Risikosvangerskap

XuperB

Forumet er livet
Himmelbarn
Junilykke2018
Julegavene 2019
Januarlykke 2020
Maisløyfene 2024
Er det flere her som vet de har risikosvangerskap? Hva gjør at det er et risikosvangerskap, og vet dere hvilken oppfølging dere skal ha?

Risikosvangerskap pga overvekt
Vet ikke hvilken oppfølging det evt. blir da har ikke vært på første kontroll enda.

Risikosvangerskap pga overvekt
Vet ikke hvilken oppfølging det evt. blir da har ikke vært på første kontroll enda.
Når er det risiko på grunn av overvekt?? Jeg er 168 og veier 85 kg, men det tilsvarer akkurat fedme i bmi:sorry:.

Risiko pga overvekt, men mest på grunn av at vi mistet i nesten uke 22 pga livmorhalssvikt hos meg. Legene ønsker å operere inn en cerclage (sting rundt livmorhalsen) fra uke 13-14, med progesteronstøtte fra uke 16-32. Skal på TUL fra uke 8 for å få bekreftet liv og for planlegging av operasjon. Etter operasjon skal jeg til jevnlig kontroll av livmohals, spesielt i de mest kritiske ukene 21-27, dersom de skulle se livmorhalsen svikter blir jeg overført til universitettsykehuset i landsdelen for å prøve å stoppe utviklingen. Skal også få samtaletimer på jordmor poliklinikk for den mentale biten. Hvor ofte det blir ultralyd av livmorhals vil være avhengig av hvordan den oppfører seg, og som legen sa - hvor ofte jeg er komfortabel med det. Ellers tenker jeg å gå til jordmor på helsestasjon for de andre timene, jeg sendte mail til henne jeg gikk nå sist, og hun svarte i kveld med at jeg var hjertelig velkommen dit og at de skulle tilby meg masse støtte og oppfølging derfra også om jeg trengte det. Så jeg føler meg ganske ivaretatt til nå iallefall<3 Jeg skal prøve å ikke spamme den dette forumet, men tror nok jeg vil ha behov for å lufte tanker og følelser etterhvert som tiden går:)

Risiko pga overvekt, men mest på grunn av at vi mistet i nesten uke 22 pga livmorhalssvikt hos meg. Legene ønsker å operere inn en cerclage (sting rundt livmorhalsen) fra uke 13-14, med progesteronstøtte fra uke 16-32. Skal på TUL fra uke 8 for å få bekreftet liv og for planlegging av operasjon. Etter operasjon skal jeg til jevnlig kontroll av livmohals, spesielt i de mest kritiske ukene 21-27, dersom de skulle se livmorhalsen svikter blir jeg overført til universitettsykehuset i landsdelen for å prøve å stoppe utviklingen. Skal også få samtaletimer på jordmor poliklinikk for den mentale biten. Hvor ofte det blir ultralyd av livmorhals vil være avhengig av hvordan den oppfører seg, og som legen sa - hvor ofte jeg er komfortabel med det. Ellers tenker jeg å gå til jordmor på helsestasjon for de andre timene, jeg sendte mail til henne jeg gikk nå sist, og hun svarte i kveld med at jeg var hjertelig velkommen dit og at de skulle tilby meg masse støtte og oppfølging derfra også om jeg trengte det. Så jeg føler meg ganske ivaretatt til nå iallefall<3 Jeg skal prøve å ikke spamme den dette forumet, men tror nok jeg vil ha behov for å lufte tanker og følelser etterhvert som tiden går:)

Så bra at du får så god oppfølging! Vet du hvorfor du fikk svikt sist? Er du konisert?

Når er det risiko på grunn av overvekt?? Jeg er 168 og veier 85 kg, men det tilsvarer akkurat fedme i bmi:sorry:.

BMI over 30 regnes som risikosvangerskap mener jeg, får da bl.a fort ikke føde i badekar. Var 85kg med nr1.

Med nr2 sist fikk jeg ekstra ultralyder. Jeg spurte på UL hva grunn var for at jeg fikk så mange UL, veldig koselig men var det trygt for barnet liksom. Der på UL fjerde runde fikk jeg vite at det sto pga svangerskapsdiabetes forrige gang, noe som ikke stemte. Fødte prematur uke33+3 første. Hadde tidlig vannavgang og fødte naturlig. Hadde høyt blodtrykk, hypertensjon. Det ble testet etter svangerskapsdiabetes/ svangerskapsforgiftning osv når jeg ble lagt inn uke 33. Fastlegen mente hun måtte ha skrevet feil i journalen ved at hun måtte hatt opp en annen gravid kvinnes info oppe eller noe. Uproft!

