Risiko med bruk av doppler?

Lumbago

Blir kjent med forumet
Dere som har og bruker doppler for å finne hjertelyd, har dere "forsket" litt på risikoen ved slik bruk? Jeg finner ikke så mye info om det, men i følge legen min skulle man visst være veldig forsiktig ved slik bruk. Hun fant hjertelyden på kontroll i dag, men stoppa med det samme og sa "sånn, nå skal ikke fosteret stråles mer på en stund"... Det samme sa ultralyd-legen.. Jeg har nå fått tilbud av en venninne til å kjøpe angelsounden (?) hennes, så da lurte jeg på om noen av dere andre har fått noen info om risiko ved slik bruk? Stoler ikke helt på infoen som følger med apparatet ang risiko, men syns det var vanskelig å finne info andre steder..

Har hørt at man kan stresse babyen men ikke noe mer. Hører på lyden hver tredje dag ca. Gjorde det forrige gang også.

Har ikke funnet noe på nett ang om det er skadelig eller ikke, men var på tidlig UL på torsdag, og da fikk jeg beskjed om at de ikke ville sette på hjertelyden, for det var skadelig med doppler "strålene" så tidlig i svangerskapet, det stresset hvis fostret blant annet. De gjorde de kun etter uke 12. Gjemte unna doppleren min etter det jeg hvertfall, skal ta den frem igjen i uke 13. Skremmende hvis det stemmer, og det ikke er opplyst mer om det. Dette er jordmødre som jobber på St. Olavs, så tror de vet hva de snakker om. :)

Jeg har også lest at det stråler, og at man helst ikle bør bruke den så ofte.
Jeg leser jo at "alle" har det her, og jeg blir jo en smule misunnelig, men jeg vil unngå å stresse den lille jeg. Det får holde med ultralyd hos jordmor som er ekspert på dette.

Det er i allefall ikke stråling, men lydbølger som er i hjemmedoppler i allefall.
Jeg har bare funnet fjas på nettet egentlig, 'jordmoren min sier at man koker hjernen til babyen' og annet tøv. Koker man hjernen til babyen, så koker man sine egne innvoller også.

De skal være CE og FDA godkjente, og trygge å bruke med måte.

Er man redd for stråling hadde jeg vært mere bekymret for å ha mobiltelefon i lommen.

Det er i allefall ikke stråling, men lydbølger som er i hjemmedoppler i allefall.
Jeg har bare funnet fjas på nettet egentlig, 'jordmoren min sier at man koker hjernen til babyen' og annet tøv. Koker man hjernen til babyen, så koker man sine egne innvoller også.

De skal være CE og FDA godkjente, og trygge å bruke med måte.

Er man redd for stråling hadde jeg vært mere bekymret for å ha mobiltelefon i lommen.
;)

Vet leger ikke ønsker at gravide skal bruke det pga stress over å ikke finne hjertelyden, jeg hører etter hjertelyden svært sjeldent, men bruker den som et verktøy dersom jeg kjenner lite eller ingen aktivitet i magen (når jeg er så langt på vei).

Hmm... Tror ikke vi "koker" ungen i alle fall, men blir jo litt skeptisk når to leger sier det samme.. doppleren til fastlegen min (hun jeg var hos i dag) er for øvrig samme som til hjemmebruk. Er for øvrig ikke så superbegeistra i å ha mobilen i lomma heller jeg da ;) Ikke at jeg er redd for koking her heller, men det er jo en stråling som ikke er 100% kartlagt enda..

Legen min ville ikke lete lenge etter hjertelyd pga at man ikke helt vet om det et skadelig eller ikke, så da synd hun det var bedre å være føre var.

