Ringe sykehuset

• Trådstarter Trådstarter Tutta84
  • Opprettet Opprettet
T

Tutta84

Guest
Hei folkens,

For å gjøre en lang historie kort så er mannen min og jeg til utredning for ufrivillig barnløshet.
Jeg har tatt alle de prøvene jeg skal, men mannen får ikke ut fingeren å leverer sædprøve han må levere. Jeg har mast om at han skal ta det i lang tid, og nå har det gått over en måned. Dette er veldig sårt, og har begynt å legge fra meg tanken om at deg blir noe barn på oss. Det krever jo at begge parter gjør det de skal og bidrar.

Så til spørsmålet;
Vi får ingen ny time hos sykehuset før han har levert det han skal. Det ser ikke ut til at dette skjer, og prosessen vil jo ikke få noen fremgang da. På førstegangssamtalen sa legen hun mistenkte manglende eggløsning hos meg. Til tross for at mannen ikke gjør sitt vil jeg gjerne ha svar på mine prøver, selv om jeg trolig ikke vil få noe videre 'hjelp'. Er det noen mulighet for at jeg kan ringe sykehuset for å få mine prøvesvar evt få en time for å få greie på hva som er galt? Eller er mine svar 'bundet' opp til at hans del av utredning også blir gjort?

Takker for alle svar :)

Ring og spør, da får du det ordentlige svaret.

Men samtidig kan det hende du får beskjed om at mannen må avgi prøven først, og da må dere bare snakke sammen for å finne ut hvordan dere skal få gjort det.
Det er jo noen restriksjoner i forhold til forrige sædavgang og tid fra prøven blir tatt til den blir levert på sykehuset og sånn. Finn ut hvor skoen trykker for mannen din, og sørg for at dere har en god dialog på hele greia.

For tiden framover blir slitsom, uansett resultat av prøvene, så dere vil ha en fordel av å kunne snakke åpent om alt dere tenker på rundt det. Vi sto på venteliste for ivf da vi ble det som i papirene mine nå kalles "spontan graviditet hos uforklarlig ufrivillig barnløs". Og veien hit har vært lang, hard og frustrerende. Det har flere ganger vært spørsmål om vi bare skal droppe det fordi det er slitsomt og vanskelig. Vi har også fått tilbud om samtaleterapi med parterapeut hos DPS for å få klarnet i egne tanker og forventninger rundt hele prosessen. Så langt har vi valgt å ikke benytte oss av det, men det er godt å vite at vi har tilbudet.

Kan jo nevne at vi fikk våre prøvesvar hver for oss fra Rikshospitalet da vi satte i gang prosessen. Men mannen her var ivrig på å få levert prøvene, siden han syns mine prøver tok så innmari lang tid å få utført. Jeg måtte jo ta blodprøver flere ganger i løpet av en syklus, på bestemte dager, og dagene går jo så fort de går, selv om man helst skulle ha gjort alt på en dag ;)

Vi er igjennom det samme og er i akkurat samme situasjon som deg. Jeg har tatt alle prøver, men samboer nekter å levere sædprøve. Jeg fikk egentlig ikke time til gyn før han hadde levert prøve, men ba de sende svarene på blodprøvene så fikk jeg heller gå privat. Da fikk jeg faktisk time :)

Til dere to som ikke har mannen med på laget. Det høres it som dere må ta diskusjonen om hvorvidt dere virkelig vil ha barn sammen. Det er helt uholdbart følelsesmessig å gå inn denne ivf prosessen uten at begge er med 100%.
Vi er nå gravide med tvillinger etter to års prøving, inkl 1 spontan hjemmelaget spire (SA). Ett mislykket ivf forsøk (nr 1). En runde med frys (SA) og nå 14 uker på vei med tvillinger (nr 2). Uten god åpenhet og felles mål og innsats ville ikke dette gått.
Vil dere ha barn med en mann som allerede på dette planet ikke bidrar med sitt? Jeg bare lufter tanken.

Det er viktig å ha partneren på dette fra starten og en bra dialog, for prosessen kan både rive dere fra hverandre eller få dere nærmere hverandre. Og mannfolk kan være litt hårsåre når det kommer til dette temaet.

Men ring sykehuset prøv å få svar på din prøve, men også ta en prat med din mann om hva dere ønsker å gjøre i sammen!

Til dere to som ikke har mannen med på laget. Det høres it som dere må ta diskusjonen om hvorvidt dere virkelig vil ha barn sammen. Det er helt uholdbart følelsesmessig å gå inn denne ivf prosessen uten at begge er med 100%.
Vi er nå gravide med tvillinger etter to års prøving, inkl 1 spontan hjemmelaget spire (SA). Ett mislykket ivf forsøk (nr 1). En runde med frys (SA) og nå 14 uker på vei med tvillinger (nr 2). Uten god åpenhet og felles mål og innsats ville ikke dette gått.
Vil dere ha barn med en mann som allerede på dette planet ikke bidrar med sitt? Jeg bare lufter tanken.

Samme tenkte jeg.

Det må da være mulig for deg å få svar på dine prøver. Det kan da ikke være et helt ukjent problem. Du har jo gjort ditt og fortjener et svar.

du kan få svar på om alt er ok med deg uten at han trenger å være involvert. dersom du er helt "frisk" så er jo svaret åpenbart.. desverre :s

du kan få svar på om alt er ok med deg uten at han trenger å være involvert. dersom du er helt "frisk" så er jo svaret åpenbart.. desverre :s
Det stemmer ikke helt. Min mann og jeg er begge helt "friske". Likevel trengte vi ivf for å få det til.
Det er heller ikke slik at den som ikke har funn på prøver lett kunne blitt gravid med en annen, og at det er den "sykes" feil at man ikke lykkes.

Det stemmer ikke helt. Min mann og jeg er begge helt "friske". Likevel trengte vi ivf for å få det til.
Det er heller ikke slik at den som ikke har funn på prøver lett kunne blitt gravid med en annen, og at det er den "sykes" feil at man ikke lykkes.
ah :( da beklager jeg..

forresten! gratulerer med tvillinger <3 <3 <3

Kan jeg spørre hvor lenge dere har prøvd? I mine ører høres det ut som mannen din kanskje ikke er helt klar for denne prosessen enda? Hadde selv en mann som synes det var skummelt å skulle sjekke seg (handler ikke om manglende ønske eller engasjement som det fremstilles av flere her men redsel for om det er noe galt med en selv) og han brukte noen år på å bli klar rett og slett. Nå hadde vi ett barn som ble til på den naturlige måten fra før. Han hadde nok trua på at vi ville klare det selv tilslutt. Men etterhvert så måtte han også trø til æ levere prøve!

Her fant de ingenting falt med noen av oss men ivf ble det og vi ble i desember foreldre til ei vakker lillesøster (på første ivf) :)

Støtter forsåvidt de andres kommentarer på viktigheten av at dere snakker åpent om det!

Back
Topp