RLE -> KRLE

Blir litt imponert over at dere tror at det ikke er Kristendom i undervisningen i dag, for virker sånn på diskusjonen. Vi har faktisk masse kristendom, både i rle og historie. Forskjellen fra RLE og KRLE er at religionene ikke likestilles i undervisningen. Og de går tilbake til det samme som tar KRL. Og grunnen til at det ble fjernet var fordi Norge ble dømt av mennesketsrettsdomstolen i Haag og det sier litt.... Norge er dessuten ikke kristent land lenger, men har en kristen kulturarv, noe som er noe helt annet. Det å undervise masse kristendom ønskes spesielt av de kristne, og det sier da også noe. Flere blir ikke kristne av mer kristendom i skolen, men folk kommer til å få fritak. Og skolen har i dag ikke lov å drive med noe som gjør at noen kan søke fritak i Rle, egentlig... Men hva som gjøres derimot...hilsen læreren ;-)

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app

Vi har også en annen kulturarv som er eldre enn kristendommen, men en lærer rimelig lite om den norønne historien vår, og kulturen som var da. Tror ikke folk har noe imot at ungene lærer om kristendommen på skolen, jeg tror det er mengden som har noe å si og at den får mesteparten av fokuset. Ett relgionsfag burde ikke ha en favorittt, men like mye om alt. Poenget er vel at selv om det kanskje er ganske så uskyldig ment, så er det provoserende for en del som ikke er kristen. Og det blir feil.

Blir litt imponert over at dere tror at det ikke er Kristendom i undervisningen i dag, for virker sånn på diskusjonen. Vi har faktisk masse kristendom, både i rle og historie. Forskjellen fra RLE og KRLE er at religionene ikke likestilles i undervisningen. Og de går tilbake til det samme som tar KRL. Og grunnen til at det ble fjernet var fordi Norge ble dømt av mennesketsrettsdomstolen i Haag og det sier litt.... Norge er dessuten ikke kristent land lenger, men har en kristen kulturarv, noe som er noe helt annet. Det å undervise masse kristendom ønskes spesielt av de kristne, og det sier da også noe. Flere blir ikke kristne av mer kristendom i skolen, men folk kommer til å få fritak. Og skolen har i dag ikke lov å drive med noe som gjør at noen kan søke fritak i Rle, egentlig... Men hva som gjøres derimot...hilsen læreren ;-)

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app

Og sånn vil det fortsette å være, så tror ikke fritaksdelen vil bli innført igjen.

I praksis tror jeg det vil bety fint lite. Navnet endres og man får en prosentdel på hvor mye kristendom det skal være. Faget vil ikke bli mer forkynnende, men man vil få bedre kjennskap til det som har vært med på å forme vår kultur. Vet ikke om det var mange av dere som så debatten som var på NRK i går, men det er veldig mye i språket vårt som forutsetter at vi har en viss bakgrunnskunnskap om tradisjoner, historie, kultur og religion i eget land. Derfor synes jeg ikke det er noen big deal at dette skifter. Det er endringer i læreplaner hele tiden, hadde de villet at dette skulle skjedd i det stille hadde de kun endra læreplanen og latt navnet være som det er i dag.

Mitt hovedargument mot ikke å innføre dette og endre det er alle lærebøkene som sannsynligvis må byttes ut. Det kommer til å gripe godt inn i en del skoler og kommuners budsjetter.

Enig med deg! Vi får håpe det er mulig å få til det praktiske rundt dette på en oppegående måte. Et kompendie etc. Barna vil nok merke liten forskjell i praksis, men det er antakelig mye viktigere med signaleffekten dette gir om at Norge ikke har en annen "hovedreligion".

Utdatert? Hallo? Vend nesen ut i verden og vurder utsagnet ditt... Selvfølgelig skal barna lære om religioner? Så da bør man vel vurdere å kutte historiefaget også da, da dette er utdatert...skjedde jo for så lenge siden! :confused:

"men det er en stor del av historien og vi bør derfor lære om alle religionene ufavorisert av lærer." ta også les det jeg skrev igjen du, sier ikke at vi skal ta bort religionsfaget men om man skal lære om en religion favorisert ovenfor en annen kan det være opp til foreldrene!!

(OBS!HØRER EGENTLIG IKKE HJEMME I DENNE TRÅDEN, men det jeg mener med at religion er utdatert er ar det bare er lagde for og tjene penger og syre folk. folk sulter og kirken er den rikeste institusjon i verden.. kristendommen påstår at jorden ble skapt på 7 dager for 10 000 år siden og naturfag og hitorietimene lærer oss noe veldig annet! det er så mange historikere som levde da jesus antaglighvis skal ha levd, og ikke EN har nevnt han, og 300 år etter han visstnok skal ha dødd ble denne boka skrevet. men denne diskusjonen er for en annen tråd, ikke denne.)

Ja vi trenger historie på skolen og ja vi trenger å lære om religionene(for at historietimene skal være forstårlige), men det skal være lagt opp til at man skal danne sin engen mening.

