Rolig baby

UndrendeMamma

Blir kjent med forumet
Er det vanlig at babyen blir roligere etter uke 30?

Er nå 31+1 og har ennå til gode å kjenne harde vonde spark. Men så har jenta mi vært rolig hele tiden også om det har noe å si.

Føler ikke det er noe fast bevegelsesmønster, men har jo kjent henne hver dag. Men føler nå det er mer åling og små dunk.

Jordmor sa jeg skulle kjenne 10 spark innen 2 timer etter å ha spist/drukket. Men hun blir ikke akkurat turbo da heller. Tror aldri det har gått mer enn en halvtime før jeg er oppe i 10 "spark", så det er vel innafor. Men jeg blir så stressa når jeg leser om "alle" som har så aktive babyer og får vonde spark.

Begynner jo å lure om det er noe galt.

Nå har jeg vært forkjøla og tett et par uker også, kan det ha noe å si?

Var hos både jordmor og gynekolog forrige uke, hjertelyden var fin og alt var ellers som det skulle, bortsett fra at hun er litt mindre enn gjennomsnittet.

Er førstegangs, så aner jo ikke når jeg bør "bli hysterisk". Føler jo jeg er det på hver kontroll :p

Jeg håper dette kan berolige deg litt, jeg vet hvor «slitsomt» det kan være å være førstegangs og hele tiden være usikker :Heartred

Med min første hadde jeg morkaken foran på magen, likevel kjente jeg sinnsykt masse bevegelse. Jeg syns også at hun hadde et ganske fast bevegelsesmønster. Da var jeg gravid med en jente som var 4000gram og 51 cm da hun ble født.

Nå har jeg termin om 15 dager og han er estimert til å være mellom 3600-3900 gram ved termin, men han har hele veien vært mye roligere enn første og har heller ikke noe fast bevegelsesmønster. Jeg har vært bekymret i starten, men får ultralyd og time hos lege på sykehuset hver 2.-3. uke (siden uke 24) pga diverse grunner, og på alle ultralydene ser alt bra ut. Jeg kjenner også mer enn 10 spark/bevegelser innen en halvtime, men det er mye mindre «trykk» og roligere bevegelser enn med første. På sykehuset sier de at det er helt normalt og alle ultralydene ser helt normale ut. Barn er forskjellige både inni magen og utenfor magen.

Så jeg tenker at om du hele tiden har hatt en litt «rolig» baby, men kjent 10 spark/bevegelser eller mer på 2 timer, så har du ikke noe å bekymre deg for altså :)

Vonde spark har jeg egentlig aldri opplevd, i første svangerskap var riktignok morkaka foran, men hadde morkaka bak med nr to. Kjente minste mer, og magen var full og det var ubehagelig å sitte fremoverlent liksom, men aldri vonde spark. Veldig fast mønster har de aldri hatt heller, men stort sett endel sprelling ved leggetid da :)

På kjennliv.no er det fine beskrivelser. Det skal aldri bli mindre bevegelser, ikke nært termin heller, men bevegelsene vil endre karakter.

Jeg fødte for første gang nå i desember og føler veldig med deg på dette altså, det er jo til å bli hysterisk av mindre. Ti spark i timen? Fem i halvtimen? 67,5 på to timer? Altså det er jo liksom håpløst å skulle forholde seg til syntes nå i alle fall jeg.

Jenta mi hadde ikke noe «fast» bevegelsesmønster i magen. Jeg ble av og til litt gal av det, for jordmoren spurte hele tiden om jeg hadde lært meg mønsteret hennes og hadde kontakt - men nei, hun kravla nå inni der når det passet henne. Så jeg endte med å tenke at så lenge jeg merket bevegelser hver dag som ikke virket «rare», så måtte jeg bare slå meg til ro med det.

Og jenta kom ut frisk og fin, så det hadde jeg ikke trengt å bekymre meg for!

Det høres helt normalt ut for meg!

Min første var mye mer turbo, hun jeg bærer på nå har hele veien vært roligere + jeg kan fremdeles tenke at hun ikke følger «mønsteret».
Er nå straks 37 uker!
Har etter mye bekymring slått meg til ro med at så lenge jeg kjenner liv mange ganger ila døgnet + hikking, så er alt bra! :)
Det er også helt normalt at det går fra sparking til åling og glidende bevegelser etter 30 uker, pga de begynner jo å bli store.

Så lenge alt er bra på alle kontrollene, så prøv å slå deg til ro med det! Vet det er vanskelig, men prøv å stole på kroppen. Nå har du kommet så langt at sannsynligheten for frisk og fin baby er så høy som den kal bli!

Lykke til <3

Høres ut som min som jeg fødte nå for to mnd siden :-) Ikke fast mønster og ikke noe harde spark, men åling og snuing og litt banking.. eller hva hun nå holdt på med :D Så lenge det var noenlunde likt fra dag til dag så tenkte jeg at alt var ok. Hver 4. dag ca. så tok hun en hviledag til og med :shifty: Det var jo et slags mønster med den hviledagen da.

