Rosamentos dagbok <3

Åå håper det hjelper❤️ Så gøy at du faktisk merker en forskjell i huden din også, det er en bonus:woot: Jeg og tror jeg har litt østrogendominans siden jeg har kort lutealfase, men har ingen av de andre symptomene som du beskev over.. hmm

Jaa, veldig moro!:D

B6 skal kunne hjelpe på å forlenge lutealfasen - man kan heller ikke ta for mye B6 så det er helt trygt. B6 er også forløper til progesteron og bidrar til økt progesteron.. kanskje det er verdt å prøve? Men nå har jo du muligens en liten spire på gang da!!:woot:

Om du vil prøve(om det blir en pp til..) så har de b6 på Life og den ser slik ut:
 

Vedlegg

  • 43200_bjaest_b6_120tbl.jpeg
    43200_bjaest_b6_120tbl.jpeg
    20,2 KB · Visninger: 47
Dette hørtes spennende ut! Kunne du tenke deg å dele litt om hva du har gjort med kostholdet?
Jeg har også gått på prevensjon i mange år, og er bla alltid trøtt, fått det sjekket ørten ganger.. Hadde vært verd et forsøk :)


Kosthold for østrogendominans handler også mye om å hjelpe kroppen øke progesteron. Jeg leste en fin artikkel som forklarte det slik at du kan se på østrogen som gress, og progesteron som gressklipperen. Man trenger begge deler for å få et fint plen.. og begge må fungere optimalt og i balanse. Dersom gresset(østrogen) vokser hurtig og gressklipperen(progesteron) ikke fungerer optimalt så vil gresset etterhvert vokse seg høyt og ukontrollert.

Hovedmålet med kostholdet er å skape hormonbalanse. Det aller viktigste for å oppnå dette er et høyt inntak av sunt fett, nok vann, samt at man kutter ut raske karbohydrater(loff, sukker, lys pasta osv). Det er også viktig med en "velfungerende" og "førnøyd" mage/fordøyelse. Mye østrogen blir tatt opp i tarmen fra maten vi spiser, og jo lenger maten blir liggende i tarmen jo mer østrogen blir tatt opp.. f.eks ved forstoppelse. Styrketrening er også viktig.


For å få i meg de næringsstoffene som anbefales ser kostholdet mitt ca slik ut om dagen:

Frokost
Havregrøt (ca 45-50g)
1ss peanøttsmør på grøten
Kanel

Lunsj
Smoothie:
60% Frossen avokado (kan kjøpes på rema og kiwi)
40% Frossen mango/ananas/banan mix (For vit C)
Biola (Probiotika for magen)
Appelsinjuice (Vit C)

2 knekkebrød (med frø og kjerner)
Pålegg: laks, snøfrisk, avokado, leverpostei, cottage cheese med syltetøy på, ost, makrell i tomat, mager kjøttpålegg..

Snack
En liten neve nøtter (cashew, valnøtter, paranøtter, mandler, hassel)
Banan

Middag
Laks 1-2x uken, torsk 1x i uken, kylling/karbonadedeig resten. Veksler mellom fullkornpasta, ris, søtpotet og potet. Alltid grønnsaker til.

Kvelds
Blandes sammen:
1x Dobbel 0% yoghurt med mango eller fersken og pasjonsfrukt
Ca 3-4ss Cottage cheese orginal
1 boks hermetisk ananas (ikke ha juicen oppi).... dette er kun fordi jeg synes det er godt:p
Gresskarkjerner og solsikkekjerner

En firkant mørk sjokolade


Jeg tar også disse tilskuddene for å kick-starte det hele litt.. men det er helt sikkert ikke nødvendig:
Skal kunne hjelpe med økt progesteron:
- B6
- Vit C
- Magnesium
- Sink
- L-arginin

Disse skal også hjelpe, men jeg tar ikke tilskudd:
- Vit E
- Svovel
- Fiber og probiotika (for fordøyelsen)

