Risikosvangerskap..?

Ungmamma2020

Andre møte med forumet
Noen som er kjent med hvorvidt astma er risikosvangerskap? Sliter også mye med nyrebekkenbetennelse, om det også faller inn under kategorien risikosvangerskap?

Ved et evt risikosvangerskap vil man få tilbudt TUL/andre tester?

Sniker
Har ikke inntrykk av at verken astma eller nyrebekkenbetennelse setter deg i kategorien risikosvangerskap, men det beste er vel egentlig bare å spørre legen.

Tror ikke det i seg selv går som risikosvangerskap nei. Men med mye plager med nyrebekkenbetennelse kan det jo være du trenger noe mer oppfølging. Det igjen er ikke synonymt med tidlig ul

Jeg har astma og aldri fått beskjed om at det medfører at svangerskapet regnes som risikosvangerskap. Fastlegen min var tydelig på at det er viktig å behandle astmaen riktig slik at jeg ikke får anfall — det er langt farligere for barnet enn medisinene. Siden 2016/2017 da jeg gikk gravid har de også blitt flinkere med å si hvilke medisiner som er ok. Jeg hostet helt ekstremt mye på slutten, men fikk ikke ta mer medisiner, men det ville jeg trolig fått nå. En venninne av meg med astma, som fødte i november, fikk beskjed om å slutte med alle medisinene sine, men det var en inkompetent lege da. Pga astmaen tok jeg alle mine kontroller hos legen og droppet jordmor, da fikk vi fulgt opp astmaen jevnlig. Måtte for øvrig bruke litt ekstra medisiner under fødsel, ble tungt å puste riktig, for å si det sånn. :p

Back
Topp