Riktig måte å gjøre bleieslutt på

aninewe

Gift med forumet
Assistert-jentene
Junilykke2018
MayDay2021
Har en 3-åring som aldri har vært særlig interessert i å prøve potte/do så lenge hun har brukt bleie. Vi har kjøpt truser og prøvd forskjellige tilnærminger til bleieslutt med klistremerker osv uten veldig suksess. Ber om å få på bleie igjen. For noen uker siden sa hun plutselig når hun stod opp: «jeg vil ha truse på idag». Følte jeg ikke kunne drepe lysten med å si nei selv om hun skulle i bhg, så vi sendte henne med truse. Hun hadde hatt to uhell og ingenting på do før de tok på bleie siden de var tom for truser. Etter dette har de øvd mer på å gå på do i barnehagen og hun har fått det til. Bestemte oss derfor for å prøve truse igjen i helgen. Hun har gått med truse nå i 4 dager. Ca 70% går i do og 30% uhell. Hun sier nesten aldri i fra, men så lenge vi tar henne på do ofte går det tålelig greit. Hun er fortsatt motivert for å gå med truse. Tror dere hun kommer til å skjønne det snart? At hun skal si fra? Ved uhell sier jeg bare «sånt skjer, prøv å si fra før neste gang». Er det greit å gjøre det sånn? Noen med erfaring?
 
Ja, dette kommer til å løse seg :D den beste måten å slutte med bleier på, er jo faktisk bare å slutte med bleiene og unngå å ta dem på utenom soving.
Veldig, veldig vanlig at dere må rutinepotte henne i starten og sikkert noen måneder etter bleieslutt. Det kan ta litt tid før de vender seg til å kjenne etter og si ifra når de holder på med lek.

Som du selv sier, et uhell gjør ingenting - tvert imot er det en god arena for læring. Barnet lærer mer hvordan det kjennes ut når det ikke går an å holde seg lenger og den voksne ser i hvilke situasjoner eller med ca hvor langt mellomrom det lønner seg å følge henne på do. Dette har man jo kun mulighet til å erfare uten bleie, for med bleie merker ofte ikke barnet eller den voksne akkurat når det tissesz

70% fangst på dag 4 er kjempebra! Det kan for noen barn være lettere å kjenne etter om de går helt nakne nedentil eller med en løs joggebukse i stedet for truse. Men dersom hun er veldig glad i og motiveres av å ha på trusene ville jeg ikke ha nektet henne det. Det eneste som er viktig med bleieslutt uansett hvordan man gjør det, er å gjøre det til en positiv erfaring for barnet. Uhell gjør ingenting, og om hun har et uhell til dagen fremover er det også normalt. Men jeg tenker nok at det bare vil bli færre uhell nå fremover for dere :)
Også kan det komme noen tilbakefall eller perioder hvor dere må følge henne oftere på do. Jeg pleier å tenke at frem til barneskolealder har foreldrene/en voksen overordnet ansvar for å minne barna på å gå på do. Noen trenger påminnelser før alle dobesøk lenge, mens andre etterhvert bare glemmer seg når man har det ekstra gøy eller er ute på farten :) men man kan fint være bleiefri uten å klare å si ifra, og som sagt tror jeg dette vil komme etterhvert de neste månedene!

før uhell pleier jeg å si litt det samme som deg «se, du tisser! Nå skal vi tørke. Neste gang kommer det kanskje i do» Dersom hun bruker potte, går det an å ha den tilgjengelig i nærheten av henne. Om hun da går naken med bare kjole er det lett for henne å løpe bort å sette seg. Men funker å bare ha domulighet på do også, gjør det som du ser passer dere best!
Lykke til videre :)
 
Ja, dette kommer til å løse seg :D den beste måten å slutte med bleier på, er jo faktisk bare å slutte med bleiene og unngå å ta dem på utenom soving.
Veldig, veldig vanlig at dere må rutinepotte henne i starten og sikkert noen måneder etter bleieslutt. Det kan ta litt tid før de vender seg til å kjenne etter og si ifra når de holder på med lek.