Jeg har også lest mye om noe som heter DIM, som tydeligvis er en veldig stor og kjent "greie" i utlandet men som ikke virker å ha nådd Norge helt..
Brokkoli, blomkål, kål og grønnkål inneholder en phytonutrient kalt di-indolylmethane (DIM). DIM hjelper med å forbrenne østrogen bedre, og anbefales ofte til de som sliter med endometriose, muskelknuter og østrogendominans - som igjen er hovedårsaken til for lavt progesteron. For å få i seg store nok mengder DIM må man spise veldig mye brokkoli/blomkål. Man finner DIM som kosttilskudd ved å søke opp DIM, Indole 3-Carbinol eller Diindolylmethane. Jeg har kjøpt Indole 3-Carbinol via iherb.com. https://no.iherb.com/pr/Now-Foods-Indole-3-Carbinol-200-mg-60-Veg-Capsules/636
Jeg har ikke mottatt det enda, men er spent på å prøve. Har lest veldig mye bra om det..

Sunt fett:
Plante oljer - olivenolje jomfru f.eks. Tips: Fett som ikke blir hardt i kjøleskapet er som regel sunt fett. Fett som blir hardt i kjøleskapet er som regel ikke bra..
Fet fisk
Nøtter og frø
Oliven
Avokado
Egg



:D:D:D
 
Nå fikk jeg lyst på mat :) var så masse godt som sto på listen din :) Er elv veldig glad i avokado, nøtter, frukt, fisk o.s.v :)
 
Kosthold for østrogendominans handler også mye om å hjelpe kroppen øke progesteron. Jeg leste en fin artikkel som forklarte det slik at du kan se på østrogen som gress, og progesteron som gressklipperen. Man trenger begge deler for å få et fint plen.. og begge må fungere optimalt og i balanse. Dersom gresset(østrogen) vokser hurtig og gressklipperen(progesteron) ikke fungerer optimalt så vil gresset etterhvert vokse seg høyt og ukontrollert.

Hovedmålet med kostholdet er å skape hormonbalanse. Det aller viktigste for å oppnå dette er et høyt inntak av sunt fett, nok vann, samt at man kutter ut raske karbohydrater(loff, sukker, lys pasta osv). Det er også viktig med en "velfungerende" og "førnøyd" mage/fordøyelse. Mye østrogen blir tatt opp i tarmen fra maten vi spiser, og jo lenger maten blir liggende i tarmen jo mer østrogen blir tatt opp.. f.eks ved forstoppelse. Styrketrening er også viktig.


For å få i meg de næringsstoffene som anbefales ser kostholdet mitt ca slik ut om dagen:

Frokost
Havregrøt (ca 45-50g)
1ss peanøttsmør på grøten
Kanel

Lunsj
Smoothie:
60% Frossen avokado (kan kjøpes på rema og kiwi)
40% Frossen mango/ananas/banan mix (For vit C)
Biola (Probiotika for magen)
Appelsinjuice (Vit C)

2 knekkebrød (med frø og kjerner)
Pålegg: laks, snøfrisk, avokado, leverpostei, cottage cheese med syltetøy på, ost, makrell i tomat, mager kjøttpålegg..

Snack
En liten neve nøtter (cashew, valnøtter, paranøtter, mandler, hassel)
Banan

Middag
Laks 1-2x uken, torsk 1x i uken, kylling/karbonadedeig resten. Veksler mellom fullkornpasta, ris, søtpotet og potet. Alltid grønnsaker til.

Kvelds
Blandes sammen:
1x Dobbel 0% yoghurt med mango eller fersken og pasjonsfrukt
Ca 3-4ss Cottage cheese orginal
1 boks hermetisk ananas (ikke ha juicen oppi).... dette er kun fordi jeg synes det er godt:p
Gresskarkjerner og solsikkekjerner

En firkant mørk sjokolade


Jeg tar også disse tilskuddene for å kick-starte det hele litt.. men det er helt sikkert ikke nødvendig:
Skal kunne hjelpe med økt progesteron:
- B6
- Vit C
- Magnesium
- Sink
- L-arginin

Disse skal også hjelpe, men jeg tar ikke tilskudd:
- Vit E
- Svovel
- Fiber og probiotika (for fordøyelsen)

Jeg har også lest mye om noe som heter DIM, som tydeligvis er en veldig stor og kjent "greie" i utlandet men som ikke virker å ha nådd Norge helt..
Brokkoli, blomkål, kål og grønnkål inneholder en phytonutrient kalt di-indolylmethane (DIM). DIM hjelper med å forbrenne østrogen bedre, og anbefales ofte til de som sliter med endometriose, muskelknuter og østrogendominans - som igjen er hovedårsaken til for lavt progesteron. For å få i seg store nok mengder DIM må man spise veldig mye brokkoli/blomkål. Man finner DIM som kosttilskudd ved å søke opp DIM, Indole 3-Carbinol eller Diindolylmethane. Jeg har kjøpt Indole 3-Carbinol via iherb.com. https://no.iherb.com/pr/Now-Foods-Indole-3-Carbinol-200-mg-60-Veg-Capsules/636
Jeg har ikke mottatt det enda, men er spent på å prøve. Har lest veldig mye bra om det..