Så bra at du får så god oppfølging! Vet du hvorfor du fikk svikt sist? Er du konisert?

Er ikke konisert, så de kunne ikke si noe om årsak. Men jeg var på sykehuset i mars på oppfølgingstime og da målte legen livmorhalsen min og sa den var litt kort og at det kunne ha bidratt. Men han sa også at det var litt feil å måle livmorhals når man ikke er gravid, for det er ikke helt korrekt. Så det hele er et mysterium.

Vi har relativt lik BMI da, og vekta er ikke en årsak til at mitt svangerskap regnes som risiko i alle fall. Jeg trodde den grensa var på over 35? BMI-grensa altså.

Jeg har bmi over 30 å mitt svangerskap ble ikke sett på som risikosvangerskap.. hmm.. så rart!

Er det flere her som vet de har risikosvangerskap? Hva gjør at det er et risikosvangerskap, og vet dere hvilken oppfølging dere skal ha?

Har du?

Jeg har, skal starte på albyle i uke 11. Og inn til sykehus på kontroller i uke 13-15-20-24 osv:)
Dette Pga hellpsyndrom i forrige svangerskap.

Jeg har risikosvangerskap da jeg hadde morkakesvikt som endte i dødfødsel i første svangerskap. Svikten startet dessverre så tidlig og var så alvorlig at det ikke ble oppdaget, før jeg dro inn for å sjekke at jeg ikke lenger kjente liv. Mista i uke 24. Alle svangerskap etter det vil bli regna som risikosvangerskap, og jeg får omtrent så tett oppfølging som jeg har behov for - men i utgangspunktet to TUL og deretter hver fjerde uke fra uke 24 (OUL kommer utenom). Sist hadde jeg ca 3-5 uker mellom alle TUL og aldri mer enn 4 uker mellom vekstestimeringene. Gikk også på blodfortynnende, og det skal jeg denne gangen også.

Last edited:
Jeg har bmi over 30 å mitt svangerskap ble ikke sett på som risikosvangerskap.. hmm.. så rart!
Nei, får se hva de gjør med meg denne gang. Men jeg syns det er stor forskjell på folk og bmi. Joda jeg er overvektig, men føler at fedme er å ta i litt. Jeg fordeler kg godt på bryster, mage, rumpe og lår, så mange blir overrasket når jeg sier hva jeg veier !!

Nei, får se hva de gjør med meg denne gang. Men jeg syns det er stor forskjell på folk og bmi. Joda jeg er overvektig, men føler at fedme er å ta i litt. Jeg fordeler kg godt på bryster, mage, rumpe og lår, så mange blir overrasket når jeg sier hva jeg veier !!

Jeg har mest på hofter og rumpe.. skulle egentlig gå ned en del i vekt før jeg ble gravid igjen, men det rakk jeg ikke:p får heller ta det igjen neste år! :hilarious:

Jeg har mest på hofter og rumpe.. skulle egentlig gå ned en del i vekt før jeg ble gravid igjen, men det rakk jeg ikke:p får heller ta det igjen neste år! :hilarious:

Vi er i samme båt der! :hilarious:

Prøvd på vektnedgang i 4 år, men det gikk ikke så bra. Var vel nede i 80 kg, men 5 kg opp igjen siste året. Desto mer viktig denne gang at jeg ikke tar helt av under svangerskapet med spising, og definitivt ikke spise så mye tull på barseltreff :sorry:. Eneste som er kjipt med desember er at jeg ser for meg det blir lite trilleturer de første 4 mnd på grunn av snøen:inpain:.

Prøvd på vektnedgang i 4 år, men det gikk ikke så bra. Var vel nede i 80 kg, men 5 kg opp igjen siste året. Desto mer viktig denne gang at jeg ikke tar helt av under svangerskapet med spising, og definitivt ikke spise så mye tull på barseltreff :sorry:. Eneste som er kjipt med desember er at jeg ser for meg det blir lite trilleturer de første 4 mnd på grunn av snøen:inpain:.

Jeg spiste MYE sist, å gikk faktisk ikke opp særlig mer enn anbefalt :)
Ja, trilleturer blir det nok lite av i starten her også, snøen forsvant ikke før nå i Trondheim. Snødde sinnsykt mye en periode før snøen smelta. Jeg misliker snøen sterkt! Det eneste jeg anser som positivt er at den gjør vinteren lysere :P

En av fordelene med å bo på Vestlandet, regner ikke med at snø blir noe hinder for trilleturer her :hilarious:

Risikosvangerskap pga sykdom hos meg Krever derfor rett oppfølging Også ikke mindre enn 3 risikofaktorer for svangerskapsdiabetes, så det skal også sjekkes

Back
Topp