Som du selv sier, et uhell gjør ingenting - tvert imot er det en god arena for læring. Barnet lærer mer hvordan det kjennes ut når det ikke går an å holde seg lenger og den voksne ser i hvilke situasjoner eller med ca hvor langt mellomrom det lønner seg å følge henne på do. Dette har man jo kun mulighet til å erfare uten bleie, for med bleie merker ofte ikke barnet eller den voksne akkurat når det tissesz

70% fangst på dag 4 er kjempebra! Det kan for noen barn være lettere å kjenne etter om de går helt nakne nedentil eller med en løs joggebukse i stedet for truse. Men dersom hun er veldig glad i og motiveres av å ha på trusene ville jeg ikke ha nektet henne det. Det eneste som er viktig med bleieslutt uansett hvordan man gjør det, er å gjøre det til en positiv erfaring for barnet. Uhell gjør ingenting, og om hun har et uhell til dagen fremover er det også normalt. Men jeg tenker nok at det bare vil bli færre uhell nå fremover for dere :)
Også kan det komme noen tilbakefall eller perioder hvor dere må følge henne oftere på do. Jeg pleier å tenke at frem til barneskolealder har foreldrene/en voksen overordnet ansvar for å minne barna på å gå på do. Noen trenger påminnelser før alle dobesøk lenge, mens andre etterhvert bare glemmer seg når man har det ekstra gøy eller er ute på farten :) men man kan fint være bleiefri uten å klare å si ifra, og som sagt tror jeg dette vil komme etterhvert de neste månedene!

før uhell pleier jeg å si litt det samme som deg «se, du tisser! Nå skal vi tørke. Neste gang kommer det kanskje i do» Dersom hun bruker potte, går det an å ha den tilgjengelig i nærheten av henne. Om hun da går naken med bare kjole er det lett for henne å løpe bort å sette seg. Men funker å bare ha domulighet på do også, gjør det som du ser passer dere best!
Lykke til videre :)

Tusen takk for fint langt svar ❤️ Da fortsetter vi i samme spor! :)
 
Tenkte jeg bare kunne oppdatere. I går og idag har vi kun hatt bæsjeuhell, ingen tiss! Så selv om det ble litt styr de første dagene virker dette å fungere veldig bra :D og jenta er kry som en hane!
 
Uhell kommer til å skje av og til LENGE! Syns det har gått ganske smertefritt hos dere :) vi prøvde å ta av bleia hjemme, men tok den på så fort vi skulle noe. Sånn holdt vi på i mange uker og skjønte ikke hvorfor det aldri gikk fremover. Så en dag bare tok vi av bleia helt og lot heller uhell skje (på sommeren). Da tok det tre dager så var ho tørr :hilarious: men med uhell nå og da så klart. Problemet er jo at barn er redde for å gå glipp av ting, så de kjenner ikke at de må på do fordi de har det så gøy. Så er viktig å minne på å gå på do med jevne mellomrom. Og så oppdager de jo at det er ubehagelig å tisse på seg. Høres ut som dere har full kontroll :D
 
Denne var nyttig! Min på 2.5 år gir beskjed med en gang han må besje, besjer i bleia og gir beskjed når han er ferdig. Har veldig lyst å venne han av bleier til barnehagestart i august men engstelig for å gi dårlig opplevelse.
 
Ser tråden ikke er helt ny, men kan anbefale bleiefri.no! De har en bok som heter pottetrening på 3 dager, som forklarer på enkelt vis hvordan man kan gå frem ved pottetrening:) sønnen vår ble bleiefri noen uker før toårsdagen, og selv om det var noen hektiske første dager etter at bleiene ble «kasta» var det så innmari verdt det. Tok rundt en uke eller to. Det kan fortsatt skje uhell altså, men det regner jeg med det vil gjøre fra tid til annen enda noen år:rolleyes:
 
Synst du gjør det på en bra måte jeg :) min mellomste holder på på samme måten nå. Ønsker å slutte, men har fortsatt en del uhell. Men jeg tror at så lenge de ønsker å slutte så kommer uhellene til å minke raskt :)
 
Synst du gjør det på en bra måte jeg :) min mellomste holder på på samme måten nå. Ønsker å slutte, men har fortsatt en del uhell. Men jeg tror at så lenge de ønsker å slutte så kommer uhellene til å minke raskt :)

Ja det funket veldig bra! Gikk ca 3 uker her med uhell før hun ble helt tørr! :) nå er det bare et uhell i ny og ne, dersom hun er veldig opptatt i lek!
 
Back
Topp