Risiko for SA veka for veka i %

Oioioi!

Forumet er livet
Oktoberskatter 2014
Desemberglede 2015
Fant denne statistikken ang spontanabort, og odsen er på vår side;)

25 – 30 % risiko fra unnfangelse
15 % sjanse fra ca. uke 3.
8 % sjanse fra uke 6.
5 % sjanse fra uke 8
2 % sjanse fra uke 9
mindre enn 1 % sjanse fra 12 uke.

Risikoen for spontanabort er;
200 % større om kvinnen trener mer enn 7 timer i uken.
81 % større om barnets far røyker mer enn 20 sigaretter om dagen.
73 % større om man ikke bor sammen med en fast partner.
72 % større om kvinnen har en BMI lavere enn 18,5.
66 % større om faren til barnet ikke er faren til kvinnens første barn.
60 % større om barnets far er over 40 år.
70 % mindre om man opplever morgenkvalme.
50 % mindre ved daglig inntak av frukt og grønnsaker.
40 % mindre om barnets far er under 25 år.
20 % mindre ved daglig inntak av sjokolade.

Risikofaktorer;
to eller flere foster,
ubehandlet diabetes,
Polycystisk ovariesyndrom,
høyt blodtrykk,
alvorlige tilfeller av lavt stoffskifte,
røde hunder,
chlamydia,
mor røyker,
far røyker,
mor er over 35 år

Fant denne som har et estimat for dag-til-dag, du legger inn datoen for starten på siste mens eller 14 dager før unnfangelse. Da fikk jeg korrekt uke+dag lyst opp i gult.

Jeg er idag 4+6 og min sjanse for å miste er 18,9% eller 81,1% sjanse for at det skal gå bra! ❤️

Det er et litt dystert tema, men for min del liker jeg å ha det litt klart...

http://spacefem.com/pregnant/mc.php?m=4&d=6&y=15

-ifølge den der så er jo risikoen for sa ikke større i uke 9 enn i uke 12, så da er det jo rent merkelig at vi alle holder pusten til uke 12, uke 9 er likt, uke 8 i praksis det samme.

Den der gjør meg kvalm. Helt greit med ukesprosenten, men det der andre fremstår som uvitenskapelig. Hva vil feks. 7 timer trening i uken si? Da har altså jeg 45% risiko for å miste nå? Men så går det egentlig greit, fordi jeg spiser sjokolade og frukt hver dag?

OK. I dag irriterer jeg meg over den minste ting.

Den der gjør meg kvalm. Helt greit med ukesprosenten, men det der andre fremstår som uvitenskapelig. Hva vil feks. 7 timer trening i uken si? Da har altså jeg 45% risiko for å miste nå? Men så går det egentlig greit, fordi jeg spiser sjokolade og frukt hver dag?

Pust Ladybird, pust :)

Ved å eta sjokolade så senke du risikoen med 20 % av der du allerede e. Om da då e 10% sjanse for å mista, blir da berre 8% ved å eta sjokolade;)

Men selvfølgelig e sånne "fakta" å ta med ei klypa salt ;)

"66 % større om faren til barnet ikke er faren til kvinnens første barn."
hva skulle det å med saken å gjøre egentlig? kan jo ha 4 barn fra første til siste, så hvem som er pappan til første forstår jeg ikke skal ha så mye utslag....

er ikke slik at livmora står og " hei beklager, du kommer ikke inn, det var ikke du som befruktet egget for 6 år siden, så deg kjenner jeg ikke igjen, tilbake med han gammle!"

Nei. 45% MER.

45% av noen få prosent. Er enda færre prosent.

Også synes jeg mye av det der var litt for mye... Ta med en klype salt, og resten var "gni saltet inn" for ting bi ikke kan gjøre noe med. Min mann er ikke under 24 år. Og godt er det, tenker jeg. Jeg er jo 35, (og det et jo galt i seg selv) og vi er jevngamle. Han et i det minste far til alle mine barn, også han som snart er sju (derav fint at mannen ikke er under 24)

Men altså, 45% større, når den er 10% fra før er 14,5% og altså ikke sååååååå stor effekt. Og mindre dess lenger vi kommer.

