Romano ost

ForsiktigGlad

Blir kjent med forumet
Jeg skrev litt om det på en annen tråd, men ville skrive eget innlegg så det er lettere å se. Jeg stresser litt fordi jeg spiste en saus med Romano ost på fredag. Jeg har virus infeksjon i kroppen og er i generelt dårlig form. Burde jeg ta en privat listeria blod-prøve eller er jeg da hysterisk. Den er langtidslagret, den osten, flere mnd. Jeg varmet pastasausen, men ikke så lenge for hadde ikke sjekka ingrediensene (skulle liksom ikke være hysterisk da), så den var vel på koketemperatur i en kjele kanskje 2-3 minutter. Jeg spiste et halvt glass, det er Jacobs pastasaus. Kjenner meg redd men prøver å roe ned med at jeg varmet sausen litt og at jeg kjenner bevegelser i magen hver dag. Er det noen som vet noe om den Romano osten? Er det en sånn farlig versting? Foruten øyekatarr som forøvrig starta på fredags kvelden og hoste hele tiden har jeg bare vært slapp. Ikke feber, og magen er ok... Hvis det hadde vært farlig hadde jeg kanskje fått noen andre symptomer?
 
Det er bare ferskoster som er tilsatt bakteriekulturer som du skal styre unna, type brie, camenbert, chaumes, blåmugg etc. Modnede oster som norvegia, parmesan, pecorino romano, manchego etc er ikke noe problem. Det er heller ikke noe problem med ferskoster som ikke er tilsatt bakteriekultur, type Philadelphia, mascarpone etc.
 
Det er bare ferskoster som er tilsatt bakteriekulturer som du skal styre unna, type brie, camenbert, chaumes, blåmugg etc. Modnede oster som norvegia, parmesan, pecorino romano, manchego etc er ikke noe problem. Det er heller ikke noe problem med ferskoster som ikke er tilsatt bakteriekultur, type Philadelphia, mascarpone etc.

Tusen tusen takk for svar puster litt lettere nå!!
 
Back
Topp