Risikosvangerskap

her er jeg

Forumet er livet
Oktoberskatter 2014
Noen som har erfaring med det?
Hvilken ekstra oppfølging får man og hvor starter man?
Det har vært noe med alle svangerskapene mine og jeg ser for meg at dette kan bli ganske risikofylt.
Veldig usikker på om jeg tør dette her.

Jeg har ikke erfaring med det, da jeg ikke har barn fra før. Men nå er jeg i et risikosvangerskap, planlagt i samarbeid med leger. Hva man får av oppfølging kommer vel an på hva slags risiko det er snakk om. :happy: I ditt tilfelle ville jeg kontaktet fastlegen og forhørt meg.:Heartpink

Jeg har ikke erfaring med det, da jeg ikke har barn fra før. Men nå er jeg i et risikosvangerskap, planlagt i samarbeid med leger. Hva man får av oppfølging kommer vel an på hva slags risiko det er snakk om. :happy: I ditt tilfelle ville jeg kontaktet fastlegen og forhørt meg.:Heartpink
Takk! Har akkurat bestilt time hos fastlegen

Men leit at du sitter med tanken om du tør dette her:Heartpink Kan jeg spørre hva du er redd for?

Men leit at du sitter med tanken om du tør dette her:Heartpink Kan jeg spørre hva du er redd for?
Ja, det er mye. Forholdet er relativt nytt, men jeg har vært klar på at jeg ikke vil ha flere barn. Han vil gjerne ha flere.
Jeg er ikke akkurat ung og det har vært problemer i alle svangerskapene mine. Alle har kommet på langt på overtid og en ble satt igang. En var livløs ved fødsel pga navlestrengen rundt halsen. Delvis løsnet morkake har det og vært. Alle har sittet fast på en eller annen måte.
Har hatt bekkenløsning med alle og i siste svangerskapet så kom diagnosene på løpende bånd. Var sengeliggende i 8 måneder. Nedsatt glukosetoleranse og så var det noe greier med leveren i tillegg til en del andre ting.
Huff! Dette høres jo ut som skremselspropaganda!! Beklager! Det skal sies at det har gått fint med alle barna❤️

Med den historikken tror jeg hvertfall du kommer til å få god oppfølging hvis du bestemmer deg for å beholde :Heartbigred

Med den historikken tror jeg hvertfall du kommer til å få god oppfølging hvis du bestemmer deg for å beholde :Heartbigred
Ja, det vil jeg tro. Fikk time hos fastlegen 2 dager etter at jeg bestilte time. Fastlegen min er ekstremt opptatt, så det kan jo tyde på at hun vil ha meg raskt inn. Veldig spent på hva hun kommer til å si...

Jeg kan heller ikke forstå annet enn at du må få god oppfølging når har opplevd slike ting før. I tillegg til fastlegen ville jeg også snakket med jordmor om det, de har jo et annet perspektiv og kan ofte være fine å snakke med. Du kan jo be om en tidlig samtale.

Jeg har risikosvangerskap x 4 - Ivf baby, alder, keisersnitt, og blodpropp i morkaka forrige svangerskap. Sønnen min ble født på termin, men dysmatur.
Jeg får ekstra ultralyd i uke 24, 28, 32, 36, 38, samt at jeg får ikke gå til over termin, så blir satt i gang før termindato :) Det var jordmor på OUL som sa at jeg skulle ha denne oppfølgingen. Jeg har gått på Albyl-e siden innsett av egg, pga blodpropp

Jeg har også risikosvangerskap. Mistet flere ganger i uke 18/19, og fikk en liten gutt i uke 27+2 i 2020. Har kort/svak livmorhals så skal få Cerclage etterhvert. Blir fulgt opp av fastlegen og gyn. Sist SV. skap var jeg innlagt fra uke 18, fordi gyn ville ha meg til observasjon siden vi hadde mista så seint i svangerskapet tidligere.

Hvilken oppfølging man får avhenger jo litt av hva som gjør det til risikosvangerskap. Om det er alder, bmi, flerlinger, svdia, livmorhalssvikt osv. Jeg ble fulgt opp sist svangerskap med kontroller ofte, hver 2-3 uker fra uke 8 og ekstra trivsels/vekstkontroller på sykehuset i uke 24, 26 og 28

Som de sier så spørs det hva risikoen er, legen din vil nok henvise deg til sykehuset som vil sette opp kontroller ut i fra behovet ditt. Vil si de er veldig flinke på oppfølging, egentlig over hele Norge.
Jeg har ikke hatt noen risikosvangerskap, foruten premature rier og kort livmorhals sist svangerskap. Ungen ble født til termin.

Hvilken oppfølging man får avhenger jo litt av hva som gjør det til risikosvangerskap. Om det er alder, bmi, flerlinger, svdia, livmorhalssvikt osv. Jeg ble fulgt opp sist svangerskap med kontroller ofte, hver 2-3 uker fra uke 8 og ekstra trivsels/vekstkontroller på sykehuset i uke 24, 26 og 28
Her er det høy alder, høy bmi, lavt stoffskifte (det er for så vidt under kontroll) og erfaringer fra forrige svangerskap. Var sengeliggende i 8 måneder. Nedsatt glukosetoleranse, begynnende svangerskapsforgiftning og mye annet greier

Har risikosvangerskap denne gangen også i og med at jeg (fortsatt) har høy BMI. Sist fikk jeg ekstra ultralydkontroller av den grunn for å sjekke vekst, og det blir vel likt nå også.

Back
Topp