Uke 34 her, ikke noe fast mønster. Synes også det ble roligere fra uke 29. Trodde det skulle komme mer spark og bevegelse. Så har jeg hørt man skal si ifra om man kjenner forandringer i mønsteret. Jeg ringte og gikk til svar at bevegelse er også spark.
Nå tenker også jeg at så lenge jeh kjenner noe hver dag, så bør det være ok. Kan ikke gå rundt å bekymre meg for alt. Selv om det er lettere sagt en gjort :P

Vært gravid 3 ganger og aldri kjent vonde harde spark ( hatt morkaka både foran og bak). Mine har aldri vært aktive krabater i magen, vært slag/spark/dult i ny og ne.

Det er så utrolig godt å se at andre også har opplevd rolige babyer!
Prøver jo å tenke at alt er bra siden jeg kjenner noe hver dag og kontrollene har vært fine, men jeg er en sånn type person som lett bekymrer seg.

Syns det er grusomt å gå gravid, samtidig som det er det største jeg har opplevd. Men nå har jeg jo null kontroll på det som skjer og det er vel der det ligger.
Ser frem til å få henne ut og vi endelig kan være to om å passe på :)

Jeg får prøve å senke skuldrene, puste å ta det rolig. Jeg får ikke lov til å jobbe, så jeg har mye tid til å gruble å kjenne etter. Men så lenge jeg kjenner liv så er det vel bra.

Tusen takk for at dere deler egne erfaringer! :)

Det er så utrolig godt å se at andre også har opplevd rolige babyer!
Prøver jo å tenke at alt er bra siden jeg kjenner noe hver dag og kontrollene har vært fine, men jeg er en sånn type person som lett bekymrer seg.

Syns det er grusomt å gå gravid, samtidig som det er det største jeg har opplevd. Men nå har jeg jo null kontroll på det som skjer og det er vel der det ligger.
Ser frem til å få henne ut og vi endelig kan være to om å passe på :)

Jeg får prøve å senke skuldrene, puste å ta det rolig. Jeg får ikke lov til å jobbe, så jeg har mye tid til å gruble å kjenne etter. Men så lenge jeg kjenner liv så er det vel bra.

Tusen takk for at dere deler egne erfaringer! :)

Dersom du merker endringer i babyens bevegelser, særlig om det blir roligere eller sparker svakere skal du alltid ringe føden. Bekymringene dine var store nok til at du lagde en tråd her, og da tenker jeg at du også bør ringe føden for å høre hva de tenker, du skal ikke utsette det eller tenke at du er til bry. Terskelen for å ringe dit skal ikke være høy :)
At babyen blir roligere og bevegelsene svakere mot slutten er en myte :)

Ringer selvfølgelig føden om det skulle bli en urovekkende endring, men det har det jo ikke vært ennå. Bare en annen type bevegelse og ikke de harde sparkene jeg stadig leser/hører om :)

Føler "alle" har så aktive babyer i magen, så da måtte jeg høre om det er like vanlig med rolige.

Jeg vil heller være en hysterisk mamma til bry enn å bare la ting skure og gå.
Hun er heldigvis fremdeles aktiv slik hun har pleid, ikke blitt svakere "spark", men det ble liksom mer åling og dunk enn vonde spark, som jeg trodde var et "must" :)

Høres ut som mi første. Hun var veldig rolig, hadde aldri noe fast mønster, men ålte seg rundt med ujevne mellomrom. Jeg kjente litt dulting innimellom, men aldri vonde spark, og så hikka hun helt utrolig mye og ofte. Hun kom ut, frisk og fin og har vært ei bedagelig frøken med god tid og mye hikke hele livet, nå er hun 2,5 år:happy: Så lenge du kjenner bevegelser i løpet av dagen og frekvensen stemmer for det som er normalt for din baby, så hadde jeg ikke bekymra meg. Det blir også mindre dulting og mer åling etterhvert som ukene går og det blir trangere.

Jeg hadde det akkurat på samme måte. Hun var mindre enn gjennomsnittet og jeg kjente lite. Hadde noen korte perioder med mye spark, og det var en periode jeg kjente ingenting og var vel tre mnd igjen til fødsel. Jeg var ofte på føden pga det.

Du bør ringe dit! Alltid ring dit når du er usikker

Ringer selvfølgelig føden om det skulle bli en urovekkende endring, men det har det jo ikke vært ennå. Bare en annen type bevegelse og ikke de harde sparkene jeg stadig leser/hører om :)

Føler "alle" har så aktive babyer i magen, så da måtte jeg høre om det er like vanlig med rolige.

Jeg vil heller være en hysterisk mamma til bry enn å bare la ting skure og gå.
Hun er heldigvis fremdeles aktiv slik hun har pleid, ikke blitt svakere "spark", men det ble liksom mer åling og dunk enn vonde spark, som jeg trodde var et "must" :)

Ja, mot slutten blir det mer åling fremfor disse karatesparkene som de har mer av rundt uke 24-30 :)
Men som du nevner, det viktigste er at babyen ikke blir roligere enn det du har oppfattet som babyens normal. Og hvilken normal babyen har det varierer fra baby til baby :)

Back
Topp