ringer, forlovelse og sånt ;)

lillechu

Forelsket i forumet
jeg bare lurer, jeg. dette er litt utenfor babytema, men sikkert noen som har peiling her inne, alltid noen som har svar om man spør her! HERLIG FORUM! [;)]

Jeg lurer på: hva er forskjellen på gifte- og forlovelsesringer og hva med den diamanteringen mange jenter får når gutten frir? byttes den ut? eller har gutten en annen type ring da? begge har vel ringer om man forlover seg? og hvilken finger skal man ha dem på igjen? bytter man ikke når man gifter seg?

hihi, jeg drømte nemlig i natt at jeg fikk forlovelsesring av samboeren min i bursdagsgave! visste ikke at jeg så veldig gjerne skulle ønske vi var forlovet[:)][:)]

er en del som får en ring av kjæresten når han frir, som da er forlovelsesringen... uten at mannen har ring.

noen velger å ha ringer begge to. det hadde vi, og når vi gifta oss graverte vi inn en ektra dato bare... så vi bruker altså de samme ringene. mannen ville også ha forlovelsesring her[:D]

er vel noe med at dersom dama får en ring, så flyttes denne over på venstre hånd når gifteringen kommer på? er det ikke noe sånt a?

må google dette her merker jeg[:)]

får håpe du er sanndrømt da, er noe ekstra flott med det å forlove seg(for ikke å snakke om gifte seg)[:)]

[:D]Jeg er nyforlovet og har den på høyre hånd. Begge har ringer på fingrene. står forlovelse dato i dem begge. Jeg ønsker å ha ringen til gifte ring. men legger nok på 2 diamanter til og en dato til[:D]

her sto det litt...

Forlovelsesringer og gifteringer

Forlovelsesringens tradisjon startet med Maria av Burgund. Hun var den første som fikk en diamantring da hun forlovet seg med Maximillian av Østerrike den 17. august 1477. Ifølge historien ba Max rådgiveren sin om råd da han skulle fri til Maria, og rådet han fikk var å gi henne ”en ring besatt med diamanter og likeledes en gullring”. Max fridde idet han tredde en diamantring på Marias venstre hånds tredje finger. Svaret ble ”JA” - og en tradisjon var skapt. Venstre hånds tredje finger fordi de gamle Egypterne trodde at ”vena amoris (kjærlighetsåren) rant direkte fra hjertet til tuppen av venstre hånds tredje finger”.

På 1500-tallet ble gullringen trukket inn i vielsesseremonien, og siden år 1700 har denne skikken holdt seg hos oss.

I dag varierer det fra land til land hvilken finger forlovelsesringen eller gifteringen skal bæres på. I Norge bærer vi våre glatte gullringer på høyre hånds ringfinger. Glatte ringer finnes i stort utvalg med mange forskjellige overflater og profiler i vår nettbutikk.

Diamantringen som gave til sin tilkommende ved forlovelsen er en skikk som er særlig utbredt i England og USA. Ofte 1 carats diamant. Denne tradisjonen vinner mer og mer fotfeste også i Norge, men da med diamanter av en litt annen størrelse….

Allianseringen er en av diamantringens mange utgaver. En enkel ring i hvitt eller gult gull besatt med diamanter hele veien rundt - eller på deler av ringen. Tanken bak er

at man kan kjøpe allianseringen med en eller flere diamanter, og så senere få satt i flere steiner ved forskjellige anledninger. Allianseringen er ofte den første spesielle gaven en kvinne får etter bryllupet, for eksempel ved barnefødsler, bryllupsdager, eller for å markere andre viktige begivenheter. Allianseringen er kommet fra utlandet – spesielt Storbritannia/kontinentet - og har etter hvert fått stor utbredelse også i Norge.

En ring har ingen begynnelse eller avslutning, den vender tilbake i seg selv, og derfor ble ringen naturlig nok, Evighetens symbol.

Husk at det egentlig ikke er så viktig hva ringen koster, men heller at du trives med ringen din - og den som ga deg den. Tanken bak er like god enten ringen er kostbar - eller ikke fullt så kostbar. Definisjonen på verdifull er ikke alltid prislappen.

Det med diamantringer og sånt som dama får av mannen trodde jeg var mer amerikansk tradisjon, hvor bare hun har ring.