Men sju timer i uka var jo ikke mye, for dem som faktisk trener, og det trodde jeg var anbefalt.

Pust Ladybird, pust :)

Ved å eta sjokolade så senke du risikoen med 20 % av der du allerede e. Om da då e 10% sjanse for å mista, blir da berre 8% ved å eta sjokolade;)

Men selvfølgelig e sånne "fakta" å ta med ei klypa salt ;)
Hehe, har roet meg nå : D

Jeg skal begynne å spise sjokolade med god samvittighet ;-)

Og frukt. Jeg spiser vel alltid et eller annet frukt eller grønt på en dag da, så det går jo greit

Fant denne statistikken ang spontanabort, og odsen er på vår side;)

25 – 30 % risiko fra unnfangelse
15 % sjanse fra ca. uke 3.
8 % sjanse fra uke 6.
5 % sjanse fra uke 8
2 % sjanse fra uke 9
mindre enn 1 % sjanse fra 12 uke.

Risikoen for spontanabort er;
200 % større om kvinnen trener mer enn 7 timer i uken.
81 % større om barnets far røyker mer enn 20 sigaretter om dagen.
73 % større om man ikke bor sammen med en fast partner.
72 % større om kvinnen har en BMI lavere enn 18,5.
66 % større om faren til barnet ikke er faren til kvinnens første barn.
60 % større om barnets far er over 40 år.
70 % mindre om man opplever morgenkvalme.
50 % mindre ved daglig inntak av frukt og grønnsaker.
40 % mindre om barnets far er under 25 år.
20 % mindre ved daglig inntak av sjokolade.

Risikofaktorer;
to eller flere foster,
ubehandlet diabetes,
Polycystisk ovariesyndrom,
høyt blodtrykk,
alvorlige tilfeller av lavt stoffskifte,
røde hunder,
chlamydia,
mor røyker,
far røyker,
mor er over 35 år

Må si jeg likte mange av disse punktene..
Først ble jeg litt irritert:
" 66 % større om faren til barnet ikke er faren til kvinnens første barn..."
For nå tull, liksom :o

Men så leste jeg lengre ned..:
" 70 % mindre om man opplever morgenkvalme.."
Og
" 20 % mindre ved daglig inntak av sjokolade.."

Så jeg skal være glad hver morgen for denne kvalmen, og spise sjokolade med GOD samvittighet

Må si jeg likte mange av disse punktene..
Først ble jeg litt irritert:
" 66 % større om faren til barnet ikke er faren til kvinnens første barn..."
For nå tull, liksom :o

Men så leste jeg lengre ned..:
" 70 % mindre om man opplever morgenkvalme.."
Og
" 20 % mindre ved daglig inntak av sjokolade.."

Så jeg skal være glad hver morgen for denne kvalmen, og spise sjokolade med GOD samvittighet
Mn d står ikke grad av morgenkvalme. Jeg kan bli litt dårlig hvis d er lenge mellom måltidene eller hvis jeg lukter noe vondt. Mn jeg vil ikke si at jeg har så masse mårrakvalme :-( lover ikke godt d her :-(

Finnes det noen statistikk på MA? Det bekymrer jeg meg mest over. En sa oppdager man jo ved at man begynner å blø. Men ved en MA kan jeg jo plutselig gå i mange uker og tro at jeg er gravid også kommer jeg på oul og finner ut at det ikke er noe liv.

MA skremmer mye mer enn sa ja, men jeg tror det somregel oppdages før oul da?

MA skremmer mye mer enn sa ja, men jeg tror det somregel oppdages før oul da?
Bestevenninnen min fikk sjokk på oul. Da hun har hatt symptom, graviditetstest som var positiv, og magen har vokst. Så kom hun i uke 19 på oul. Der var det et lite ebryo som var dødt. Hadde død ved uke 7. Inngen blødning eller noe. Kjempe trist :-/

Grusomt. Trodde det var vanlig å oppdage før, men man er jo ikke så ofte hos legen før ul, og ikke alle lytter etter hjertelyd da.

Nei, MA er skremmende, men det er slett ikke like vanlig som sa. (evt kombinert ved ar man etter noen uker begynner og blø og ul viser at det har vært dødt en stund?)

Back
Topp