Risengrøt?

All song

Forumet er livet
Julibarna2014
Aprillykke 2016
Hvor længe kan risengrøt stå i kjøleskap og de e trygd å laga riskrem eller rislappar av det ?
Takk :-)

Det spørs kanskje litt på hvor mye grøt det er og hvor raskt den ble nedkjølt. Dersom det er veldig mye vil det ta lenger tid å avkjøle og da kan det raskt komme en del bakterier..

Jeg følger tredagersregelen, har lest ett sted at det skal være trygt for det meste av mat som kjøles ned passe raskt. Men noen ganger spises også mat som har stått lengre, da gitt at det også varmes opp. Rislapper blir vel stekt, så da dreper man vel en del eventuelle bakterier igjen. Til riskrem ville jeg hatt det ferskere. Vi lager bestandig risgrøt på lillejulaften for å ha til riskrem på julaften, men tenker den sikkert kan være fra 2 dager før også, om ikke 3 hvis den ble kjølt ned med en gang.

Jeg følger tredagersregelen, har lest ett sted at det skal være trygt for det meste av mat som kjøles ned passe raskt. Men noen ganger spises også mat som har stått lengre, da gitt at det også varmes opp. Rislapper blir vel stekt, så da dreper man vel en del eventuelle bakterier igjen. Til riskrem ville jeg hatt det ferskere. Vi lager bestandig risgrøt på lillejulaften for å ha til riskrem på julaften, men tenker den sikkert kan være fra 2 dager før også, om ikke 3 hvis den ble kjølt ned med en gang.
Takk tror eg selv kommer børja med den tredagersregeln.

Jeg har som regel laget riskrem med engang og fryst ned, tatt opp kvelden før det skal brukes

Mamma pleide å koke grøt 22. Desember, og siste dagen hun serverte riskrem var 2. juledag :)

Har ikke fryst ned grøt men riskrem kan du lage mens grøten er ny og avkjølt og fryses ned :)
Men riskremmen må tine i kjøleskapet ellers blir det dårlig! kvelden før eller litt tidligere så det rekker å tine :) lurt å ha det godt pakket inn l plastfolie

Jeg jukser og lager riskrem av grøt fra fjordland jeg. Ferdig og kald og med dato på :-)

Jeg jukser og lager riskrem av grøt fra fjordland jeg. Ferdig og kald og med dato på :-)

Det tør jeg ikke satse på, for jeg har opplevd å få grøt med riskorn som ikke var ferdig kokte. Klagde og fikk et gavekort da, men tenk så kjedelig å ødelegge juledesserten sånn. :o

Vi lager av fjordland grøt. Har vel gjort det i 8 år nå. Like lett hvert år.

Jeg har ikke hatt problemer med den grøten og har brukt den til riskrem (og når vi har grøt til middag) i flere år

Det tør jeg ikke satse på, for jeg har opplevd å få grøt med riskorn som ikke var ferdig kokte. Klagde og fikk et gavekort da, men tenk så kjedelig å ødelegge juledesserten sånn. :eek:
Så kjipt ;( i fjor kjøpte vi ferdig grøt i stor pose fra kiwi, lagde riskrem og alt smakte grusomt :p var ekkel bismak aV grøten, så riskrem smakte dårlig å jeg måtte lage ny ;p

Så kjipt ;( i fjor kjøpte vi ferdig grøt i stor pose fra kiwi, lagde riskrem og alt smakte grusomt :p var ekkel bismak aV grøten, så riskrem smakte dårlig å jeg måtte lage ny ;p

Så kjedelig! Var heldigvis ikke i jula vi opplevde det, men det har jo skjedd med ulike typer ferdigmat med ris i, har flere ganger fått rislunsj med delvis ukokte gryn i også. Så akkurat det har jeg vært borti så mange ganger at jeg bare lager grøten selv. Trenger jo ikke nødvendigvis være langkokt :p ble ming sin på 20 min i går i stede for geisha, for det ble sent og jeg var sliten, men det tok jammen lang nok tid likevel. :p

Så kjedelig! Var heldigvis ikke i jula vi opplevde det, men det har jo skjedd med ulike typer ferdigmat med ris i, har flere ganger fått rislunsj med delvis ukokte gryn i også. Så akkurat det har jeg vært borti så mange ganger at jeg bare lager grøten selv. Trenger jo ikke nødvendigvis være langkokt :p ble ming sin på 20 min i går i stede for geisha, for det ble sent og jeg var sliten, men det tok jammen lang nok tid likevel. :p
JA var litt kjipt men lagde litt i forveien så ble heldigvis ikke så stress, her i år ble det ferdig kos riskrem til 13:50 pr pakke :p 3-4 per. Var billigere enn å lage selv

Back
Topp