Roser du barnet for alt det gjør?

• Trådstarter Trådstarter RoseBusk
  • Opprettet Opprettet
Det skal man vist nok ikke gjøre sier denne artikkelen, men ærlig talt da!
Ikke for alt. Men roser for en god del. Jeg ser ikke problemet med å bygge selvtilliten hans så han får en mestringsfølelse. Nå er min bare to år (har ikke lest artikkelen så vet ikke hvilken aldersgruppe det er snakk om).
Lillegutt blir veeeldig stolt når jeg sier «yeyyy du klarte det» til diverse småting han gjør eller sier. Vår erfaring er ihvertfall at han gjør ting flere ganger når han får en mestringsfølelse og ser st han klarer det selv

• Liker
Reactions: Cgn
Det skal man vist nok ikke gjøre sier denne artikkelen, men ærlig talt da!

Jeg roser det som er satt i en kontekst, altså iforhold til en direkte handling som jeg vil at hn fortsetter med :)
Han er 16 mnd da, blir annen type ros senere. Men rosen mister sin verdi om den ikke kan begrunnes. Man kan ikke bre si det var en fin tegning, men så fint du har fargelagt med blått der, eller det er morsomt å se at du finner på helt egne romvesener. Har ikke lest artikkelen :hilarious: men regner med det er det det går i.
Edit leste over raskt nå. Enig at man ikke trenge rå få belønning for alt som er en del av det å "drifte" familien, husarbeid osv, jeg mener det skal være noe alle deltar i, ikke noe Mn belønnes for. Foreldre er ikke drivere av et hotell. Men man kan snakke om at det er fint å bidra og forklare hvorfor det er viktig, og at det er noe man verdsetter innad i familien.

Ikke for alt. Men roser for en god del. Jeg ser ikke problemet med å bygge selvtilliten hans så han får en mestringsfølelse. Nå er min bare to år (har ikke lest artikkelen så vet ikke hvilken aldersgruppe det er snakk om).
Lillegutt blir veeeldig stolt når jeg sier «yeyyy du klarte det» til diverse småting han gjør eller sier. Vår erfaring er ihvertfall at han gjør ting flere ganger når han får en mestringsfølelse og ser st han klarer det selv
Etter å ha skumlest hva det handler om: delvis enig og delvis uenig. Jeg syns det er viktig å rose de første gangene de gjør en ting og si at de er flinke. Men det betyr jo ikke at man trenger å rose for at de setter maten inn i kjøleskapet hver gang resten av livet. Jeg syns det er viktig at ungene vet at det blir satt pris på ting de gjør, selv om det er vanlige ting «alle gjør»

Etter å ha skumlest hva det handler om: delvis enig og delvis uenig. Jeg syns det er viktig å rose de første gangene de gjør en ting og si at de er flinke. Men det betyr jo ikke at man trenger å rose for at de setter maten inn i kjøleskapet hver gang resten av livet. Jeg syns det er viktig at ungene vet at det blir satt pris på ting de gjør, selv om det er vanlige ting «alle gjør»

Tenker det handler om hvor man er i en læringsprosess. En toåring kan få oppmuntring for hvert pålegg den henter og putter i kjøleskapet, en 6åring kn få ros etter at arbeidet er utført, eventuelt midt i og hen trenger en oppmuntring. Det handler også om forståelse av tid, og av en lenger handlingsrekke som "å rydde helt ferdig" som 1-2åringer ikke har likt grep om som en 6åring.

Ja, jeg roser barna mine mye. Men ikke for alt.
Ting de ikke er flink til, som å rydde rommet sitt f eks. da skryter jeg av de. Selv om det er en selvfølge.. det de får ros av vil de gjerne gjøre mer av.

Roser og oppmuntrer titt og ofte :) tross at han er 5 mnd. Det virker som at han forstår det, for han viser med hele seg at han blir glad :)

Jeg roser når han gjør noe jeg synes er bra og adferd jeg ønsker mer av. Men sånn som svigers holder på og sier han er «flink gutt» heele tiden selv om han bare sitter og ikke gjør noe eller leker eller spiser ett knekkebrød, det synes jeg er en uting..
Har forøvrig ikke lest artikkelen :p

Hvis man flyr rundt og jubler hver gang ungen har gjort noe bra så betyr vel ikke den rosen stort tilslutt. Roser når det er noe hun strever med som hun prøver sitt beste for å klare.:)

Jeg roser når han gjør noe jeg synes er bra og adferd jeg ønsker mer av. Men sånn som svigers holder på og sier han er «flink gutt» heele tiden selv om han bare sitter og ikke gjør noe eller leker eller spiser ett knekkebrød, det synes jeg er en uting..
Har forøvrig ikke lest artikkelen :p

Høres kjent ut, gitt. :p

Syns ikke det er noe i veien for å rose ungene for å bidra med husarbeid.
Jeg vet jo med meg selv at det hadde jo vært hyggelig om noen bemerket at «så flott at du har vasket badet, takk!» selv om det er en selvfølge at badet skal vaskes.
Jeg sier støtt til min snart to-åring at «så fint at du satt skoene i gangen, du er flink!» jeg ser jo at hun lyser opp og ønsker å sette skoene pent på plass hver gang.

Syns ikke det er noe i veien for å rose ungene for å bidra med husarbeid.
Jeg vet jo med meg selv at det hadde jo vært hyggelig om noen bemerket at «så flott at du har vasket badet, takk!» selv om det er en selvfølge at badet skal vaskes.
Jeg sier støtt til min snart to-åring at «så fint at du satt skoene i gangen, du er flink!» jeg ser jo at hun lyser opp og ønsker å sette skoene pent på plass hver gang.

Tror du ikke også det kan avhenge av alder? Det blir jo rart om du roser en 10åring å mye for å rydde opp skoene sine. Sånn at enkelte oppgaver blir noe man gjør automatisk uten å forvente masse ros, men er man 10 og er med på husarbeid som støvsuge og vaske synes jeg også man kan gi oppmuntrende ord. Og positiv feedback på positive handlinger synes jeg alltid er bra da. Jeg roser også mannen hvis han støvsuger, selv om han gjør det hver uke. Men kanskje ikke rose ihjel at 10åringe tørker seg selv etter å ha bada? Mens en 2åring kan få ros for å gjøre dette. Altså tilpasset alder og utvikling :)

Back
Topp