Tar den gråtingen som eventuelt kommer nå og tenker at det reduserer sjansen for oppkast tørking på sikt med 40%:)
 
Nei fikk ingen info i det hele tatt. Hun bare sa jeg måtte bestemme meg om vi skulle ha den eller ikke. Og at timen neste gang var jo kort hos hs siden vi skal til legen og. Så måtte vite det når jeg kom.. Men var en sommervikar som egentlig jobber på en skole. Men skal lese den linken over her :) Blir nok til å ta den. Storesøster fikk den jo ikke siden den ikke var innført, og har aldri hatt omgangssyke. Men tenker at det er jo lettere for lille å bli smittet, siden han har storesøster i hus.
 
Jepp den skal tas. Her fikk både jeg og gubben omgangssyke når storebror var 5 uker gammel, han ble heldigvis ikke syk men alt som kan forebygge at en baby må gå gjennom noe slik er bare positivt for meg. Storebror har hatt omgangssyke 4 ganger på 1,5 år i barnehagen så regner med at det kommer en runde til oppimot jul.
 
Min skal få vaksinen. For storebror fikk rotavirus når han var litt over året, og det var helt forferdelig!!!
Men dere må vite det at vanlig omgangssyke som ofte går i bhg og som vi voksne også får heter norovirus. Den varer som regel et til to døgn. Den fins det ikke vaksine mot. Rotavirus er det sjeldent at voksne får, men barn er veldig utsatt og den er mye værre enn norovirus. Oppkast og diare i en uke. Veldig mange barn blir innlagt hvert år pga det.

Bare sånn at dere vet at de kan få vanlig omgangsyke selv om dere gir de vaksinen, men at den beskytter mot den værste sorten!
 
Min får alle vaksiner akkurat som storebror:). Tar heller den reaksjonen enn sykdom:)
 
Minner meg på om at jeg må bestille resept og hente den. Ikke en del av vaksinasjonsprogrammet her og koster 1000kr..
 
Den er anbefalt, derfor tar vi den neste uke. Vil heller ha litt magevondt enn rotavirus!
 
Planen var å vente... Har vært så i tvil. Ombestemte meg hos hs og frøkna fikk den :p ikke mer urolig i kveld enn hun var i går..., fikk den i dag.
 
Lillebror fikk i går. Jeg har vært i tvil pga evt bivirkninger som magesmerter, diare.
Så langt har det gått greit. Ikke noe mer. Men har hørt at den andre dosen gir mer plager.

Lillebror spyttet ut mye, så jeg er spent på om han fikk i seg nok.
 
Vår eldste fikk rotavirus da han var 12 mnd. Ble innlagt på sykehuset.

Er ikke i tvil om at lillebror skal ta den.
 
Vår eldste fikk rotaviruset 8 mnd gammel og da var det like før vi mista han. Tar heller en million dager med litt magevondt enn å oppleve det der igjen!ImageUploadedByBV Forum1470989299.394870.jpg
 
Vil bare si at lille her er en veldig luftig gutt han og, og han reagerte ikke på den i det hele tatt. Var skikkelig forberedt på gråt og dårlig mage, men alt gikk fint:)
 
Back
Topp