Ringe riksen

Jeg fikk først brev om at henvisning var mottatt, og at det var cirka fem ukers ventetid på forsamtalen cirka.
Brevet kom i mai, også kom forsamtalen noen uker senere, og jeg var der 28.juni.

Forsamtalen fikk jeg brev om, men der stod det ingenting om ivf eller Rikshospitalet eller minjournal osv. På forsamtalen ble jeg bare informert om at vi skulle settes opp på forsøk. Jeg trodde vi skulle få høre svarene på undersøkelsene våre, jeg, det vi ble utredet for. Var ingen info i innkallelsen om at dette var en forsamtale til ivf. Var ingen som hadde nevnt ivf overhodet.

Så da du skrev riksen trodde jeg du mente henvisningen til ivf der, og ikke henvisningen til forsamtalen (som vi hadde på Ullevål). I forsamtalen fikk jeg forøvrig heller ingen informasjon, annet enn at legen sa jeg måtte ringe riksen selv. Han noterte ned nummeret på en lapp til meg, og det var alt. Så veeeeldig lite informasjon. Må finne ut av alt selv. Ble aldri spurt en gang om det var dette vi ville.

Så derfor sier jeg: vil du ha svar fra riksen på hva som skjer, så burde du absolutt ringe de og ikke vente på brev i posten.

Håper andre ble bedre informert enn vi ble, for vi ble rett og slett feid inn på et samlebånd med bind for øya.

Vi sendte aldri inn noen søknad heller, aner ikke noe om dette? Det ble som sagt aldri nevnt noe om ivf for oss da vi var under utredning, og vi fikk ikke vite prøveresultatene heller. Fikk bare henvisning videre, til Ullevål. Trodde da at dette skulle være videre utredning og at vi skulle få svar på prøvene osv. Så sa legen der at vi skulle settes opp på forsøk. Jeg måtte stoppe han og spørre: forsøk på hva da? For seriøst, ingen hadde nevnt ivf frem til da. Så noen søknad har vi aldri fylt ut, og ikke fått noe brev om innvilgelse av behandling eller noe som andre skriver her inne.

Kjenner jeg blir skikkelig frustrert nå. Må denne behandlingen gjennomføres innen en gitt tid også? Første gang jeg hører om dette.

Det er legen på lokalsykehuset ditt som søker. Så du skal ikke søke selv. Da har de søkt dere dit.

Og forsamtale er samtalen før IVF, og den foregår på Ullevål og ikke Riksen.
Jeg også fikk ett nummer og ringe da jeg var der, for å sette meg i ventelista for IVF :)

Så helt normal gang det du skriver Kabakaba :)
Var sånn for meg også. Bare at jeg visste at lokalsykehuset hadde søkt meg dit.
Selv om de brukte halvanna år, og jeg måtte ringe og purre på sending av henvisning.

Ok, hadde bare vært kjekt med mer info fra legen som søkte oss dit da! For vi visste ikke at det var en forsamtale. Ble dere spurt om dere ville ta Ivf i det minste? Det er her samlebåndfølelsen kom inn.

Ok, hadde bare vært kjekt med mer info fra legen som søkte oss dit da! For vi visste ikke at det var en forsamtale. Ble dere spurt om dere ville ta Ivf i det minste? Det er her samlebåndfølelsen kom inn.
Når du kommer dit, så er IVF gangen. Så ble vel ikke det. Tror alle som kommer inn der vil ha IVF. Forsamtale er samtalen før IVF. '
Vår var over på ett kvarter, med undersøkelse og alt. Så gikk unna for oss.

Men er lokalsykehuset ditt som har gitt dårlig informasjon til dere høres det ut som. Mitt ville ikke søke, så jeg holdt på lenge...
Begge ganga jeg ble søkt, første gangen var jeg ung. Men siste også. Så ble nesten motsatt her.

