Risengrynsgrøt til baby under året!

Bizarre

Glad i forumet
Jeg har vert kjempeflink å lage ukesmeny for hele 12uker fremover og lillegutt får nå den middagen vi spiser.
Han har tidligere kun fått middagsglass, og jeg kan ikke skjønne hvorfor ikke jeg bare tok vekk litt av vår middag til han isteden!
Det er jo SÅ lettvindt og greit, og han elsker det :)
Men over til det jeg lurte på...
I neste uke står blandt annet risengrynsgrøt på menyen og den inneholder jo en del melk, kan lillegutt spise det?
Han er 10måneder den 24.
Og kan han få kanel på grøten?

Ser ikke noe galt i å gi grøt til en på 10mnd, men jeg ville nok droppa kanelen. 

kan de ikke spise "behandlet" melk fra 10mnd da?? Viljar har ikke fått enda, men blir sikkert på smake om ikke så altfor lenge :) (ser de er født på samme dag) :)

La han smake i det minste. Det er jo en del melk, men ser ikke noe stort problem når han er ti måneder.

Nei, jeg tenkte at det måtte vere greit siden han begynner å bli såpass stor nå, og er jo ikke store porsjonene han spiser til middag heller.
Spiser vel en halv plastskål fra IKEA med hjemmelaga middag, omtrent halvparten av det han spiser om han får mat fra glass :)
Og hvorfor er det sånn at man ikke skal gi kumelk til barn under året egentlig?
Er det fordi de små magene sliter med å fordøye det?

Hvis du vil, så kan du jo eventuelt lage egen til ham med rismelk, feks?

Sin skrev:

Det var lurt :)
Hvor får man tak i rismelk?

Bizarre skrev:
Nei, jeg tenkte at det måtte vere greit siden han begynner å bli såpass stor nå, og er jo ikke store porsjonene han spiser til middag heller.
Spiser vel en halv plastskål fra IKEA med hjemmelaga middag, omtrent halvparten av det han spiser om han får mat fra glass :)

Det er hovedsaklig fordi det hindrer opptaket av jern hos de små. Så hvis du ikke gir melk daglig, så burde det ikke være et problem.

De små kan også reagere med magevondt på melk hvis de ikke er vant til det. Her reagerer hun med store smerter, så jeg avventer en stund til. Ville kanskje prøvd litt først, hvis jeg var deg. Ser du at de går bra, så kan du gi mer neste gang.

Går nok helt greit å gi grøt, det med melk har med jernopptaket i kroppen å gjøre for de små slik jeg har forstått det
Men en kan jo intrudisere melkeprodukter fra de er rundt 10mnd med yugurt og slikt så kan ikke helt se problemme med å gi litt grøt til et barn

Syrnet melkeprodukt fra 10 mnd og melk fra 12 mnd, som skal introduseres gradvis.
Hadde nok ikke gitt en hel middag med risengryngrøt visst han aldri har smakt ku melk før.. hadde heller latt ham smake litt istedenfor 

fra 10 mnd kan man ha melk i mat og syrnet melk. kanel kan han fint få (det frarådes å gi mer enn en ts hver dag over lengre tid). grunnen til at man ikke skal gi melk før 1 år er fordi det er for mye proteiner i kumelk vs i morsmelk. i syrnet melk er proteinene spaltet derfor er det fint å begynne med dette som tilvenning for magen.

jeg laget havregrynsgrøt, grovmelsgrøt og hirsegrøt på mme og det funket flott:) kanskje det funker på risengrynsgrøt også? :) Eventuelt havremelk synes jeg er bedre i matlaging enn rismelk og soyamelk. rismelk til barn under 3 år er omdiskutert pga arsen i det og soyaprodukter skal ikke gutter ha mye av.

Kleo79 skrev:

Bizarre skrev:

Det er hovedsaklig fordi det hindrer opptaket av jern hos de små. Så hvis du ikke gir melk daglig, så burde det ikke være et problem.

De små kan også reagere med magevondt på melk hvis de ikke er vant til det. Her reagerer hun med store smerter, så jeg avventer en stund til. Ville kanskje prøvd litt først, hvis jeg var deg. Ser du at de går bra, så kan du gi mer neste gang.

sant som du sier at melk hindrer jernopptaket og i tillegg metter så mye at barnet spiser mindre av jernholdig mat også. men dette gjelder alle barn (og voksne), ikke bare de under året. grunnen til at barn under 1 år ikke skal ha kumelk er fordi kumelk er for kuer og menneskebarn skal ha morsmelk - det er det som passer til magene deres:)

Bizarre skrev:

Sin skrev:

Det var lurt :)
Hvor får man tak i rismelk?

Her får man kjøpt rismelk på Rema1000 iallfall! mange butikker med litt utvalg har forskjellige typer melk, men de står ofte ikke i kjøleskapet, de kan vel stå i romtemperatur. Her har de iallfall en egen avdelig med soyamelk, rismelk og en del glutenfrie produkter :)

Har alltid hørt at de kan få melk i mat fra 10 mnd, så ser ikke problemet med det :)

Back
Topp