Sunt fett:
Plante oljer - olivenolje jomfru f.eks. Tips: Fett som ikke blir hardt i kjøleskapet er som regel sunt fett. Fett som blir hardt i kjøleskapet er som regel ikke bra..
Fet fisk
Nøtter og frø
Oliven
Avokado
Egg



:D:D:D
Dette var virkelig utfyllende og informativt :woot: kan absolutt være verdt å sjekke ut :)
 
Jaa, veldig moro!:D

B6 skal kunne hjelpe på å forlenge lutealfasen - man kan heller ikke ta for mye B6 så det er helt trygt. B6 er også forløper til progesteron og bidrar til økt progesteron.. kanskje det er verdt å prøve? Men nå har jo du muligens en liten spire på gang da!!:woot:

Om du vil prøve(om det blir en pp til..) så har de b6 på Life og den ser slik ut:
Tusen takk for tips:D Ser ut til at det ikke var noen spire da tempen sank.. venter på tr:shifty: Så kanskje det er verdt å prøve ut B6 neste pp da:joyful:
 
1DPO/CD12

Liten oppdatering!

EL kom en dag tidligere enn normalt denne mnd, vi fikk kun lagt aksjer dagen før - men håper det er nok. Bortsett fra det har jeg overraskende nok fått time hos fastlegen til blodprøver for å sjekke hormoner! I går søkte jeg opp "tidlig eggløsning" siden CD11 er litt tidlig(CD12 er innenfor normalen).. og da var det "østrogendominans" som kom opp først! Må innrømme at jeg fikk litt høy puls og ble litt redd, man ønsker jo at ting skal være i orden.. men siden jeg har hatt såpass sterke misstanker om dette tidligere bestemte jeg meg for å sende en mld til legen for å høre. Legen har bedt meg komme inn til blodprøver mellom CD21-23. Kjenner at det blir godt å få sjekka! :) På grunn av dette dropper jeg Wild yam av frykt for å tukle med noe..

Så nå venter jeg spent på blodprøver!!
 
Oi, visste ikke at det var tegn på østrogendominans ved tidlig El faktisk.. Var kanskje derfor jeg fikk El på CD10 i PP1, det var jo rett etter spiralen.. Informativt :)

Krysser fingrene for deg! :)
 
Oi, visste ikke at det var tegn på østrogendominans ved tidlig El faktisk.. Var kanskje derfor jeg fikk El på CD10 i PP1, det var jo rett etter spiralen.. Informativt :)

Krysser fingrene for deg! :)


Nei det visste ikke jeg heller!! Søkte på engelsk tror jeg, kommer opp mye mer da! Men det skal sies at jeg har ganske lang lutealfase på 16 dager.. noe som da er litt motsigende til lite progesteron i alle fall. Så er veldig spent på å se...
 
Godt du får tatt blodprøvene :) så kan du få hjelp om det er noe og sjelero om alt er i roden :)
 
Ingen temp-dropp 2DPO!! Jeg aner ikke om det er av betydning eller om det bare er tilfeldigheter - men jeg velger å være positiv:D Dette er første syklusen uten temp-dropp 2DPO... I og med at denne dietten min og alle tilskuddene er for å øke progesteron så velger jeg å ta dette som et tegn på noe positivt:joyful: (Det kan jo hende det ikke er tegn på noe som helst.. men jeg tar som sagt det jeg får:p)

Jeg håper!:hello2 Spent på morgendagens måling..
 

