"Risikoer" i svangerskap, tar du noen?

Spes

Flørter med forumet
Julistrålene 2025 ♡
Hvilken "risikoer" tar du i svangerskapet? Og med risiko mener jeg ikke at det nødvendigvis er dokumentert farlig, men at det kanskje er anbefalt å for eksempel minimere eller etterhvert unngå.
For eksempel, spiser du lakris eller ingefær? Drikker du kaffe? Sover på ryggen? Trener du med høy intensitet? Osv.

Reduserer kaffe til 1-2 kopper om dagen. Har ikke hørt noe om at man så her tidlig i svangerskapet ikke skal sove på ryggen. Forrige gang unngikk jeg det ettterhvert. Trening i første trimester tenker jeg går fint som før så lenge det føles greit.

Trener som vanlig, men etter hvordan formen er. Gjort hvert svangerskap stort sett frem til termindatoen.
Spiser litt lakris snop på helg men det er ikke mange bitene, 3-4 smågodt biter, ellers ee det sjokolade :)
Drakk litt energidrikk helt i starten men det var før jeg viste jeg var preggo. Men snakk om 1 liten redbullboks på 4 dager :)

Ellers holder jeg meg unna kreatin, koffein og pwo mtp trening. Elsker jo spekemat men det er helt no go nå.
Sove på rygg/mage gjør jeg fint fortsatt, stopper seg selv etterhvert. Ellers ee bok jobben største risikoen, men det ee nok bare ett par uker til så blir jeg tatt ut.

Jeg spiser lakris, men kun to-tre smågodtbiter hver fredag. Trening gjør jeg også ganske intensivt i 1.- og 2. trimester. Hvor intensivt klarer man egentlig å pushe seg selv i 3. trimester? :joyful:

Spiser sushi (men det står på good listen i Norge) og fersk salami (som er salami for gravide, som jeg kaller det). Savner spekeskinke og myke oster :angelic:

Soving har jeg aldri tenk på! Å sove på ryggen i 3. trimester føles som å bli kvelt så gjør ikke det uansett. Da er gravidputen et must!

Må bare si at angående lakris så skal du spise ganske STORE Mengder før dette er noe å tenke på altså! Var gjort en studie her og da var vi oppi flere kilo i uka med panda pepe lakris :hilarious:

Takker for svar! Det er så beroligende å høre hva andre gjør. Skjønner både de som tar de største forholdsreglene, og de som er litt mykere i kantene.
Selv drikker jeg fortsatt en kopp (eller to) kaffe stort sett daglig - med ca god samvittighet :) Trener som før, og vet det er bra for både mor og barn. Men er fortsatt redd for at det skal ha negativ innvirkning.
Også har jeg en sperre på gjennomvarmet spekemat, selv om det egentlig er trygt :p

Jeg holder meg vel innafor på det meste tror jeg :) 1-2 kaffekopper om dagen, og det går greit da jeg egentlig ikke har lyst på mer (før kunne jeg drikke enorme mengder)!
Treningen holder jeg på, men er blitt litt mindre intens. Dette er kun fordi jeg kjenner meg litt daff og sliten. Så her lytter jeg til kroppen. Trener styrke og går mye tur.
Spiser kun spekemat om den er oppvarmet.
Også sover jeg som jeg vil:) det er jo ikke før mot 3. trimester at ryggsoving kan være problematisk uansett :)

Spiste nettopp et knekkebrød med rødvinspølse.. hadde smurt den rett før jeg gikk og testa :laughing002 Heldigvis tok jeg siste rest så jeg slipper å tenke mer på det før til sommeren^^

Back
Topp