Rotavirus vaksine

Bondefruen

Forelsket i forumet
Tulla fikk vaksinen på onsdag, å har vært ganske urolig i et døgn nå.. Grått (hylet!!!) mye uten at hun har vært trøstbar, hatt mange (!!!) brekninger i hele natt så vi har vært mye våken.

Tidligere i dag ble jeg og storebror VIRKELIG redd da hun spydde å spydde å spydde. Jeg fatter ikke hvor dem lille kroppen gjorde av alt som kom opp men det var helt sykt. Storebror ble livredd for søsteren sin å gråt sine modige tårer, jeg prøvde å trøste han samtidig å gråt selv, mens jeg prøvde å forklare at babyer også kan bli syke å at hun blir frisk igjen. Storebror fikk samlet seg litt å vi fikk trøstet lillesøster, han elsker søsteren sin mer enn noe annet<3 Han vil til å med at de skal bli kjærester men det går jo ikke :p

Er det flere som har hatt ubehagelige opplevelser med denne vaksinen? De startet med den 1 september i år, å gis på 6 ukerskontroll. Ligger med en utslitt baby på brystet nå, hun har endelig roet seg ned
 
Uff, det hørtes ikke bra ut :( Her merket vi lite til vaksinen. Jenta vår var litt mer sutrete enn vanlig den første kvelden etter vaksinen, men ellers ingen symptomer.

Dersom jenta deres fortsetter å være så dårlig, ville jeg kontaktet lege. Ikke for å skremme deg, men vaksinen kan gi en bivirkning som heter tarmvaginasjon stod det i brosjyren vi fikk på helsestasjonen. Dette er veldig sjelden altså, fant dette på fhi sin side:

I noen land er det også for dagens rotavirusvaksiner funnet en liten økning i forekomsten av tarminvaginasjon etter 1. eller 2. dose, men nesten bare hos barn som hadde fått 1. dose etter alder 12 uker.

Leste et annet sted at typiske symptomer på tarmvaginasjon er kolikksmerter og brekninger, og det kan komme blodblandet slim ut av endetarmen.

Håper jenta deres er over det nå, og at det ikke var mer alvorlig enn mageknip...
 
Jenta vår har også vært mer urolig enn vanlig og grått mye - tilsynelatende uten grunn. Kanskje har det gjort vondt i magen, det har ihvetfall vært rene eksplosjoner i bleien flere ganger i døgnet. Hun har også virket mer søvnig på dagtid enn vanlig, men ikke alltid fått til å sove.
 
Her var lille veldig urolig og utrøstelig på kvelden etter vaksina, men ingen oppkast eller i bleien. Dagen etter var han sliten og rolig, før han ble veldig våken på kvelden siden han hadde vært så slapp tidligere. Tilbake til normalen nå, håper lillesøster blir snart bra ❤
 
Urolig baby og løs mage opplevde jeg. Hadde nok kontaktet legen om det fortsatte!
 
Uff da :( helt ærlig hadde jeg kontaktet lege for sikkerhetsskyld. Dette trodde jeg ikke var en bivirkning!
 
Det hørtes ikke noe særlig ut! Stakkars lita :(

Tvillingene mine hadde ingen bivirkninger av vaksinen.
 
huff, enig med de andre her. snuppa mi var ikke helt seg selv i en hel uke!! kastet opp og diare, samt spiste dårligere og var slapp, sov mye. gruer meg til neste dose allerede:( krysser fingerne for at jenta de blir fort bedre!:)
 
Idag har det vært festligheter i bleia, grønngul illeluktende bajs! Er liksom enten diareaktig eller ikkeno... Men baby er mye blidere og smilende enn han noen gang har vært, så :p
 
Virker som lille har vært litt mer søvnig på dagen enn til vanlig, men samtidig så har hun hattlitt mer behov for nærkontakt og kos når hun er våken... Men det kan jo være en naturlig utvikling også. Så er nok sikkert mest at hun er trøtt..
 
Uff stakkars liten! Ta kontakt med lege hvis det blir for ille!
Vi skal på 6-ukerskontroll å få vaksinen på tirsdag vi. Spent på om han får no reaksjon.
 
Hun var litt urolig inatt, men nå er hun blid å babler i ett kjør :) Det var sikkert kun den ene gangen med oppkast.

Håper deres små ikke blir mer plaget etter vaksinene. Gruer meg til 3 mnds kontrolll da hun får denne pluss ett i hvert lår :(
 
Trodde ikke oppkast og brekninger var bivirkninger :eek: glad vi har sluppet unna akkurat det. Vi har hatt mye diarébleier.. Også har han blitt mer urolig :-/
Men hvor lenge skal det vare?
 
Trodde ikke oppkast og brekninger var bivirkninger :eek: glad vi har sluppet unna akkurat det. Vi har hatt mye diarébleier.. Også har han blitt mer urolig :-/
Men hvor lenge skal det vare?

Hs her sa det kunne vare en ukes tid :eek: Han her er blid som ei sol, men diarébleier og den lukta vil jeg ikke snakke om engang... Æsj! Og bajsen er sånn gulgrønn... Blæh
 
Oppkast var ikke en vanlig bivirkning, nei, så derfor må vi være på vakt.. Det har vært mye bedre i går å i natt, håper babyene deres også blir bra igjen :)
 
Back
Topp