Ringorm!?

siljeheleen

Glad i forumet
Har gått rundt en stund med rare, røde flekker på magen, brystet og skuldrene nå uten å skjønne hva det har vært for noe. Etter en liten google-runde fant jeg ut at det kan se ut som ringorm. Er det noen som har erfaring med det?

Er det være skadelig når man er gravid? Og er det nok å bare behandle det med canesten uten å dra til lege? Det plager meg på ingen måte. Klør ikke noe spesielt eller noe.

Og hva med dyrene. Står at det kan komme fra hunder, katter, kalver, hamstere og marsvin. Vi har hund, katt, hamster (og kanin), men har ikke sett utslett på noen av dyrene. Må de også behandles?

Ringorm er ikke farlig for verken mennesker eller dyr, det er kun en soppdannelse i huden som kan klø.

Du kan bruke Lamisil- eller hva det no heter....

Dyrene bør også behandles siden det kan klø voldsomt, da kan de jo klø på seg større sår.

Katter skal i hvert fall behandles i 6 uker, med medisinering annen hver uke, så totalt 3 uker med medisinering og 3 uten. I tillegg så kan de bades med en desinfiserende sjampo.

Du bør også vaske huset ditt godt (gjerne med klor som er desinfiserende), for det kan ligge igjen sporer etter ringormen rundt omkring, så andre som kommer på besøk kan bli smittet i lang tid etter dere som bor der er kvitt symptomene.

Men som sagt, ringorm er helt ufarlig, bare veldig, veldig irriterende.....

Ringorm er ikke farlig for verken mennesker eller dyr, det er kun en soppdannelse i huden som kan klø.

Du kan bruke Lamisil- eller hva det no heter....

Dyrene bør også behandles siden det kan klø voldsomt, da kan de jo klø på seg større sår.

Katter skal i hvert fall behandles i 6 uker, med medisinering annen hver uke, så totalt 3 uker med medisinering og 3 uten. I tillegg så kan de bades med en desinfiserende sjampo.

Frise dyr med godt utviklet immunforsvar får ikke alltid symtomper på ringorm, man ser det helst på unge eller syke dyr. Men de kan jo ha sporene på seg og dermed gi det videre...

Du bør også vaske huset ditt godt (gjerne med klor som er desinfiserende), for det kan ligge igjen sporer etter ringormen rundt omkring, så andre som kommer på besøk kan bli smittet i lang tid etter dere som bor der er kvitt symptomene.

Men som sagt, ringorm er helt ufarlig, bare veldig, veldig irriterende.....

jeg ville tatt det til lege før jeg hadde kjørt i gang med full behandling av alle dyr..

ORIGINAL: TonjeJenta

jeg ville tatt det til lege før jeg hadde kjørt i gang med full behandling av alle dyr..

Ja, dyrene må uansett til veterinær, for både medisin og sjampoen er på resept.

Back
Topp