Men jeg måtte mase meg til IVF hos lokalsykehuset, de ville klare det selv. Før de til slutt ga opp, da de fant ut at de hadde prøvd over 30 kurer med hormoner på meg over ti år...:rolleyes: Alle legene ville prøve før de ga opp :rolleyes:

Vi sendte aldri inn noen søknad heller, aner ikke noe om dette? Det ble som sagt aldri nevnt noe om ivf for oss da vi var under utredning, og vi fikk ikke vite prøveresultatene heller. Fikk bare henvisning videre, til Ullevål. Trodde da at dette skulle være videre utredning og at vi skulle få svar på prøvene osv. Så sa legen der at vi skulle settes opp på forsøk. Jeg måtte stoppe han og spørre: forsøk på hva da? For seriøst, ingen hadde nevnt ivf frem til da. Så noen søknad har vi aldri fylt ut, og ikke fått noe brev om innvilgelse av behandling eller noe som andre skriver her inne.

Kjenner jeg blir skikkelig frustrert nå. Må denne behandlingen gjennomføres innen en gitt tid også? Første gang jeg hører om dette.

Men du hadde noe utredning på Ullevål? For da kan det høres ut som dere har kommet inn "bakveien" underveis, og derfor verken fått normale brev eller informasjon. :)

OUS har en app med informasjon om IVF. Har du lastet ned/lest gjennom den? :)

Synd du har blitt kastet i det på den måten, det er jo ikke sånn det skal foregå.

Jeg har appen, men synes ikke det står så mye der. Fant ut mer info av å lese her inne på forumet. For eksempel dette med hvilke medisiner, og hvor lenge du går på hva, bivirkninger, antall sykehusbesøk og lengde på oppholdene der, i tillegg til hvor mange dager/timer man da blir borte fra jobb. For meg har det vært viktig å se omfanget før jeg sier ja.

Jeg snakket med de idag på telefonen og sa at jeg er fortsatt usikker på det hele, og ikke minst usikker på den emosjonelle belastningen. Har opplevd det som hardt nok å ikke få til på egenhånd. Et mislykket forsøk blir nok som et slag i magen. Når vi så skal gifte oss i sommer, er jeg redd for at et potensielt mislykket forsøk vil mørklegge det hele for min del. Så avventer til etterpå, og det sa de var helt ok og ingen problem og viste forståelse for. Så det var godt

Men nå var det jo ikke det som tråden her skulle handle om. Beklager.

Jeg har appen, men synes ikke det står så mye der. Fant ut mer info av å lese her inne på forumet. For eksempel dette med hvilke medisiner, og hvor lenge du går på hva, bivirkninger, antall sykehusbesøk og lengde på oppholdene der, i tillegg til hvor mange dager/timer man da blir borte fra jobb. For meg har det vært viktig å se omfanget før jeg sier ja.

Jeg snakket med de idag på telefonen og sa at jeg er fortsatt usikker på det hele, og ikke minst usikker på den emosjonelle belastningen. Har opplevd det som hardt nok å ikke få til på egenhånd. Et mislykket forsøk blir nok som et slag i magen. Når vi så skal gifte oss i sommer, er jeg redd for at et potensielt mislykket forsøk vil mørklegge det hele for min del. Så avventer til etterpå, og det sa de var helt ok og ingen problem og viste forståelse for. Så det var godt

Men nå var det jo ikke det som tråden her skulle handle om. Beklager.

Nei, så mye informasjon fikk ikke vi heller på forhånd. Ikke på noen av de tre klinikkene vi har vært. Ikke hadde jeg ønsket å få så mye informasjon servert på en gang heller, men der er vi sikkert forskjellige. :) Man kan jo gå i gang og avslutte akkurat når man vil om man kjenner at det blir feil for seg også. Jeg så ingen annen utvei, så for meg var det egentlig ingen alternativer.

Håper du finner ut av den beste løsningen for deg. :)

Back
Topp