rolig baby? bekymret..

ungmamma92

Glad i forumet
jeg er egentlig litt engstelig, lillegutt i magen er ganske rolig av seg. Jeg er ikke den som kan skryte av å kjenne mye spark og bevegelser i det hele tatt. Jeg kjenner faktisk ganske lite. Av og til kan det gå flere dager mellom hver gang, og når jeg kjenner er det _svakt_, og om han ikke sparker i blæren kjenner jeg ingenting. Jeg har opplevd maks 3 ganger noen kraftige spark, slik at det har gått an å se utenpå, sist jeg så utenpå er vel 2 uker siden. Var hos jordmor for 1 uke siden, og hørte hjertelyd, så vet jo at alt er bra.

Men er det bare meg? Føler alle snakker om at babyen sparker og styrer på. Her får jeg han ikke til å sparke uansett. Jeg har drukke iskald sukkerholdig saft, jeg har hoppet, dyttet i magen og masse annet, men han vil ikke sparke.. Kjenner som sagt bare av og til 1-3 svake spark. Det var faktisk sterkere rundt uke 20-21, enn hva det er nå. Har morkaken på fremsiden, så kjente ikke spark før rundt uke 19, men de var som sagt sterkere da.. blir bekymret jeg [&o]

det er vel rundt den tiden du er nå at de sier man skal kjenne så og så ofte eller ta kontakt med føden / jordmor. jeg hadde samme som deg sist, en veeeeldig rolig baby, ladet opp til livet utenfor;) så jeg ringte hver gang det gikk flere timer mellom jeg faktisk, for det var det de ba meg om. og så sa jeg som det var at nå har det gått 14 timer uten at jeg har kjent noe liv, så da får det være opp til dere om dere vil at jeg skal inn på sjekk eller ikke. og det ville de faktisk hver eneste gang!:) men alt var i orden med lillemor da:)
så jeg ville iallefall vært frimodig og ringt føden hvis du er usikker, mye bedre det enn å gå sånn og lure, og godt for både deg og bebis at du slipper å gå og være så bekymret:) de vil helt sikkert se på deg og så får du høre hjertelyd og kanskje en ul også, så ser du at alt er i orden:) det beroliget iallefall meg veldig!
men det er nok helt sikkert i skjønneste orden altså, men av og til er det godt å få det bekreftet:)

jeg har i d siste vært bekymra sjøl ang bevegelser for har ik merket så mye jeg heller i forhold te før... va til og me hos legen og fikk ekstra ul for de sku sjekke om ho levde i magen min..

Men ho hadde bare gravd seg laaaaangt bak mot ryggen min... og derfor så merker jeg d ik..

Er du bekymret så bare spør legen el jordmor.. bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite

leste en gang at aktivitet i magen burde kjennes en gang per dag. men så vet jeg selv av erfaring at noen ganger er det vanskelig å vite forskjellen på "luftbobler" i magen og små spark av fosteret!

er du usikker, ta et iiiskalt glass med litt sterk saft! så skal du se det blir fart på babyen ;)

--Lise--

Jeg hadde morkaken på framsiden sist. Denne gangen ligger den på baksiden, og jeg merker STOR forskjell på bevegelsene! Nå er jo unger forskjellige også, men det er helt klart mye lettere å kjenne spark nå enn sist. Det er også mye tydligere utenpå magen nå enn sist. Sist var det bare når babyen gjorde stoooore bevegelser som å snu seg rundt og slikt som vistes på utsiden, men nå hopper magen av spark.
Så du må huske på at morkaken er ganske tykk, du kan vel sammenligne det med å legge en kotelett eller to mellom der du kjenner spark og der babyen sparker. Det skal litt styrke til får å slå gjennom like hard  :)

Men selvfølgelig, er du i tvil, ring jordmor. Greit å få sjekket ut om en er urolig.

Her er det gså en rolig knøttebaby i magen....har alltid vært plget med myyye spark men denne gangen er det herlig rolig.....[:D]
Ennå er de så små at de snur seg som de vil og hvis den ligger å sparker innover kan det gå dager mellom du kjenner liv

Kjenner meg helt igjen i det du skriver, når jeg hører om alle her inne som kjenner masse bevegelser og spark så tenker jeg hmmmmm, hvorfor kjenner ikke jeg det? Syns og at jeg kjente mer bevegelse rundt de ukene som du snakker om og. Føler at jeg går rundt og stadig bekymrer meg om hu har det bra. Har vært på en ekstra sjekk på føden, men de kunne ikke finne noe unormalt. Hun kan være stille mange timer etter jeg har stått opp og jeg ser ikke så ofte sparkene utenpå, jeg har ikke morkaka liggende forran så det er ingen forklaring heller. Men jeg skjønner deg godt,ring føden og be om en sjekk, så kan det hende du blir LITT roligere iallefall:-) Må ærlig innrømme at jeg ikke ble veldig mye roligere av det da, men bittelitt hjalp det.

jeg har forsøkt alt. nå har jeg ikke kjent spark på 1 døgn, kanskje noen bobler, det kan være spark, men er ikke sikker [8|]

hadde jeg vært hjemme hadde jeg dratt på skjekk, men nå er jeg i Oslo, og har ikke med graviditetspapirene osv. Tenkte ikke over å ta de med.. Men alt er vel bra inni der. [:)] 

Babyen her i gården sparker og er aktiv veldig på natta. Og litt på kvelden...
Dette varierer mye fra dag til dag.

Ser i boka fra legen at en skal merke at fostret sparker daglig fra uke 28.....
Selv benytter jeg doppler for å sjekke når det er ganske rolig.
Farlig å sammenligne seg med andre , vi har jo alle sikkert en tendens til å gjøre det....
Babyen din har det nok helt fiiint, du har enda noen uker igjen før du skal kjenne det jevnlig...[:D]

Jeg har det også litt sånn.. Kjenner spark hver dag, men ikke sånne harde spark. En sjelden gang ser jeg magen hoppe litt, men det er sjeldent.. Samboeren har heller ikke kjent noe spark utenpå magen.. Men jeg kjenner jo liv hver dag, så er ikke bekymret.. Men hadde vært morsomt å kjent litt hardere spark og sprell fra lillejenta[:)] Får håpe det kommer etterhvert [:)]

Back
Topp