Last edited:
Når jeg gikk på skolen hadde vi kristendomslære, var innom de andre såvidt, men vår lærer var 60 år og veeeeldig kristen. Vi sang salmer i timene og slikt.

Men verden utvikler seg heldigvis, og jeg syntes det var SÅ bra at alle lærte ALLE religionene, og like mye fokus på dem alle.

Går vi mot en tid hvor salmer synges i skoletimene, og "gud som metter liten fugl" før hver lunsjpause skal bli normalt igjen? Jeg håper ikke det.

Mener du sangen " o DU som metter liten fugl"

http://www.barnesanger.no/o-du-som-metter-liten-fugl.html

Jeg er mot at Norge ikke har statskirke lenger og jeg. Så synes godt de kan ta mer Kristendom inn i faget!

PS! jeg er ikke aktiv kristen...

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Hvorfor ikke? Det er jo faktisk kristendommen som er vårt lands religion. Helt ok med ytringsfrihet osv. Men hvorfor kan ikke nordmenn være stolt over religionen sin som andre land?
For meg som ikke er kristen så er det ingen grunn til å være stolt av den religionen, og jeg synes strengt tatt at landet burde være religionsnøytralt.

jeg synes at all religion er på vei ut, det er utdatert og det er ikke lenge før alt blir omtalt som mytologi (beklager til de tær jeg tråkket på) men det er en stor del av historien og vi bør derfor lære om alle religionene ufavorisert av lærer. selv fant jeg ut uten innvirkning av min kristene lærer eller min ikketroende mor at det ikke stemte over ens med faktaen vi fik servert på skolen. Jeg hadde da krl med ca like mye kristendom som de de foreslår nå på barneskolen, bortkasta tid og lære så mye om den ene religionen på skolen, det for være opp til den enkelte forelder! -mener nå jeg-

Hvis du mener religion er på vei ut så tror jeg ikke du vet mye om hva som skjer rundt deg altså. Kanskje ikke så lett å se hvis man holder seg borte fra det. Men de store menighetene og kristne samfunnene rundt om bare vokser og vokser .

Jeg liker det ikke. Skjønner selvfølgelig at det ikke er snakk om en visjon om å omvende grunnskolen ;) og det kommer sikkert ikke til å merkes noe videre heller. Jeg liker bare ikke tanken på at krdom skal få mer plass. Da blir det egentlig ikke en læring om alle religioner på likt grunnlag. Da blir plutselig en litt viktigere enn de andre.
Synes det er fint at kirke og stat er separat nå, en skole og en stat bør være bygd på etikk og kunnskap. Ikke mytologi

Synes det er kjempe flott:) og skjønner ikke hvorfor så mange er så imot det! Det er jo en trygg og god ting!

Hvis du mener religion er på vei ut så tror jeg ikke du vet mye om hva som skjer rundt deg altså. Kanskje ikke så lett å se hvis man holder seg borte fra det. Men de store menighetene og kristne samfunnene rundt om bare vokser og vokser .

"I perioden 2005-2009 var det en fordobling av antall utmeldelser av Den norske kirke, med 40 299 mot 20 491 utmeldelser i perioden 2000-2004.[21] Fra 2003 har tallet utmeldte økt med 3 600 utmeldelser per år frem til 2009 som det var 10 800 utmeldelser." tatt fra wikipedia men her er dems kilde: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10020370

i følge ssb sank antall døpe med 10% på bare 4 år og antall kristelige vigsler sank med 15,5%. hver eneste jeg kjenner som har giftet seg i kirken eller døpt ungen(f.eks min halvbror) sin har ikke vert kristne, de har gjort det av tradisjon. Jeg er enig med de at dåpsseremonien med unntak av det kristne er en koselig begivenhet og at vi mangler en god ateistisk/humanetisk e.l. erstatning for dåpen.

så jeg vet ikke helt jeg, kjøper ikke helt dit utsagn om at de bare vokser og vokser. folk må få være kristne om de vil, men de trenger ikke å bli prakka på det! barn tror naivt på det de blir fortalt at er sant, dessverre er det lærere som som lærer bort kristendom som at det er sant.

Var vanskelig for meg som liten på barnskolen og nærmest forsvare det at jeg ikke tror på kristendommen for min krl-lærer i møte med henne alene. for å slenge med noe som har med tema å gjøre...

"I perioden 2005-2009 var det en fordobling av antall utmeldelser av Den norske kirke, med 40 299 mot 20 491 utmeldelser i perioden 2000-2004.[21] Fra 2003 har tallet utmeldte økt med 3 600 utmeldelser per år frem til 2009 som det var 10 800 utmeldelser." tatt fra wikipedia men her er dems kilde: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10020370

i følge ssb sank antall døpe med 10% på bare 4 år og antall kristelige vigsler sank med 15,5%. hver eneste jeg kjenner som har giftet seg i kirken eller døpt ungen(f.eks min halvbror) sin har ikke vert kristne, de har gjort det av tradisjon. Jeg er enig med de at dåpsseremonien med unntak av det kristne er en koselig begivenhet og at vi mangler en god ateistisk/humanetisk e.l. erstatning for dåpen.

så jeg vet ikke helt jeg, kjøper ikke helt dit utsagn om at de bare vokser og vokser. folk må få være kristne om de vil, men de trenger ikke å bli prakka på det! barn tror naivt på det de blir fortalt at er sant, dessverre er det lærere som som lærer bort kristendom som at det er sant.