Vi har hvertfall blanke gullringer. Valgte å beholde de samme som gifteringer, bare leverte dem inn noen uker før og fikk pusset dem så de ble blanke igjen og puttet inn bryllupsdatoen i tillegg til forlovelsesdatoen. Men det er opp til dere om dere ønsker et nytt par når dere gifter dere.
Vi hadde også ringen på høyre side både som forlovet og nå som vi er gift.
Men det med hvilken hånd man skal ha ringen på har også mye med tradisjon og hvor man kommer fra. Svigers har ringene på venstre hånd.
Tror det har med at enten har man ringen nærmest hjertet eller på den hånden man signerer papirene med.

Får håpe du er sanndrømt da. [:)]
Eller så kan du kanskje ta mot til deg og fri til ham snart om ikke. Kjøpe ringer og gjøre noe han liker og fri. Da blir han nok overrasket skal du se! [;)]

Mannen min kjøpte en hvit gullring med 1 diamant i valentinesday gave til meg, så 2 mnd etterpå bestemte jeg meg for å fri og kjøpte derfor en hvit gullring til han også og fikk begge inngravert med "Elsker deg Rebecca/William 21.04.06" og når vi giftet oss satt han inn 2 diamanter til på min men vi endret aldri datoen eller noe..syns ikke det er så farlig, vi hadde heller ikke noe ordentlig bryllup da, kun på kontor med 2 vitner[;)]

ingen som har noen fler erfaringer eller tips??

Folk gjør så forskjellig... noen får en forlovelsesring og får en ny når de gifter seg og noen har den samme hele tiden. Vi behold den samme, men la til datoen vi giftes oss også. Så nå står det din XXXXXX forlovelses dato *to hjerter* og bryllups dato [:D]
Vi hadde bare råd til å kjøpe oss noen nye ringer og syntes det var like greit å bruke de vi satt på fingeren i førsteomgang [:)]
Det er vel mere USA som har den skikken med å bytte til giftering når de gifter seg.

her kjøpte vi oss forlovelsesringer i hvit gull når vi ble forlova for 7 år siden.
På julaften nå fikk jeg en sølvring med 3 små diamanter på når han satt seg på kne for å fri til meg
Å gifteringene som vi har bestillt (å fått i huuuus) er også i hvitt gull, med enkelt mønster på, + at på min ring er det 3 bittesmå diamanter, bare slik at det glittrer fint :) Så er nok veeldig forskjellig!

Forlovelsesringen min kommer jeg til å gi til dattra vår når hun blir stor, hvis hun vil ha den [:)], å han kommer til å gjøre det samme med sin til lillebror som kommer snart [:)]

Vi forlovet oss for 3 uker siden [:)] Vi gikk sammen til gullsmed og valgte ringene, som er helt enkle i glatt gult gull[:)] Jeg hadde sett for meg mønster og annen farge, men det var DENNE ringen som tok seg best ut på hendene våres[:)] 

Vi bærer de på høyre ringfinger.

Vi kjøpte tykke,brede ringer fordi vi fant ut at vi ville gjøre et skikkelig kjøp denne gangen og så bare bruke de som gifteringer når den dagen kommer. [:)] Foreløpig står det bare hverandres navn inni, for vi hadde ikke noen spesiell dato for forlovelsen, men når vi gifter oss vil vi ha begge datoene gravert inni.[:)]

Disse ringene kjøpte vi da vi forlova oss den 7 mars 2009
De skal også brukes til gifteringer [:)]
Bryllupet blir kanskje samtidig med barnedåpen [:D]

ORIGINAL: Helenpia

Disse ringene kjøpte vi da vi forlova oss den 7 mars 2009
De skal også brukes til gifteringer [:)]
Bryllupet blir kanskje samtidig med barnedåpen [:D]

Alvorlig talt! De er noen av de VAKRESTE ringene jeg noen sinne har sett!!!!! [:)][:)][:)]

me bruker forlovelsesringene som giftering og..
inni der står "Din Svein Arne 16.09.04" skal legge inn bryllupsdatoen og, men gått litt i glemmeboka.. hehe

har den på høgrehanda..
venstre betyr enke...

Back
Topp