Risikosvangerskap

winterberry

Gift med forumet
*MIA*
Er det noen flere her som har risikosvangerskap?

Jeg har ganske alvorlig anemi (Hb på 5.5) og fått vite at pga dette og ting som berører dette (bla veldig stor milt) så kommer ikke denne graviditeten til å bli særlig morsom.

Jeg er bekymret for lillen i magen og for hvordan alt kommer til å gå.

Noen andre med noen type komplikasjoner, og tankene deres rundt det?

Er vel i den risiko av å utvikle alvorlig svangerskapsforgiftning..
Forrige svangerskap fikk jeg noe som heter HELLP syndrom og holdt på å dø..

Ikke det samme som deg, men stadig noe som bekymrer meg veldig mye..
Spesielt hvis formen er dalende.. Er redd for å få svangerskapsforgiftning så tidlig at de må avbryte svangerskapet:/
Sjansen for å få HELLP igjen, er liten, men den er der..

Jeg har hjertefeil som kan slå ut ved selve fødselen, legen mente det var usannsynlig at noe skulle skje, men at vi skulle ha det i bakhodet. Er jo ikke farlig for fosteret (kan evt bli født med samme hjertefeil), men er mer farlig for meg.

Jeg har hatt svangerskapsforgiftning i begge mine tidligere svangerskap, så jeg skal følges tettere siste halvdel.

Jeg hadde sist svangerskapsforgiftning og polyhydramnion (alt for mye fostervann) så vil få tettere oppfølging på slutten... Trøster meg med at det gikk bra sist, selv om "alt" gikk galt i det svangerskapet, så da kommer jeg meg gjennom dette også :)

Hadde mye blødninger og premature rier forje gang så blir nok følgt bedre opp og skal jevnlig inn å måle livmorhalsen etter uke 20! håper baby vil holde seg inne til termin :-)

Jeg blir regnet som et risikosvangerskap, men blir litt på en måte 2-delt ift hva de vil komme til å fokusere mest på ift til oppfølging..

Det er gjentagelsesrisiko ift hva som skjedde i svangerskapet med førstemann, premature rier, og deretter sterke kynnere som påvirket livmorhalsen, så stor fare for prematur fødsel..(mye kan ha skyldtes at jeg haddr altformye fostervann) + delvis vannavgang da pga høyt trykk pga mye vann i uke 32/33..+ at morkake gav lite næring fom uke 32/33 og gjorde at babyen tilnærmet sluttet å vokse/ bke svakere i bevegelser ol..

Og ift svangerskapet med andremann,
Så mistet vi han pga at fostervannet forsvant.. låk litt, lite produksjon osv.. men det viste seg å være en uhyre sjelden kromosonfeil hos han.. så siden vi har hatt et barn med den kromosonfeilen så er sjangsen for at det skjer igjen litt høyere enn hos andre folk, selv om den ikke er arvelig..
Det at jeg lak litt fostervann men han, vet de ikke grunne til, men med historien til storebror så kan de ikke utelukke at det kan ha vært noe alla det.. men det fikk de heller ikke til å bekrefte, siden lillebror ikke var i magen helt frem til det samme punktet som da det skjedde med storebror..

Iallefall så skal jeg ikke jobbe dette svangerskapet, og ikke gjøre noe som helst som fremprovoserer kynnere/rier, skaper trykk i livmora.. samt at de skal ta hyppige ul for å sjekke livmorhalsen, ig mange prøver for å følge med på evt bakterievekst osv..
Vi har også fått tilbud om full sjekk ift kromosomer ol.. men vi har valgt å ikke ta de prøvene foreløpig, og kommer ikke til å ta de med mindre noen ul'er avslører at det begynner å gå i samme bane som hos lillebror...
Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Jeg har ingen komplikasjoner som de vet om, men jeg venter eneggede tvillinger som deler fostersekk og morkake. Tvillinger er regnet som risikosvangerskap i seg selv, men det blir ikke bedre av at de deler morkake og har en fare for å utvikle TTTS.

Veldig kjedelig for dere alle sammen å gå igjennom dette.
Men bra dere blir fulgt opp, og så er det litt greit å lese om erfaringene deres.

Jeg har Type 1 Diabetes og har dermed også et risikosvangerskap. Blir utrolig godt fulgt opp hos spesialister, de har et opplegg rundt dette som er mye mer omfattende enn jeg trodde på forhånd. Er sykmeldt nå for å oppnå optimal blodsukkerkontroll (jeg har en jobb som gjør det umulig å følge så nøye som jeg må gjøre nå). Får også tidlig ultralyd pga dette, skal dit i morgen :-) Håper lille bølla har det fint inn der :-)

Fikk alvorlig svangerskapsforgiftning med nr 1, men slapp unna med nr 2. Får alikevel ekstra oppfølging. Ble sist gang sykemeldt 100% ut svangerskapet fra uke 24 pga åreknuter i underlivet, og jordmor mener dette gjorde så jeg slapp unna svangerskapsforgiftninga.

Er imponert over alle dere her som har hatt tøffe opplevelser og tar risikoen på strak arm! Stor overvekt blekner i forhold til dette, så jeg kan ikke klage!
Virkelig noe å se opp til dere :) det må helst gå bra og jeg krysser fingrene for dere alle :)

Er tidligere gbs operert og hadde store blødninger fra uke 16-29 i forgje svangerskap med premature rier, lungemodningssprøyter og mange innleggelser på sykehuset.... (Han kom en uke før termin og var helt perfekt) De velger å følge meg ekstra opp på poliklinikken pga dette og regner det som ett risikosvangerskap..er også på svangerskapspenger allerede nå pga rygg og bekkenproblemer:(

Back
Topp