Var vanskelig for meg som liten på barnskolen og nærmest forsvare det at jeg ikke tror på kristendommen for min krl-lærer i møte med henne alene. for å slenge med noe som har med tema å gjøre...

Dette er bare statskirken! Det finnes mange andre kristne menigheter, og de vokser. Veldig mange kristne er ikke medlem av statskirken og døper heller ikke barna da dette ikke er bibelsk. .

Nå snakker jeg ikke bare om statskirken . Mange som melder seg ut av den og inn i en mindre menighet.

Og det med dåpen blir ihvertfall feil å regne med, for i følge kristen tro skal ikke et barn døpes fordi et barn ikke er stort nok til å ta et slikt valg. Mange kristne velsigner sine barn.

Jeg synes ikke noe om det nye KRLE-faget. Jeg synes det skal være RLE, med likestilt opplæring i de ulike religionene og livssynene og ikke minst ha en del etikk i faget. Dette vil ikke ekskludere eller favorisere noen. Skolen sitt ansvar er opplæring i all religion og livssyn og ikke minst diskusjoner og bevisstgjøring av etikk. Videre trosopplæring av sin egen religion, er foreldrenes ansvar og de fleste har egen trosopplæring av deres medlemmer. Slik er det i hvert fall i kirka her omkring, der er det eget trosopplæringsopplegg for barna fra 4 år og oppover i tillegg til søndagsskole ol.

Hva synes dere om mer kristendom inn i skolen på bekostning av andre religioner, livssyn og etikk?

Er det ikke litt rart/feil at faget skal ha med ordet "kristendom" i navnet, når det allerede har med ordet "religion"?

Hvordan er det å ta barna ut fra rle-faget? Blir det endring i dette nå eventuelt?

Jeg synes det er helt greit, rett og slett fordi det er endel av den norske kulturarven og tradisjonene våre. Man trenger ikke nødvendigvis tro på det likevel. Hva faget heter spiller ingen rolle for meg, men fint at kristendom har mer plass enn andre religioner.

Mitt håp er at folk skal åpne øynene sine og se hva som skjer i verden. Det vi har er en trygg og god tro og jeg tror grunnen til at det er så mange som er imot det er fordi di rett og slett blir litt skremt!
Den er jo litt forskjellig i fra andre religioner og krever ikke annet enn at man tror!
Synes det er kjempe fint for di barna som ikke har kristne foreldre at di kan få hørt om kristendommen en plass.

Kristendommen er hyggelig og koselig og alt dette, men syntes virkelig at et skolefag skal fokusere mer på det helhetlige bildet og ikke "velge sider" på den måten. Heldigvis er lærere ulike og noen lærer gjerne mer kristendom per i dag, mens andre tar like mye av hver.
Nå er det jo slik at lærerne MÅ følge kunnskapsløftet om de vil eller ikke.. har du selv vært borti lærere som hadde like mye undervisning om hver religion? Man kan dele inn årene litt som man vil, men om du tar like mye av hver religion ett år må du ha kun kristendom hele neste år (for å sette det litt på spissen)? Hadde jeg fått bestemme selv hadde jeg ikke gjennomført NOEN av fagene slik kunnskapsløftet sier, men nå er det en gang slik at det er det all undervisning skal bygges på.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Jeg synes ikke noe om det nye KRLE-faget. Jeg synes det skal være RLE, med likestilt opplæring i de ulike religionene og livssynene og ikke minst ha en del etikk i faget. Dette vil ikke ekskludere eller favorisere noen. Skolen sitt ansvar er opplæring i all religion og livssyn og ikke minst diskusjoner og bevisstgjøring av etikk. Videre trosopplæring av sin egen religion, er foreldrenes ansvar og de fleste har egen trosopplæring av deres medlemmer. Slik er det i hvert fall i kirka her omkring, der er det eget trosopplæringsopplegg for barna fra 4 år og oppover i tillegg til søndagsskole ol.
Da vet du jo lite om RLE, for også der er det hovedvekt av kristendom :-)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Jeg er "fullnorsk" og har konvertert til en annen religion, og jeg synes dette er et ENORMT skritt i feil retning. Jeg vet godt at RLE ikke har vært et nøytralt fag det heller, men bare det at kristendom gjeninnføres i navnet virker mer ekskluderende enn det det allerede var. Norge er ikke lengre et 'kristent land', og det er ikke et behov for å prøve å gjøre det til et kristent land heller. Norge er, slik jeg ser det, et moderne sekulært land, og bra er det. Jeg håper virkelig at når mine barn begynner på skolen så har politikere kommet til fornuften. Religionsfag har definitivt en plass i skolen, men da som f.eks. religionshistorie...

Back
Topp