Risten i komfyren...

Delia

Saman er ein mindre aleine
Desemberskatter 2016
Risten i komfyren... hvilken vei skal den være??

Meg og gubben diskuterer...[8D]

Kom an igjen jenter.... hjelp og stem i vei slik at vi kan få denne diskusjonen ut av verden en gang for alle!![8D][;)][:D][:D][:D] Og kom gjerne med innspill[:D]

skjønner ikke forklaringene dine jeg[8|]

ikke jeg heller
på min rist er det noen "ben" og de bruker je å ha nede

Alternativ nummer en. De "bena" på den er jo der for at når man tar rista ut av ovnen, så skal den settes på noe så det oppå risten skal bli avkjølet

Jeg setter den alltid inn sånn at den står litt opp fra sidene!! Grunnen til det er vel at det er det jeg er vant med hjemmefra...også er det veldig praktisk dersom man steker noe på rista og skal sette rista opp på ovnen når det man steker er ferdig - da blir ikke rista liggende nede på underlaget men kommer litt opp sånn at det blir luft under (hvis noen skjønte hva jeg mente med det jeg sa der..nesten så jeg ikke skjønner meg sjøl her[8D])

Gubben snur den forresten andre veien når han steker noe! Kanskje det er den "riktige" måten å gjøre det på, hva vet jeg!?!

Eh... Det kommer an på hva jeg steker.[8D] Den skal vel være opp, sånn egentlig... Eller?[8|] Hehe, aner ikke egentlig.
Bare tenker på når man tar ut rista og maten skal avkjøles, så er det vel ganske ugunstig å ha selve rista ned. Kommer lite luft under da.

ORIGINAL: lenemor

skjønner ikke forklaringene dine jeg[8|]

Hehe.. aner ikke hvordan jeg skal forklare det...[8D] Alt.1 så blir det sli at når den står inne i ovnen er sidene som man plasserer inn i ovnen høyere enn selv flaten på risten.. men da er avstiverene oppå.
Alt.2 så er flaten høyere enn sidekantene...
Togduan????[8D][;)]

Når man har vanlige langpanner for eksempel så blir jo de brukt som alternativ 1 hvis dere skjønner!?!?![:D] Da henger selve flaten lavere enn sidene[;)]

ORIGINAL: Delia

Når man har vanlige langpanner for eksempel så blir jo de brukt som alternativ 1 hvis dere skjønner!?!?![:D] Da henger selve flaten lavere enn sidene[;)]

jeg skjønner godt hva du mener [:D] og jeg stemte alternativ to, av samme årsaker som de over (avkjøling)

rista skal ligg sånn at sveiste/lodda sømmer får minst belastning!

ORIGINAL: Bdancer

med avstivere mener du de tversovergående? for maten skal jo ligge på den siden der det er rett "flate" av sånne griller. Noen har ikke disse. Noen har griller som går ned i en V i de 4 hjørnene, disse fungerer som ben når du setter den fra deg. Noen rister er også helt rette altså uten at de går hverken opp eller ned. Jeg setter risten inn slik at den "henger". Men om noe skal avkjøles på benken så ser jeg fordelen med å snu den slik at rista står på benken med disse sidene.

Ja ser den[&:][8D] Her er avstiverene tversovergående ja... Og JEG og liker å bruke den som du sier at den henger, men andre veien til avkjøling etc. Er bare det at gubben henger seg opp i at avstiverene er da på oppsiden... men når man setter den inn den veien han mener føler jeg jo at man må balansere maten forsiktig ut for at den ikke skal skli av...?[8D]

Back
Topp