Ja
Hmm... Tror ikke vi "koker" ungen i alle fall, men blir jo litt skeptisk når to leger sier det samme.. doppleren til fastlegen min (hun jeg var hos i dag) er for øvrig samme som til hjemmebruk. Er for øvrig ikke så superbegeistra i å ha mobilen i lomma heller jeg da ;) Ikke at jeg er redd for koking her heller, men det er jo en stråling som ikke er 100% kartlagt enda..
Ja jeg bruker ikke mye doppler altså, vil ikke ta unødvendige sjanser. Men jeg mener at når det er godkjent og såpass utbredt som det er, så ville det kommet ut om det ikke var trygt. Men viktig å bruke alt med måte!

Ja
Ja jeg bruker ikke mye doppler altså, vil ikke ta unødvendige sjanser. Men jeg mener at når det er godkjent og såpass utbredt som det er, så ville det kommet ut om det ikke var trygt. Men viktig å bruke alt med måte!

Ja, det skulle man nok trodd:) Kanskje det bare er førevar-prinsipp.. men blir jo litt skeptisk når legene sier slik.. CF og FDA-godkjenning sier meg lite.. vil du forklare? :)

Jeg har hørt at den skal brukes med forsiktighet...
Hadde jeg hatt en doppler så hadde jeg bare brukt sen hvis jeg følte noe var galt og trengte en bekreftelse Evt.

Jeg har ikke det, og skal aldri ha det! Føler jeg noe er galt, har kjent lite liv osv, så tar jeg heller en tlf til føden/jm.
Selv om en finner hjertelyd med doppler, så er en ikke 100% garantert at alt er bra uansett!
Nattens lille moralpreken :p

Tenker ikke spesielt på stråling, om man skal tenke på stråling, så må man skaffe seg heldrakt fra NASA uten å bruke doppler også. Sterk stråling er det overalt. Jeg tenker på at det stresser ungen masse unødig, at det kan påvirke uheldig. Har funnet hjertelyden 2 ganger i løpet av 10 dager, nå er den pakket bort.

Noen av dere sier den er godkjent og ikke noe farlig å bruke, men hvorfor får man ikke kjøpt den norske butikker da? Jeg personlig mener det er farlig hvis det stresser barnet så kommer ikke til å bruke det...

Noen av dere sier den er godkjent og ikke noe farlig å bruke, men hvorfor får man ikke kjøpt den norske butikker da? Jeg personlig mener det er farlig hvis det stresser barnet så kommer ikke til å bruke det...
Du får kjøpt i norske nettbutikker. Jeg ville ikke kjøpt på ebay f.els.

Det er visst ikke farlig å sjekke fort, men flere jeg har snakket med fikk beskjed av sine leger at den ikke skulle brukes for mye, da den gir fra seg stråler/bølger som stresser barnet!
Det bør ikke være bra å gjøre det selvom det selges i Norge og er "godkjent" osv.. Det er lov å selge tobakk og alkohol også, som er skadelig i mengder!

Tenker ikke spesielt på stråling, om man skal tenke på stråling, så må man skaffe seg heldrakt fra NASA uten å bruke doppler også. Sterk stråling er det overalt. Jeg tenker på at det stresser ungen masse unødig, at det kan påvirke uheldig. Har funnet hjertelyden 2 ganger i løpet av 10 dager, nå er den pakket bort.

det er ikke sikkert det er så fryktelig farlig å bruke doppler, men her har vi da flere innen faget som sier man ikke skal bruke det pga stråling... De samme personene sa ikke noe om bruk av NASAs romdrakt ;). Begge legene jeg var til brukte få sekunder før de slutta, med grunngiving i dette med strålingen.. og da syns jeg det er litt spesielt å lese om de som bruker lange stunder med hjemmeapparatene sine for å finne lyden... Jeg har jo som sagt hatt ønske om et slikt apparat, og da hadde jeg håpt at noen av dere "hjemmedopplere" hadde forhørt dere med deres jordmødre eller leger, eller sjekka litt opp om risikoen på andre måter, slik at jeg også kunne hvile meg på den infoen :D

Back
Topp