Vedlegg

  • 193CA5B1-3A63-4F34-87CF-7C4BD76DDDD2.jpeg
    193CA5B1-3A63-4F34-87CF-7C4BD76DDDD2.jpeg
    39,9 KB · Visninger: 61
Ingen temp-dropp 2DPO!! Jeg aner ikke om det er av betydning eller om det bare er tilfeldigheter - men jeg velger å være positiv:D Dette er første syklusen uten temp-dropp 2DPO... I og med at denne dietten min og alle tilskuddene er for å øke progesteron så velger jeg å ta dette som et tegn på noe positivt:joyful: (Det kan jo hende det ikke er tegn på noe som helst.. men jeg tar som sagt det jeg får:p)

Jeg håper!:hello2 Spent på morgendagens måling..
Kjempe spennende!! :) ser veldig positivt ut. :)
 
Ingen temp-dropp 2DPO!! Jeg aner ikke om det er av betydning eller om det bare er tilfeldigheter - men jeg velger å være positiv:D Dette er første syklusen uten temp-dropp 2DPO... I og med at denne dietten min og alle tilskuddene er for å øke progesteron så velger jeg å ta dette som et tegn på noe positivt:joyful: (Det kan jo hende det ikke er tegn på noe som helst.. men jeg tar som sagt det jeg får:p)

Jeg håper!:hello2 Spent på morgendagens måling..
Alltid artig når det skjer noe utenom normalen i DPO land :) :) krysser fingrene :) :)
 
Ingen temp-dropp 2DPO!! Jeg aner ikke om det er av betydning eller om det bare er tilfeldigheter - men jeg velger å være positiv:D Dette er første syklusen uten temp-dropp 2DPO... I og med at denne dietten min og alle tilskuddene er for å øke progesteron så velger jeg å ta dette som et tegn på noe positivt:joyful: (Det kan jo hende det ikke er tegn på noe som helst.. men jeg tar som sagt det jeg får:p)

Jeg håper!:hello2 Spent på morgendagens måling..

Haha, det er så gøy at man tenker over sånne ting. Noe "vanlige" mennesker aldri tenker på liksom :hilarious: Jeg er helt lik! Bare: åh, tempen steg med 0,3 grader!!!!!! Og alle andre i verden (bortsett fra oss på BV) bare: ... Okei..?

Håper den stiger og stiger til positiv test denne måneden! :love017
 
Haha, det er så gøy at man tenker over sånne ting. Noe "vanlige" mennesker aldri tenker på liksom :hilarious: Jeg er helt lik! Bare: åh, tempen steg med 0,3 grader!!!!!! Og alle andre i verden (bortsett fra oss på BV) bare: ... Okei..?

Håper den stiger og stiger til positiv test denne måneden! :love017


Haha ja:hilarious: Man skulle jo virkelig tro at det har klikka for oss:hilarious:

Jaa, jeg hååååper!! Tenk om vi begge får positiv:rolleyes:
 
Shit!! Sjekk det her da! Denne syklusen går tempen rett opp, det har den aldri gjort før!! De forrige som jeg også har lagt til er jo høyt og lavt og overalt:wacky:

Det må da bety at det jeg gjør har en effekt?! Kan ikke tenke meg noe annet? Hadde jeg gått på Wild yam så hadde jeg trodd at det var pga det:p

Dette blir spennende:D
 

Vedlegg

  • 9C8AE858-B7B7-4D67-BDB7-D83EF3305D16.jpeg
    9C8AE858-B7B7-4D67-BDB7-D83EF3305D16.jpeg
    50,2 KB · Visninger: 66
  • 5A1F4ED9-9537-445A-8DE0-3A8EC3B21D66.jpeg
    5A1F4ED9-9537-445A-8DE0-3A8EC3B21D66.jpeg
    60,8 KB · Visninger: 65
  • A1168E79-8F9C-4C70-AB8D-B9C6EAF9B8B8.jpeg
    A1168E79-8F9C-4C70-AB8D-B9C6EAF9B8B8.jpeg
    52,1 KB · Visninger: 66
Shit!! Sjekk det her da! Denne syklusen går tempen rett opp, det har den aldri gjort før!! De forrige som jeg også har lagt til er jo høyt og lavt og overalt:wacky:

Det må da bety at det jeg gjør har en effekt?! Kan ikke tenke meg noe annet? Hadde jeg gått på Wild yam så hadde jeg trodd at det var pga det:p

Dette blir spennende:D
Spennende graf!! :D
 
Back
Topp