Risikosvangerskap?

Ellii

Blir kjent med forumet
Sommerfuglene 2017
Noen som har hatt det tidligere, eller fått beskjed om at dere kommer til å få det i neste svangerskap?
Jeg har fått den beskjeden ihvertfall (høyt bt), og at jeg må på svangerskapskontroller hos gynekolog - ikke bare fastlege eller jordmor. Når blir første kontroll da?.. :-) og hvor hyppige kontroller Har time hos lege imorgen. Får se om det blir henvisning da.

Last edited:
Kommer an på hvor risiko risiko er:) jeg hadde risikosvangerskap sist, men ikke så veldig risiko så fikk 3 ekstra kontroller på sykehuset

Har risikosvangerskap. Diabetes type 1. Skal til første kontroll neste uke og går ca hver 14. dag -en gang i mnd hele svangerskapet. :) Følte meg trygg og god når jeg skulle det samme sist. De vet hva de snakker om disse flinke legene! :D
Går på kontroll på fødepol. hvor jeg møter, jordmor, endokrinolog (diabeteslege), pluss de tar ultralyd hver gang. Superkjekt å få følge med på så mange ul, tror jeg hadde rundt 11 stk sist :)

Jeg fikk henvisning til gynekolog på sykehuset idag. Skulle bli kontaktet for å få time. Spennende :-) Får se hvor mange ekstra kontroller det blir ifht vanlig. Har jo "bare" høyt blodtrykk, men får se om det stiger ila svangerskapet eller om det holder seg stabilt. Tror jeg bestiller meg en tidlig ultralyd selv da, vet jo ikke når jeg får komme inn :-) tror jeg hadde 8 eller 9 ultralydundersøkelser i første/forrige svangerskap. De to første var pga at det var ivf-førsøk, en jeg betalte selv (3D), en var orinær ultralyd - og resten pga blodtrykket mitt og ekstra sjekk pga det.

Jeg er sniker: jeg hadde risikosvangerskap, og vil få det nestegang også. Jeg ble fulgt opp med UL en gang i måneden, og etter uke 29 hadde jeg UL annenhver uke. Samt blodtrykk og blodprøver. Spørs sikkert litt hva som er grunnen, og hvordan det ser ut underveis :-)

Har vel ikke egentlig blitt kategorisert som risikosvangerskap, men har blant annet høy BMI som dermed gir økt risiko for en del komplikasjoner. Har tidligere hatt tett oppfølging.

Jeg har risikosvangerskap og fikk derfor tul rundt uke 12 på gynekologisk og etter oul blitt følgt opp med ul (vekstkontroll) på føde poliklinikk hver 3-4 uke. Dette vil fortsette til hun kommer.

eg skal på kk i uke 13/14 oul og 32 evt mer im morkaken er dårlig dennegang å.

Hadde det sist pga høy bmi, hadde ett perfekt svskap og fødsel uten komplikasjoner:)

Hadde risikosvangerskap sist grunnet høy fødselsvekt på barnet. Oppdaget avviket i uke 30 og det ble jevnlige kontroller etter det. Da det er gener som har skyld i den høye fødselsvekten og ikke diabetes må jeg nok forvente det samme denne gangen også :/

Jeg har hatt risikosvangerskap begge gangene, og tipper det blir det samme denne gangen.
Jeg har født to barn som har vært dysmatur, og har hatt en ultralyd i uken siden uke 18. Jeg har fått beskjed om at jeg ikke kan få større barn, så det blir det samme igjen nå.

Back
Topp