Risikoyrker?

Veronica_82

Forelsket i forumet
Noen her som jobber i risikoyrker som politi, maler, institusjon ol? Jeg jobber på en ungdomsinstitusjon i barnevernet. Akkurat nå er det en rolig gjeng med ungdommer som bor der og faren for utagering og mot personal og ungdommene er minimal.

Jeg er litt bekymret for hva som skjer om det kommer noen skikkelige hissigpropper snart. Snakka med NAV og der sa de at det finnes noe som heter svangerskaps permisjon Det er om det er utrygt for meg/fosteret å fortsette i jobben. Men hvem vurderer sikkerheten? Ettersom jeg skjønte er det arb.giver og lege.. Noen med erfaringer rundt dette?

Spurte arb.giver litt om dette men fikk veldig utydelige svar. Der hadde ingen hørt om svangerskaps perm. Der ble folk sykemeldte om det ble uttygt/praktiskå være der. Er vanskelig å tilrettelegge for meg. Jeg er ikke fast ansatt, tar kun ekstravakter som til nå har tilsvart 100% jobb. Sjefen sa og t jeg ikke fikk ta flere vakter om det ble slik at de andre som jobber sammen med meg føler det ubehagelig at jeg ikke kan gå inn i en volds episode. Jeg får heller ikke ta felre vakte rom jeg havner i en utagering og ikke griper inn. Så jeg sitter her og lurer på hva som er best å gjøre..

ta kontakt med jm og få deg en haste time hos henne... Si hva du føler og hva sjefen din har sakt... Jeg får svangeskaps perm framt til fødsel, pga mye bæring på jobben og pga fare for sa! så du burde vikelig gå inn i svangerskaps perm du oxo.. tenk om noen av ungdommene skulle slå eller sparke deg hard i magen[>:][X(][8|]

jeg vil faktisk annbefale deg å høre på kroppen din... Og ta en samtale med jm/lege

Vi jobber med det samme!! Jeg jobber som miljøarbeider på samme type institusjon[;)]

jeg avventer å ser på ungdommer som kommer inn - har tillitsvalgt som jobber på min avdeling som er VELDIG opptatt av at jeg ikke skal utsettes for noe jeg ikke skal utsettes for!! [;)]

Jeg tenker jeg tar vurdering med leder, håper på å kunne følge opp ungdom jeg er kontakt for så lenge som mulig... så får jeg viderefortelle det jeg snakker med leder om til lege og ta det derfra! [:)]

Kommer iallefall ikke til å utsette den lille for utageringer! [:)]

Jeg jobber i risikoyrke og har forstått det slik at hvis arbeidsgiver ikke har mulighet til tilrettelegging ( dem har krav på seg til å prøve tilrettelegge) så har man krav på svangerskapspenger. Det er et skjema som må fylles ut som er på NAV-kontorer, finnes sikkert på nettet og tipper jeg. Dem som avgjør om du har risikoarbeid er arbeidsgiver og legen (jm kan sikkert uttale seg istedefor lege hvis du ønsker det).

NAV sier: "Svangerskapspenger for den som arbeider i et risikofylt arbeidsmiljø.
Dersom du har et arbeid som etter lov eller forskrift anses som risikofylt for gravide, har du rett til fødselspenger i graviditeten såfremt ikke arbeidsgiver ikke kan omplassere deg i annet og mer egnet arbeid. Svangerskapspenger tilsvarer fødselspenger og gis fram til tre uker før forventet nedkomst der fødselspengeperioden starter på vanlig måte."

Hos deg så blir det ei ekstra hake at du ikke er fast ansatt, og de "truer" deg med å ikke få vakter hvis du ikke kan gjøre jobben 100 %. Jeg skjønner at arb.giver må forvente at kollegaer gir 100 % , spes i situasjoner med vold der eks kollega blir truet. MEN jeg veit faktisk ikke hvilke krav du har på tilrettelegging når du ikke er fast ansatt/ er i vikariat...ville ringt lokalt NAV-kontor å hørt..

I min jobb så har ikke arbeidsgiver noen anledning til tilrettelagt arbeid. Enten er jeg på jobb eller så er jeg ikke...derfor har et team; tillitsvalgt, overordnede lege på arbeidsplassen ++ bestemt hvor lenge det er forsvarlig at gravide jobber der. De har kommet frem til uke 16, så fra uke 16 får jeg svangerskapspenger. Det skal tilsvare den samme lønna du ville ha fått hvis du var i jobb frem til fødselen.

Det er ikke no god følelse å være redd for hva som potensielt kan skje en arbeidsdag og hvilke konsekvenser det kan få for lille smurfen.. så stå på og spør lege/jordmor/NAV. Håper det ordner seg for deg og lykke til! [:D]

Jeg er i en kjempediskusjon med NAV, lege, gyn og jordmor angående dette............ og iom at jeg er arbeidsgiver selv og ansatt i eget firma er det ekstra innviklet så det er sysselsatt en av norges fremste eksperter på det med lover og regler ang dette i mitt tilfelle.

det er din lege/jm som bestemmer/vurderer din situasjon og risiko i samarbeid med deg, skjemater finner du hos arbeistilsynet og lege/jm fyller ut dette og du tar det med til arb giver som er pliktig til å vurdere og tilrettelegge for deg, kan han ikke tilrettelegge så skriver han dette og skjemaet blir levert hos NAV.

dette er en kjempemulighet for oss som ikke er syke, men er altfor ukjent for mange leger og litt komplisert, så mange velger å symelde i stedet (det er FEIL).
jeg mener dette er en kjempemulighet som burde vurderes tidlig i et svangerskap for å forebygge evnt skader/sykdom, men iom at dette er litt ukjent for mange leger enda så tror jeg en sånn vurdeing av type risikoarbeid går veldig mye på trynefaktor.........................

Lykke til, jeg skal i en ny diskusjon på mandag............. [8|][8|][8|]

Tusen takk for mange flotte svar. Kan se ut som om arb.giver min ikke er helt oppdatert på hvordan det er for gravide. Han hadde nemlig aldri hørt om svangerskaps permisjon. Trenden på jobben har vært å sykemelde seg når det kommer utagerende ungdom eller jobben har blitt for tøff på andre måter. Jeg akter ikke å sykemelde meg når jeg ikke er syk. Skal ha møte med avd.leder i morgen, så da skal jeg si ifra om mulighetene. Sikkerheten min blir uansett fortløpende vurdert av henne og meg selv. Tror nok det blir permisjon ganske snart. Det er allerde en kollega som har sagt at det er ubehagelig å vite at jeg er gravid... Sånn som ungdomsgruppa ser ut nå er et ingen risiko da..men ingen vet hvem som kommer neste gang vi har et ledig rom.

går dere flere på samtidig og sånn eller...?

der jeg er er det også rolig nå - men INGEN som syns d er ubehagelig at j er gravid.. de er mer at de passer på at jeg ikke gjør ting jeg ikke skal...[:)] Vi går masse alene også... er to 5 timer i løpet av døgnet...

eg jobbet tidligere i barne og ungdomspsykiatrisk inst, og der slutter alle gravide å arbeide i miljøet når de er gravide pga risiko. Veldig mye utagering osv  der.

De gravide jobber dermed på  kontoret med kontoroppgaver, og mottar svangerskapspenger i den tiden.

http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Svangerskapspenger

hmmm i følge nav så er det jeg jobber som risiko...
har masse tunge løft på jobben, MEN det går ann å tilrettelegge...
så jeg utfører kun tunge løft om jeg ABSOLUTT må...

Back
Topp