Rosacea...?

Rustad90

Glad i forumet
Er det noen her som har rosacea? Hvordan behandler du det? Er det noe som kan gjøres? :'(

Har hørt at kremer med høy solfaktor kan hjelpe!

De har en hel serie med noen gode kremer på apoteket som er for dette. Har du prøvd dem?

Gjennom jobben har jeg gjort meg god erfaring med Metronidazol krem, fåes på resept.

Fant dette på nett om det er til noe hjelp:

Ved kun rødhet i huden kom det i 2014 et nytt middel: brimonidin gel (Mirvaso®) som kan forsøkes.

Ved mild eller middels uttalt rosacea hvor det også finnes kviselignende elementer, anbefales lokal behandling med metronidazol eller azelain krem eller gel. Krem er ofte mer skånsomt for huden ved denne tilstanden.

Dersom lokalbehandlingen ikke fører til målet er det aktuelt med antibiotika i tablettform. Forskjellige former for tetracyklinpreparater er førstevalg. Til gravide i 2. eller 3. trimester, og til ammende, velges erytromycin.

Dersom utslettet bare består av rødhet og utvidede blodårer, og det ikke finnes noen kviselignende elementer, frarådes behandling med lokale midler. Plager i eller rundt øyne kan behandles med øyesalve som inneholder tetracyklin.

Ved alvorlig rosacea, og ved rhinophyma, anbefales henvisning til hudlege eller plastikkirurg. Dersom øyeplager vedvarer, eller dersom synet svekkes, anbefales henvisning til øyelege. Varige blodåreforandringer kan behandles med laser eller elektrokirurgi. Forstørrede talgkjertler på nesen kan fjernes ved hjelp av kosmetisk kirurgi.

Kortisonkrem skal IKKE brukes - det vil forverre tilstanden!

Jeg ville gått til en god hudlege:)

Få henvisning til en hudlege, så vil du få hjep. Du vi mest sannsynlig bli satt på en lenger tetracyklinkur (antibiotika) som vil kunne hjelpe veldig :) Jeg er ikke veldig hardt angrepet, men blir trigget av sminke og sterk mat så sminke og krydret mat kun til spesielle anledninger ;)

Få henvisning til en hudlege, så vil du få hjep. Du vi mest sannsynlig bli satt på en lenger tetracyklinkur (antibiotika) som vil kunne hjelpe veldig :) Jeg er ikke veldig hardt angrepet, men blir trigget av sminke og sterk mat så sminke og krydret mat kun til spesielle anledninger ;)

Jeg sminker jo over det hver dag, føler meg så stygg! Men hvis jeg skal på sånn kur må j vel vente til babys er født?

Jeg sminker jo over det hver dag, føler meg så stygg! Men hvis jeg skal på sånn kur må j vel vente til babys er født?
Ja, da må du nok vente til babyen er født. I mellomtiden kan du bruke mineralsminke som er bedre for huden, holde deg unna sterk mat og sol. Lykke til :)

Mannen fikk det diagnostisert her i vår. Han har nok hatt det lenge, og vært veldig plaget han har brukt Metronidazol Actavis 1% også fikk han resept på Miravaso som er en veldig ny krem (og svindyr) som har funket fjell! Måtte bestilles på apoteket, da ingen hadde den inne. Leste på pakningsvedlegget nå og det skal ikke brukes under graviditet og amming! Men spørr om du får en respt når du er ferdig med det :)

Back
Topp